صفحه اصلی / بهره مندی از ظرفیت های منطقه آزاد انزلی با فعالسازی کریدور «نوستراک»

بهره مندی از ظرفیت های منطقه آزاد انزلی با فعالسازی کریدور «نوستراک»

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از فرینا، سفیر هند در ایران با رضا مسرور رییس هیات مدیره و مدیر عامل سازمان دیدار کرد و پیرامون توسعه روابط تجاری دو کشور با بهره مندی از ظرفیت های این منطقه و فعالسازی کریدور شمال ـ جنوب به گفتگو پرداختند.
رضا مسرور رییس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان در این دیدار با بیان اینکه سرمایه گذاران و فعالین اقتصادی هندوستان می توانند با تکیه بر ظرفیت ها و زیرساخت های منطقه آزاد انزلی از فرصت های تجاری کریدور شمال _جنوب بهره مند شوند اظهار داشت: منطقه آزاد انزلی به عنوان تنها منطقه آزاد ایران در شمال کشور با اجرای طرح های توسعه ای متعدد در حوزه های زیرساختی به ویژه در زمینه های ترانزیت و گردشگری مورد توجه مسئولین  کشوری و عموم مردم ایران بوده است.
وی بازدید مدیران ارشد نظام جمهوری اسلامی ایران از منطقه متبوع خود در دو سال گذشته  را ناشی از اهمیت آن در راهبردهای اقتصاد بین الملل کشور ارزیابی کرد و افزود: طرح احداث مجتمع بندری کاسپین که علاوه بر بزرگترین بندر ایران در دریای خزر، بزرگترین پروژه زیرساختی مناطق آزاد کشور نیز می باشد، فرودین ماه امسال با افتتاح دو پست آن از سوی رییس جمهوری وارد فاز عملیاتی شد، این طرح زیرساختی با هدف توسعه صادرات به کشورهای حاشیه دریای خزر و تکمیل زیرساخت های ضروری برای فعال سازی کریدور شمال جنوب و توسعه مراودات با این کشورها، از سوی این سازمان در حال تکمیل است.
مسرور با بیان تشریح مزیت های موجود و معافیت های قانونی این منطقه  اضافه کرد: بازار کشورهای حاشیه دریای خزر از اهداف اصلی توسعه تجاری این سازمان می باشد و می توان با تشکیل شرکت های مشترک تولیدی بخش خصوصی دو کشور، اقدام به صادرات محصولات از این منطقه به کشورهای cis نمود.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی با اشاره به موقعیت استراتژیک این منطقه در توسعه مناسبات اقتصادی و تعاملات بین المللی کشور تصریح کرد: بورس کالای این منطقه ظرفیتی مناسب جهت توسعه مبادلات تجاری بین کشور های حاشیه خزر به ویژه در عرضه محصولات کشاورزی و پتروشیمی است.
سوراب کومار سفیر هندوستان در ایران در این دیدار با ابزار تمایل بر توسعه و تسهیل روابط تجاری و اقتصادی با کشورمان اظهار کرد: ایران و هندوستان از نظر تاریخی دارای مشترکات فراوانی و نزدیک هستند و باید روابط تاریخی دو کشور را به روابط مدرن تبدیل کنیم .
سفیر هندوستان در ایران با اشاره به اقدامات و سرمایه گذاری انجام شده از سوی کشور هند برای تکمیل زیرساختهای کریدور شمال ـ جنوب در بندر چابهار ایران، بر اهمیت این کریدور برای دولت و سرمایه گذاران بخش خصوصی کشورش تصریح کرد: استفاده از مسیر کریدور نوستراک اهمیت بسیاری در راستای کاهش هزینه و زمان حمل و نقل کالا برای توسعه اقتصادی و مبادلات تجاری از مسیر دو کشور دارد.
وی با اشاره به اهمیت منطقه آزاد انزلی به عنوان یکی از نقاط بسیار مهم در کریدور نوستراک تاکید کرد: این منطقه به عنوان مرکز اصلی خطوط کشتیرانی به کشورهای حاشیه دریای خزر و اتصال خطوطی ریلی ایران به آذربایجان و دیگر کشورهای دریای خزر از اهمیت زیادی در این کریدور بین المللی برخوردار است.
سوراب کومار با بیان اینکه ایران به عنوان شریک تجاری هندوستان محسوب می شود تصریح کرد: هدف من از بازدید از منطقه آزاد انزلی، بررسی طرح های توسعه این منطقه به عنوان منطقه ای فعال در حوزه تجارت بین المللی بوده و قرار گرفتن آن در مسیر کریدور نوستراک برای کشور هند بسیار حائز اهمیت است.
وی با تاکید بر لزوم ساماندهی تجاری و اقتصادی هند و ایران با مذاکرات شرکت های تجاری معروف دو کشور گفت: بازدید هیات های تجاری و اقتصادی ایران و هند از زیر ساخت های دو کشور و آشنایی سرمایه گذاران هندوستان با امتیازات و معافیت های منطقه آزاد انزلی تاثیر بسزایی در روابط تجاری و اقتصادی دو کشور دارد.
سوراب کومار با تاکید بر لزوم برقراری ارتباط مناسب با کشورهای cis و غرب آسیا افزود: هندوستان، این کشورها را به عنوان همسایگان خود می داند و به دنبال ایجاد ارتباط مناسب با آنها با بهره مندی از ظرفیت های موجود در مناطق آزاد چابهار و انزلی بوده و کشور ایران برای اجرای این هدف طولانی مدت نقش حیاتی دارد.
 سفیر هندوستان در ایران تصریح کرد: تا کنون برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی دو کشور گام هایی برداشته شده ولی دور نمای بزرگی برای توسعه روابط همه جانبه ایران و هندوستان وجود دارد.
 سفیر هند در پایان این دیدار از زیرساختهای گردشگری و تجاری منطقه و مجتمع بندری کاسپین بازدید کرد.

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.