چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / پوست‌اندازی هما

پوست‌اندازی هما

مجتبی کاوه
به گزارش کسب و کار نیوز شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی بزرگ‌ترین ناوگان هوایی کشور را در اختیار دارد و قرار است سهام این شرکت در بورس‌های بین‌المللی عرضه شود. افق پیش‌روی این شرکت با تحولاتی از جمله نوسازی ناوگان و تلاش برای گرفتن سهمی از بازار هوایی منطقه، لزوم تغییرات مدیریتی را در این شرکت ایجاب می‌کرد و به گفته کارشناسان، سپردن مسئولیت این تغییرات که کم از پوست‌اندازی ندارد، به یک زن – با وجود توانایی‌های غیر قابل انکار- ریسکی است که باید در انتظار جواب دادن آن باقی ماند. 
سرپرست جدید شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی (هما) در مراسم رسمی دریافت حکم خود از وزیر راه‌وشهرسازی با اشاره به اهم برنامه‌های خود از تدوین سند برنامه راهبردی این شرکت هواپیمایی خبر داد و گفت: بازسازی ساختاری همه‌جانبه، اصلاح سیستم مدیریت ایمنی و کیفیت و افزایش سطح کیفی خدمات از برنامه‌های این شرکت است. شرفبافی ادامه داد: بهبود روش‌های بازرگانی و بازاریابی نیز از دیگر برنامه‌های این شرکت است که باید با جدیت به آن پرداخته شود. 
هما می‌تواند وزنه اقتصادی و سیاسی ایران در منطقه باشد
یک کارشناس صنعت هوانوردی در تحلیل فرصت‌ها و تهدیدهای پیش‌روی شرکت هما با تغییرات مدیریتی که در راس آن اتفاق افتاد، به «کسب‌وکار» گفت: هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران نقش بسیار مهمی نه تنها در صنعت هوانوردی کشور، بلکه در معادلات اقتصادی و سیاسی کلان کشور می‌تواند داشته باشد که این نقش در بیش از سه دهه گذشته فقط در صنعت هوایی وجود داشته و آن هم به‌شدت تضعیف شده است. هاشم افسریان با بیان اینکه هواپیمایی امارات و هواپیمایی قطر نمونه‌های خوبی از الگو شدن یک صنعت و ایجاد نفوذ اقتصادی و حتی سیاسی هستند، ادامه داد: چهار کشور قدرتمند عربی در پی منزوی کردن و تحریم قطر هستند، اما قطرایرلاین چنان سرویس‌دهی خود را در تار و پود شبکه هوایی جهان تنیده است که به تنهایی مثل یک وزنه سنگین برای کشورش عمل می‌کند و تحریم این کشورها را به چالش می‌کشد. وی افزود: هما، در ابتدای پیروزی انقلاب جزو بهترین ایرلاین‌های جهان بود اما تحریم طولانی و خطاهای فاحش و سلسله‌وار مدیریتی این ایرلاین را از شرایط مطلوب دور کرد. افسریان با بیان اینکه زیان‌دهی هما بزرگ‌ترین چالش پیش‌روی مدیرعامل جدید است، افزود: تغییر تمام ساختارهای این شرکت نیازمند شهامت مدیریتی، خلاقیت و حتی نوعی مبارزه با انگاره‌های نادرستی است که بر صنعت هوایی کشور سایه انداخته و نفس این صنعت را به شماره انداخته است. وی با بیان اینکه ایجاد تحول در هما بدون حمایت دولت و تغییر نگاه‌ها به این ایرلاین میسر نیست، تصریح کرد: این ایرلاین سرمایه‌گذاری عظیمی بود که بخش اعظم آن قبل از انقلاب انجام شد و طی این سال‌ها برای ارتقای آن هزینه‌ای نشد. ضمن آنکه مدیران غیرمتخصص ضربه‌های مهلکی هم به هما زدند. این کارشناس با اشاره به ریسک قرار گرفتن یک زن در صندلی مدیریت ایرلاین ملی کشور در مقطعی که هما بزرگ‌ترین قرارداد نوسازی ناوگان هوایی ایران را امضا کرده و در تدارک عرضه سهام به بازارهای جهانی است، بیان کرد: در توانمندی‌های شرفبافی شکی نیست، اما ضمن هوشمندانه بودن این تصمیم باید قبول کرد که سپردن مسئولیت به وی ریسک بزرگی هم در این مقطع محسوب می‌شود و حتی عده‌ای این انتخاب را گوش به فرمان شدن بیشتر ایران‌ایر از دولت تلقی می‌کنند که باید منتظر ماند و دید آیا هما همچنان حیات خلوت دولت خواهد بود یا دوران جدیدی با مدیریت شرفبافی آغاز خواهد شد. 
 

همچنین مطالعه کنید:

تخلیه‌ و بارگیری ۱۷.۵ میلیون تن کالا در بنادر/ رشد ۹ درصدی عملیات کانتینری

به گزارش کسب و کار نیوز ، براساس اعلام سازمان بنادر و دریانوردی؛ میزان تخلیه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.