صفحه اصلی / ۷ میلیارد دلار طرح معدنی و صنایع معدنی در دولت یازدهم احیا شد

۷ میلیارد دلار طرح معدنی و صنایع معدنی در دولت یازدهم احیا شد

به گزارش فرینا، مسعود کرباسیان که در آخرین نشست مدیران ایمیدرو در دولت یازدهم سخن می گفت، افزود: طرح های این سازمان در شرایط نبود نقدینگی و اوج تحریم ها و با مشارکت شرکت های داخلی، زنده شدند و در عین حال توانستیم با همراهی بخش خصوصی پروژه های جدید را آغاز کنیم.
کرباسیان با ترسیم شرایط ایمیدرو در سال ۹۲ گفت: طی نیمه اول امسال، یک میلیارد دلار طرح به اتمام می رسند و به مدار تولید می پیوندند.
برنامه افتتاح شادگان هفته آینده
رییس هیات عامل ایمیدرو در ادامه خبر داد: ‏ این هفته کارخانه آهن اسفنجی فولاد شادگان با حضور مقامات عالی افتتاح می شود.
احیای مستقیم فولاد شادگان، نخستین طرح تولید آهن اسفنجی است که با تکنولوژی ایرانی (PERED)، به بهره برداری می رسد.
کرباسیان افزود: کارخانه های آهن اسفنجی فولاد میانه و نی ریز که از تکنولوژی ایرانی پِرِد بهره می برد، به ترتیب در ابتدا و انتهای مرداد راه اندازی می شوند. علاوه بر این آهن اسفنجی فولاد سبزوار نیز تا پایان شهریور ‏به تولید می رسد.
وی گفت: قطعا تا پایان سال، مابقی پروژه های آهن اسفنجی فولادهای استانی‏ راه اندازی می شود.
کرباسیان با یادآوری اینکه تغییر تفکر در ایمیدرو سبب مشارکت بخش خصوصی در طرح ها ‏شده اظهار داشت: این پروژه ها با مشارکت بخش خصوصی و در راستای اقتصاد مقاومتی اجرایی شده اند.
رییس هیات عامل ایمیدرو افزود: با توجه به افتتاح طرح های فرآوری مواد معدنی در ماه های آینده، در دولت دوازدهم به طور مشخص تری مانع خام فروشی مواد معدنی خواهیم شد و ارزش افزوده تولیدات، در داخل کشور ایجاد خواهد شد. خرید از معادن کوچک به گفته وی، معدن طلای موته بخشی از مواد اولیه مورد نیاز خود را از معادن کوچک خریداری می کند که این برنامه سبب شده این معادن بخش خصوصی با رونق همراه شوند.
کرباسیان گفت: در سفر روزهای گذشته وزیر صنعت معدن و تجارت به جنوب کشور، پروژه های مناطق ویژه لامِرد و پارسیان مورد بازدید قرار گرفت و در حال حاضر طرح بندر منطقه ویژه صنایع انرژی بر پارسیان آماده عملیات اجرایی است.
وی ادامه داد: برنامه شروع عملیات این طرح در هفته های پایانی دولت یازدهم اتفاق مبارکی است که باور آن برای برخی ‏دشوار می کرد.
رییس هیات عامل ایمیدرو گفت: وزیر نفت اخیرا با اعلام حمایت از طرح های منطقه ویژه پارسیان تاکید کرد که گاز مورد نیاز این منطقه تامین می شود.
کرباسیان افزود: تا سال ۹۲ طرح های توسعه ای سنگان در رکود اجرایی به سر می بردند و با مشکلات متعددی همراه بودند در حالی که اکنون نخستین کارخانه گندله سازی سنگان در آستانه افتتاح است و کارخانه دیگری نیز در نوبت راه اندازی قرار دارد.
رییس هیات عامل ایمیدرو گفت: حاصل فعال شدن طرح های فرآوری سنگ آهن سنگان، اکنون اشتغال ۴هزار نفر است.
وی با بیان اینکه تامین مالی طرح ها و همکاری با شرکت های خارجی‏ در شرایط برجام عملی شده است، افزود: تامین مالی طرح های بزرگ از جمله آلومینیوم جنوب و همچنین آغاز عملیات پروژه های تیتانیوم کهنوج و روی مهدی آباد در دولت یازدهم عملی شد.
اتمام ژئوفیزیک هوایی کردستان
رییس هیات عامل ایمیدرو انجام ۲۵۰ هزار کیلومتر مربع فعالیت اکتشافی را مورد اشاره قرار داد و گفت: ‏در منطقه ای همچون کردستان ژئوفیزیک هوایی به اتمام رسیده و با ادامه این فعالیت، زمینه توسعه معدنی آن استان ایجاد می شود.
کرباسیان تاکید کرد: احیا شدن ایمیدرو در دولت یازدهم توسعه مناطق معدنی در نقاط کم برخوردار را رقم زد و این اقدامات در راستای رسالت این سازمان است.
این در حالی است که پیش از دولت یازدهم، ایمیدرو تا آستانه انحلال پیش رفته بود اما خوشبختانه چنین امکانی فراهم نشد و این سازمان همچنان به رسالت توسعه ای خود ادامه می دهد.
** سهم بخش معدن و صنایع معدنی در اقتصاد باید افزایش یابد
مدیر آموزش، پژوهش و فناوری ایمیدرو گفت: سهم بخش معدن و صنایع معدنی با جذب فناوری های جدید در اقتصاد باید افزایش یابد.
