صفحه اصلی / رسالت اجتماعی را باید به‌طور عمیق باور داشته باشیم

رسالت اجتماعی را باید به‌طور عمیق باور داشته باشیم

و گفت: باید عمیقا باور داشته باشیم که در هر سازمانی هستیم، رسالت اجتماعی داریم.  به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از شانا، غلامرضا منوچهری امروز (چهارشنبه، ۲۸ تیرماه) در روز دوم و پایانی سومین همایش مسئولیت اجتماعی صنعت نفت که با شعار «سیاستگذاری-اقدام موثر-گزارش‌دهی پایدار»در پژوهشگاه صنعت نفت برگزار می‌شود در نخستین نشست با عنوان «مسئولیت اجتماعی شرکت‌های توسعه‌ای نفت، تجربیات ملی و بین‌المللی» با اشاره به ورود صنعت مدرن به کشورمان بدون آمادگی قبلی برای پذیرش آن در جامعه، افزود: چنین رویدادی به طور طبیعی تعادلات زیست محیطی و اجتماعی را برهم می زند و ایران هم از این قاعده مستثنی نبود.
وی افزود: به‌طور معمول در جوامع متکی به نفت مانند ایران، غالب نگاه‌ها به دست دولت است، از این رو نحوه شکل گیری و رشد در چنین جوامعی متفاوت و نحوه تحلیل مسائل با تغییرات بنیادینی همراه است.
معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران رشد یکباره جمعیت و حدود ۱۰ برابر شدن جمعیت ایران طی ۷۰ تا ۸۰ سال اخیر را عامل دیگری در برهم زدن توازن اجتماعی برشمرد و گفت: افزایش چند برابری مصرف انرژی و به ویژه تسریع روند برداشت از منابع آب زیرزمینی تا حدود ۶۰ میلیارد مترمکعب در سال که متناسب با استعداد منابع آبی نبوده است، از تبعات برهم خوردن توازن اجتماعی در ایران به شمار می آید.
تهرانی‌ها معادل ۵ فاز پارس جنوبی گاز مصرف می کنند
وی درباره مصرف انرژی، به مصرف روزانه حدود ۱۲۵ میلیون متر مکعب گاز در تهران که معادل پنج فاز پارس جنوبی است، اشاره کرد و ادامه داد: دولت و وزارت نفت تمام تلاش خود را برای تولید حداکثری گاز و تامین نیاز کشور به کار بسته اند اما لازم است مطالعات بیشتری روی الزام‌های بهینه سازی مصرف انرژی صورت گیرد.
منوچهری گفت: توسعه متن کاملی است که اجزای متعددی دارد و اگر نگاهی یکپارچه نسبت به همه اجزا نباشد، پروژه می تواند آثار نامطلوبی به همراه داشته باشد؛ جبران این آثار منفی کار ساده ای نیست.
وی، وظیفه اصلی نهادینه سازی وجدان حرفه ای و رفتاری و باور به ایفای مسئولیت‌های اجتماعی را در وهله نخست متوجه مدیران، تصمیم گیران و سیاستگذاران دانست و ادامه داد: سپس باید کارشناسان، صاحبان و مردم نیز توجه خود را به این مهم معطوف کنند.
به کودکانمان بیاموزیم
به گفته وی، موفقیت در اجرای مسئولیت‌های اجتماعی، نیازمند نگاهی علمی تر، هوشمندانه تر و انسانی تر است و به ویژه در ایران باید با حساسیت به این موضوع توجه شود.
منوچهری تغییر برخی رویکردها را ضروری خواند و گفت: باید عمیقا باور داشته باشیم که در  هر سازمانی هستیم، رسالت اجتماعی داریم.
رئیس همایش مسئولیت اجتماعی صنعت نفت بر ضرورت توجه به مفاهیمی مانند احترام به اجتماع، احترام به قانون، پاسخگو بودن به جامعه و رعایت مسائل زیست محیطی و ایمنی تاکید و تصریح کرد: باید این مفاهیم را به کودکانمان بیاموزیم تا جامعه را به جای درمان عوارض، به سمت اصلاح ریشه ای سوق دهیم.
وی گفت: مقوله CSR از مباحث ریشه ای است و از تحول در نگرش و طرز تفکر انسان نشات می گیرد.
منوچهری به نقش حائز اهمیت شرکت‌ها در ایفای مسئولیت‌های اجتماعی اشاره کرد و افزود: این اهمیت به دلیل مسئولیت شرکت‌ها در انجام فعالیت‌های توسعه‌ای، درآمدزایی و اشتغالزایی است و آنها می توانند از این طریق بر جامعه اثرگذار باشند.
سومین همایش مسئولیت اجتماعی صنعت نفت، بعدازظهر دیروز (سه‌شنبه، ۲۷ تیرماه) با حضور مهندس بیژن زنگنه، وزیر نفت در سالن همایش‌های پژوهشگاه صنعت نفت آغاز به‌کار کرد و امروز به کار خود پایان می دهد.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.