صفحه اصلی / از برند فرش ایرانی تنها یک توهم باقی است

از برند فرش ایرانی تنها یک توهم باقی است

و از برتری برند فرش ایرانی جز توهمی در ذهن خودمان چیزی باقی نمانده است.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل ازپایگاه خبری اتاق ایران،  رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران درباره وضعیت فرش ایران بازار جهان، گفت: پس از توافق هسته‌ای به‌واسطه آزادسازی صادرات فرش ایران به آمریکا شاهد یک رشد مقطعی در این حوزه بودیم که آن‌هم مشخص بود دوام چندانی نخواهد داشت و بعدازاین مقطع،  صادرات فرش نسبت به دوره‌های قبل، تغییر محسوسی را تجربه نکرد.
سید رضی حاجی آقامیری، با اشاره به اینکه کلاً صادرات غیرنفتی ایران با مشکلات عدیده‌ای مواجه است، افزود: این مشکلات باعث شده است در برخی موارد با رکود در صادرات و در مواردی نیز با افت میزان صادرات مواجه شدیم این در حالی است که فرش ایرانی علاوه بر مشکلات حاکم بر حوزه صادرات غیرنفتی کشور، مشکلات مختص خود را نیز دارد.
این فعال حوزه فرش با تأکید بر اینکه مشکلات فرش ایران کهن و قدیمی است؛ اظهار کرد: وقتی فرش ایرانی بازار بااهمیت آمریکا را از دست داد دیگر نتوانست جایگاه قبلی خود در این بازار را به دست بیاورد و اکنون نیز با شرایطی که دولت جدید آمریکا ایجاد کرده است؛ دیگر هیچ امیدی که به اینکه دوباره به موقعیت قبلی برگردیم وجود ندارد.
حاجی آقامیری ادامه داد: مدت‌هاست که رقبا جای ما را در بازارهای جهانی گرفته‌اند و با خط‌مشی فعلی کاری نمی‌توان انجام داد.
او در پاسخ به اینکه فرش ایرانی چطور با داشتن شهرت و آوازه دیرینه قادر به بازیابی جایگاه خود در بازارهای جهانی نیست، تصریح کرد: بخش اصلی کار در عرصه تجارت، تداوم در تبلیغات و حضور مستمر در بازار است به‌گونه‌ای که وقتی یک برند جایگاه و بازار خود را از دست می‌دهد مانند این است که تازه می‌خواهد وارد بازار شود.
به گفته حاجی آقامیری، در وضعیت فعلی بازار جهانی فرش، بهترین بودن فرش ایرانی، توهمی است که در ذهن ما مانده و اینکه این موضوع زمانی حقیقت داشته است دلیل نمی‌شود که همیشه این‌طور باشد.
رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران با بیان اینکه دوره‌های زمانی تاریخی بر اساس تغییر نسل‌ها تعریف می‌شود، اظهار کرد: وقتی یک نسل تغییر می‌کند، شهرتی که یک برند در نسل قبلی داشته به‌تدریج فراموش شود مگر اینکه حضور در بازار و تبلیغات مستمر این برند ادامه پیدا کند تا نسل جدید نیز آن را بپذیرد.
حاجی آقامیری ادامه داد: این مسئله در موضوع تجارت شدیداً اثرگذار است و به همین دلیل می‌بینیم که برندهای مشهور و موفق حتی برندهای یکه‌تاز و دارای مقبولیت جهانی، هرگز از تبلیغات ممتد دست برنمی‌دارند این در حالی است که ما در مورد فرش ایرانی کاری نکردیم و گویا از الان به بعد هم قرار نیست کاری انجام دهیم.
او با تأکید بر اینکه فرش ایرانی سال‌هاست بازار خود را از دست داده است، گفت: برای به دست آوردن دوباره بازار باید کار نو انجام دهیم، باید بازاریابی و بازار سازی کنیم ضمن اینکه برای رقابتی کردن قیمت کالای خود در بازارهای جهانی، باید به تولیدکننده کمک کنیم تا کالای باکیفیت و با قیمت مناسب تولید کند.
رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران افزود: بخش عمده این وظایف بر عهده دولت‌هاست و از توان ‌بخش خصوصی خارج است اما دولت نه دانش این کار را دارد و نه گوش شنوایی که توصیه‌های خبرگان این عرصه را بشنود.
 
حاجی آقامیری با بیان اینکه اگر هر کسی کار خود را درست انجام دهد حتماً نتیجه نهایی مثبت خواهد بود، اظهار کرد: خبرگان حوزه فرش بارها مسائل فرش ایران را به دولت‌ها گوشزد کرده و راهکارها را نشان داده‌اند اما متأسفانه هیچ‌کدام توجهی نکرده‌اند چراکه صادرات غیرنفتی جزو اولویت‌های واقعی دولت‌های ما نبوده است.
 
او در پایان افزود: فرش هم بخشی از صادرات غیرنفتی است که البته مشکلات خاص خود را نیز دارد اما اگر مشکلات صادرات غیرنفتی حل شود حتماً بر صادرات فرش نیز تأثیر خواهد گذاشت.

 

همچنین مطالعه کنید:

بانک جهانی: فقر مطلق در ایران کاهش یافت

به گزارش کسب و کار نیوز ، جدیدترین آمار منتشرشده از سوی بانک جهانی نشان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.