صفحه اصلی / یک میلیون بافنده فرش دستباف در کشور شناسایی شدند

یک میلیون بافنده فرش دستباف در کشور شناسایی شدند

حمید کارگر روز شنبه در حاشیه همایش ملی فرش دستباف در شهرکرد در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ۳۰۰ هزار نفر مابقی نیز به صورت تفننی در این حرفه فعالیت دارند.
به گفته وی، ۵۰۰ هزار بافنده فرش کشور برای استفاده از خدمات بیمه تامین اجتماعی شناسایی و دارای اولویت هستند که از این تعداد تنها ۳۲۰ هزار نفر بیمه شده اند.
کارگر، با بیان اینکه برای بیمه ۵۰۰ هزار فرشباف در کشور سالانه ۱۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است، ابراز امیدواری کرد: در سال آینده این میزان اعتبار تامین شود.
وی با بیان اینکه سالانه حدود ۳ میلیون مترمربع فرش توسط بافندگان فرش کشور تولید می شود، تصریح کرد: دو سوم این میزان به طور متوسط سالانه ۳۰۰ میلیون دلار به ۸۰ کشور دنیا از جمله آمریکا، ایتالیا، فرانسه، سوئیس، قطر، کویت، لبنان، ژاپن صادر می شود.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری نیز در این نشست گفت: براساس آمارها حدود ۱۰۰ هزار بافنده فرش در این استان شناسایی شده که هم اینک۵۰ درصد این افراد در قالب ۹ تعاونی فرش روستایی، ۲ تعاونی قالیبافی شهری و یک اتحادیه ساماندهی شده است.
سید نعیم امامی اظهار کرد: ظرفیت تولید فرش دستباف در این استان سالانه ۴۰۰ هزار مترمربع است که هم اینک ۲۰۰ هزار مترمربع تولید می شود.
خردادماه سال گذشته با پیگیری های سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، فرش دستباف چهارمحال و بختیاری در فهرست سازمان جهانی مالکیت فکری وایپو (WIPO) ثبت شد.
کاربرد رنگهای زیبا با استفاده از عصاره گلها و گیاهان و مواد اولیه طبیعی، شادابی و زنده بودن طرحها و نقش های متنوع از عوامل تقاضای بالا برای خرید فرش چهارمحال و بختیاری است. 
بیشتر فرش های چهارمحال و بختیاری را 'یلمه' بروجن، 'گبه ریزباف' اردل، فرش 'بختیاری' مناطق عشایری و مناطق بختیاری نشین و فرش چالشتری شهرکرد تشکیل می دهد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.