صفحه اصلی / جشن نوروز و صیاد در جزیره قشم در ایستگاه چهاردهم

جشن نوروز و صیاد در جزیره قشم در ایستگاه چهاردهم

 اجرای برنامه های جشن و سرور و موسیقی بومی و نمایش آئینی در روستای سلخ جزیره قشم خبر داد.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از فرینا، عبدالجواد کمالی گفت: برگزاری مسابقات بومی محلی شامل شنا و غواصی، رمازا، جَلکَش (مسابقات قایق های پارویی)، طناب کشی، دو میدانی در ساحل و به آسمان فرستادن بادبادک های کاغذی بخشی از برنامه های جشن نوروز صیاد است.
وی اعلام کرد: اجرای موسیقی بومی توسط گروه های مختلف، نمایش آئینی، پخت غذا و شیرینی های خوشمزه محلی از دیگر برنامه های جشنواره نوروز صیاد است.
به گفته سرپرست مدیریت فرهنگی، آموزشی و هنری سازمان منطقه آزاد قشم، راه اندازی ۱۵ غرفه نمایشگاهی حوزه فرهنگ و هنر نیز از برنامه های جانبی این جشنواره در روستای سلخ قشم است.
او بیان داشت: امسال جشن نوروز صیاد با دعوت از پژوهشگران و اساتید علمی دانشگاه ها متفاوت تر از گذشته برگزار می شود و با پذیرش مقالات علمی و مستند نگاری مکتوب از این جشنواره، به برترین مقالات ارائه شده جوایز نفیسی اهدا خواهد شد.
کمالی گفت: این جشنواره محلی در دو نوبت صبح و بعدازظهر اجرا می شود که مسابقات شنا و غواصی، طبخ غذاهای بومی و محلی، مسابقات قایق های پارویی (جلکش) طناب کشی در ساحل، دو و میدانی ساحلی، نمایشگاهی از صنایع دستی و اجرای موسیقی محلی از برنامه های نوبت صبح است.
وی از مسابقه بازی مشند و رمازا، هوا کردن بادکنک های کاغذی، اجرای موسیقی رزیف و نمایش گروه ششی هم به عنوان برنامه های  نوبت بعداز ظهر این جشنواره نام برد.
به گفته او، آداب و رسوم محلی، ریشه در فرهنگ و پیشینه تاریخی هر قوم دارد و با رشد تصاعدی و ناموزون فناوری در جوامع مختلف متاسفانه شاهد فراموشی و در نهایت از بین رفتن فرهنگ و تمدن محلی و منطقه ای در نقاط مختلف کشورمان هستیم اما مردم روستای سلخ جزیره قشم در راستای حفظ آئین ها و آداب و سنن به جا مانده از گذشتگان خود با حمایت سازمان منطقه آزاد قشم جشن نوروز را هر سال با شکوه خاص برگزار می کنند.
جشن نوروز صیاد در روستای سلخ جزیره قشم همزمان با شروع فصل جدید صید و صیادی با اجرای ویژه برنامه های متعدد و با هدف احیا و پایداری آئین های محلی با شکوهی خاص برگزار می شود که بسیاری از هموطنانمان از سراسر ایران اسلامی هم با سفر به این جزیره زیبا، در این جشن بومی شرکت می کنند.
صیادان منطقه جنوب کشور همانند سایر اقوام ایرانی دارای تقویم مخصوص به خود هستند، تقویمی که آغاز سال نو صیادی در آخرین روز ماه تیر ماه را نوید می دهد. سال صیادان همانند سال دامداران و کشاورزان چهار فصل دارد و این جشن نیز همه ساله در آخرین روزهای تیرماه به عنوان شروع فصل جدید صید توسط روستائیان جزیره قشم برگزار می شود.
یکی از رسم های مردم جزیره قشم در این جشن، ورود به دریا با لباس های نو با هدف دور شدن دردها و بیمار ها از آنان به مدت یکسال است و رنگ کردن درها و درختان نخل هم به عنوان آغاز فصل جدید در فعالیت صید و صیادی در این مراسم خودنمایی می کند.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.