صفحه اصلی / یادی از یک دعوت…

یادی از یک دعوت…

خبر درگذشت پروفسور مریم میرزاخانی نابغه ریاضی جهان را در شبکه های اجتماعی دیدم، اول نخواستم به روی خودم بیاورم و سریع از خبر عبور کردم انگار نمی خواستم تن به این حقیقت تلخ بدهم.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا، شهیندخت مولارودی در ادامه این مطلب گفت: تا ظهر خبر که تکرار شد، خدا خدا می کردم یک نفر پیدا شود و خبر این کوچ نابهنگام را تکذیب کند و در سایه بهت و ناباوری تا غروب قلمم از غلطیدن بر کاغذ و صدور پیام تسلیت قاصر بود. الان پرنده خیالم پر می کشد به زمانی که مریم میرزاخانی که جزو ۱۰ مغز برتر جهان نام گرفت و به سدشکن معروف شد، مهم ترین جایزه ریاضی جهان را دریافت کرد و بعد از آن سیل پیام های تبریک بود که بسویش سرازیر می شد.
وی اظهار داشت: در این میان بعد از دریافت مدال فیلدز و ارسال پیام تبریک و اطلاع از قصد وی برای سفر کوتاه مدت به ایران، در معاونت به نظرمان رسید نامه ای از طریق ایمیل برای وی ارسال کرده و در جریان سفر به ایران برای دیداری دعوتشان کنیم که متن ایمیل ارسالی به قرار زیر است، البته مریم عزیز در پاسخ ضمن تشکر اعلام کردند در آینده نزدیک برنامه ای برای سفر به ایران ندارند و دریغا تا امروز هم بازگشت به کشور برایشان میسر نشد:
سرکار خانم پروفسور مریم میرزاخانی
با درود و ارادت و مهر؛
بی ‌اغراق به خود می ‌بالیم که نام زنی ایرانی در میان برترین دانشمندان جهان می‌ درخشد و افتخار می‌ کنیم که سرمایه ‌های گرانقدر این مرز پرگهر در پهنه وسیع جهانی، تحول ‌سازند و اثربخش. جسارت شما را در ورود به ساحت‌ های متفاوت ریاضیات که مادر علوم ذهنی و انتزاعی قلمداد می‌شود، می‌ ستاییم و قدرت خلاقانه ‌ای را که بیش از همه از عشق سرشار شما به دانایی و پویایی می‌ جوشد، ارج می ‌نهیم و نیک می‌ دانیم که تعهد متعالی شما به پیشبرد مرزهای دانش، برای تمام زنان و به‌ ویژه زنان ایرانی، الهام ‌بخش و انگیزه ‌آفرین است.
ما به سهم خود کوشش صبورانه‌ تان برای خلق لحظه‌ های آگاهی و امید و گشودن دریچه‌ هایی نوین به دانشی که به نادرست، مردانه خوانده می‌ شده است را ارج می‌ نهیم و مشتاقانه در انتظار دیدارتان می‌مانیم. حضور کوتاه ‌مدت ‌تان در ایران در ماه ‌های پیش ‌رو، فرصت ارزشمندی است تا به نیابت از جامعه ایرانی و دولت جمهوری اسلامی و در مقام عالی‌ ترین مرجع ملی امور زنان در ایران، قدرشناس و قدردان پشتکار و پویایی شما باشیم و مجالی برای سخن گفتن و شنیدن از توانمندی و توسعه ‌خواهی زنان و دختران ایرانی مهیا سازیم. 
امید داریم دعوت ما را پذیرا باشید. سربلندی‌ تان برقرار، سلامتی‌ تان پایدار.
یادش گرامی. روحش شاد.
مریم میرزاخانی، ریاضیدان نابغه ایرانی و استاد دانشگاه استانفورد متولد ۱۳ اردیبهشت ۱۳۵۶در شهر تهران است.
وی در سال‌های ۱۳۷۳و ۱۳۷۴در زمان تحصیل در دبیرستان با کسب مدال طلای المپیاد ریاضی کشوری به المپیاد جهانی ریاضیات در هنگ کنگ و کانادا اعزام شد که در المپیاد ۱۹۹۵ کانادا علاوه بر کسب مدال طلا، حائز بالاترین امتیاز در بین دانش آموزان جهان شد.
وی پس از اتمام تحصیلات متوسطه در دبیرستان فرزانگان تهران، تحصیلات کارشناسی خود را در رشته ریاضی در دانشگاه صنعتی شریف به پایان برد.
وی بعد از دریافت مدرک دکترای خود از دانشگاه استنفورد به عنوان استادیار وارد دانشگاه پرینستون شد و سپس بعد از مدتی تدریس در آن دانشگاه وارد دانشگاه استنفورد شد. مریم میرزاخانی پس از بستری شدن در بیمارستان به دلیل بیماری سرطان، روز گذشته دار فانی را وداع گفت. 

همچنین مطالعه کنید:

صادرات نفت ایران به بالاترین رکورد ۶ ساله صعود کرد

به گزارش کسب و کار نیوز ، روزنامه فایننشیال تایمز با استناد به گزارش شرکت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.