شمس الدین سیاسی راد در اجلاس فناوری معدنکاری در ایران با موضوع «ارائه یک چارچوب رویه جامع برای پیاده سازی و اتوماسیون معادن ایران» با بیان این مطلب افزود: سهم بخش معدن و صنایع معدنی از طریق افزایش ظرفیت استخراج و تولید معادن و فرآوری فرآوری استحصال و ایجاد ارزش افزوده افزایش می یابد که این امر، مستلزم تحولات فناوری است.
سیاسی راد گفت: مساله ارتقای سطح ایمنی، بهداشت و محیط زیست در بخش معدن، اکتشاف، بهره برداری از معادن کم عیار و مصارف بهینه سازی نیز نیازمند توجه به بهبود شاخص های بهره وری است و نوآوری های تکنولوژی می تواند به بهبود شاخص های بهره وری و افزایش سهم معدن در تولید ناخالص داخلی و تولید ناخالص ملی کمک کند.
وی با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه اقتصادی، رشد اقتصاد ۸.۸ درصد هدف گذاری شده است، افزود: این رقم برای بخش معدن، ۸.۴ درصد است که ۲.۴ درصد آن (۳۰ درصد) باید از طریق بهره وری تحقق یابد.
مدیر آموزش، پژوهش و فناوری ایمیدرو گفت: رشد اقتصاد یا از طریق منابع جدید دولت یا از طریق بهره وری از منابع موجود حاصل می شود. از این رو، باید به موضوع بهره وری توجه ویژه داشته باشیم.
سیاسی راد با بیان اینکه آینده صنعت معدنکاری دنیا بر ۳ حوزه اصلی تمرکز کرده است، افزود: این حوزه ها شامل همکاری، تعامل و سازماندهی، عملیات و تکنولوژی و کارکنان و سازماندهی نحوه کار است.
وی ادامه داد: در تعامل این ۳ حوزه با هم، امکان بهینه سازی عملیات معدنی و حصول حداکثر ارزش افزوده ذخایر و منابع معدنی تحقق پیدا خواهد کرد. آنچه مهم است مساله عملیات و فناوری است که در این حوزه، موضوع اصلی مدیریت بهتر دارایی ها است. بهره وری به معنای افزایش کارایی و کاهش هزینه و کاهش قیمت تمام شده تولید معدنی است. موضوع دیگر فناوری اطلاعات و ارتباطات است که نقش آن در معدنکاری دنیا بسیار حائز اهمیت است که در آموزش های رسمی و غیر رسمی و توسعه زیرساخت های معدنی مطرح است.
به سمت معدنکاری اتوماسیون پیش رویم
مدیر آموزش، پژوهش و فناوری ایمیدرو در ادامه به موضوع حرکت به سمت معدن کاری از دور و مدرن اشاره کرد و گفت: در این زمینه که از سال ۱۹۵۰ آغاز شده، باید در معادن ایران به سمت استفاده از اتوماسیون خودکار و نیمه خودکار در استخراج مواد معدنی پیش رویم.
سیاسی راد افزود: در این سیر تحول (اتوماسیون معادن)، ۳ مرحله شامل استفاده از تجهیزات معدنی، استفاده از روش های خودکار بر اساس نرم افزارهای فناوری اطلاعات و مرحله سوم، جایگزینی ماشین به جای انسان و استفاده از دستگاه های کاملا خودکار در محیط های پرمخاطره در معادن زیر زمینی و روباز است.
وی با اشاره به اینکه در حوزه فناوری ایمیدرو، مطالعاتی درباره توسعه سیستم های مکانیزه در کشور شروع کردیم، گفت: در اینجا از متخصصان کشور که در این زمینه در معادن ایران می توانند کمک کنند برای توسعه همکاری های متقابل اعلام آمادگی می کنیم.
 مدیر آموزش، پژوهش و فناوری ایمیدرو افزود: برای توسعه اتوماسیون در معدن در ۲ حوزه «اتوماسیون و خودکار کردن فرآیندهای نرم افزاری» و «توسعه فناوری های رباتیک و خودکار در تجهیزات و ماشین آلات معدنی» باید متمرکز شویم. برای توسعه این حوزه نیازمند توجه به ۴ بخش مشتمل بر «حرکت به سمت استفاده از سیستم های کنترل از دور»، «استفاده از سیستم های حاوی عدم مداخله انسان در عملیات»، «استفاده از تجهیزات بدون استفاده از درایمر» و «رسیدن به مرحله اتوماسیون کامل» است که امروز در کشورهای پیشرفته در دست بررسی است.
سیاسی راد گفت: مزایای استفاده از اتوماسیون در معادن شامل بهبود وضعیت ایمنی در معادن کشور، افزایش بهره وری، کارایی بهتر سوخت و انرژی در فعالیت های معدنی، کاهش تعمیرات و نگهداری های برنامه ریزی نشده و خرابی های دائمی و بهبود شرایط کار و نیز استفاده بهینه از وسایل نقلیه در معادن است.

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.