صفحه اصلی / سیل و طوفان و بی تدبیری مسئولان در سیستان و بلوچستان ادامه دارد

سیل و طوفان و بی تدبیری مسئولان در سیستان و بلوچستان ادامه دارد

 را می رنجانند و گویا مسئولان فقط گزینه بی تدبیری را روی میز دارند.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از مهر، جواد قنبری: ظاهرا مردم استان سیستان و بلوچستان در همه فصول سال باید از مشکلاتی که بر اثر پدیده های طبیعی و معضلات آب و هوایی برای آنها ایجاد می شود در رنج باشند زیرا درهر فصلی از سال به نوعی با مشکلاتی همچون سیلاب، مسدود شدن راه ها، آبگرفتگی معابر و منازل، سرما، گرما و طوفان و گردو خاک دست و پنجه نرم می کنند.
البته اینکه وقوع پدیده های آب وهوایی امری طبیعی است و بر کسی پوشیده نیست اما اینکه تا چه میزان زیرساخت ها و امکانات برای مقابله با این مشکلات از سوی مسئولان در این استان آماده است موضوعی است که جای بحث فراوان دارد.
به عنوان مثال با وجود اینکه چند ماه از وقوع سیلاب های زمستانی در جنوب سیستان و بلوچستان می گذرد و همه با مشکلات آن منطقه از جمله عدم وجود زیرساخت مناسب در محورهای مواصلاتی آن منطقه آشنا شدند اما تاکنون هیچ اقدامی برای رفع این مشکلات آنجام نشده است.
روز گذشته نیز بر اثر بارش باران و جاری شدن روان آب و سیلابی شدن مسیل ها ۳ مسیر در جنوب سیستان و بلوچستان مجدد مسدود شد که نکته جالب توجه اینکه این مسیرها در گذشته نیز بارها بر اثر بارندگی ها مسدود شده بود.
از همین رو شب گذشته بر اثر طغیان رودخانه ماشکید، محور سرباز به مهرستان از ساعت ۲۰ و محور ایرانشهر – خیرآباد و ایرانشهر- ابتر نیز از ساعت ۲۱ مسدود اعلام شد.
رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای مهرستان در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: مسیر مهرستان به سرباز که به دلیل وقوع سیل و طغیان رودخانه ماشکید از ساعت ۲۰ پنجشنبه شب مسدود شده بود، صبح امروز بازگشایی شد.
محمد صالح باران زهی افزود: متاسفانه پس از وقوع هر بارندگی و جاری شدن سیل محور مهرستان به سرباز مسدود می شود.
این در حالی که است که برطبق اعلام سازمان هواشناسی سیستان و بلوچستان میزان بارندگی در مهرستان، چاهوک ۷ میلی متر گزارش شده است.
البته با یک مراجعه کوچک به این منطقه متوجه می شویم که دلیل اصلی این موضوع عدم تکمیل پل «ماشکید» است که مدتی است به صورت نیمه تمام رها شده است.
اما با این وجود ای کاش خسارات فقط به همین قطع شدن محورهای مواصلاتی خلاصه می شد و مشکلات دیگری همچون خسارت به منازل مسکونی و بخش کشاورزی ایجاد نمی شد.
تخریب ۱۰۰۰ منزل و آبگرفتگی ۴۰ درصد منازل ایرانشهر
فرماندار ایرانشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: بر اثر طوفان و بارندگی شدید روز گذشته در محدوده شهرستان ایرانشهر ۵۰ تیر برق شکست که در پی آن ۲۵ روستای سطح این شهرستان با مشکل قطعی برق مواجه شدند.
وی افزود: البته با تلاش و اقدام به موقع ماموران اداره برق و آمادگی که از قبل وجود داشت مشکل ۱۰ مورد از این روستاها تا پایان وقت دیشب برطرف شد و در حال حاضر تلاش نیروهای امدادی برای رفع نقص بقیه روستاها ادامه دارد.
وی با اشاره به اینکه بارندگی حدود یک ساعت استمرار داشت، ادامه داد: همچنین طوفان شب گذشته با توجه به قطعی برق موجب قطع شدن آب ۵۰ روستا نیز شد.
نبی بخش داوودی گفت: همچنین بارندگی بی‌سابقه روز گذشته به حدود یک هزار خانه در سطح شهرستان ایرانشهر بین ۴۰ تا ۹۰ درصد تخریب وارد کرده است.
وی با اشاره به اینکه در پی این شرایط جوی ۴۰ درصد منازل مرکز شهر و بخش مرکزی ایرانشهر نیز دچار آبگرفتگی شد، افزود: خوشبختانه با توجه به اعلام قبلی سازمان هواشناسی آمادگی لازم برای مقابله با این شرایط جوی در سطح شهرستان وجود داشت.
وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر تمامی نیروها و دستگاه‌های امدادی شهرستان ایرانشهر در حال آماده باش هستند و خدمت‌رسانی همچنان  ادامه دارد.
البته این خسارات فقط مربوط به یک روز بارندگی و یا بهتر بگویم مربوط به یک ساعت بارندگی است این در حالی است که سازمان هواشناسی سیستان و بلوچستان اعلام کرده است بارندگی ها امروز عصر و امشب هم ادامه دارد.
سیل و طوفان در سیستان و بلوچستان ادامه دارد
علی ملاشاهی در گفت و گو ، اظهار داشت: بر اساس آخرین نقشه های همدیدی و آینده نگری هواشناسی امروز در نواحی جنوبی، جنوب شرق و ارتفاعات  مرکزی استان سیستان و بلوچستان در بعد از ظهر شاهد رشد ابر، رعد و برق، رگبار باران و بادشدید لحظه ای خواهیم بود.
وی افزود: از همین رو در ارتفاعات جنوب خاش و برخی نقاط ایرانشهر و نیکشهر بارش ها شدید خواهد بود.
وی تصریح کرد: با توجه به ماهیت طوفان های تندری جاری شدن رواناب و پرآب شدن مسیل ها و رودخانه های فصلی و بارش تگرگ بسیار محتمل است.
کارشناس هواشناسی سیستان و بلوچستان خاطر نشان کرد: فردا در جنوب و جنوب شرق استان در ساعات بعدازظهر افزایش ابر در پاره ای نقاط رگبار باران و گاهی رعدوبرق دوراز انتظار نیست.
وی ادامه داد: همچنین در شمال استان وزش باد در برخی ساعات باد نسبتاَ شدید همراه با گردوخاک خواهیم داشت بطوری که روزهای یکشنبه و دوشنبه هفته آینده در این نواحی بر سرعت و شدت وزش باد افزوده می شود که در نقاط مستعد همراه با طوفان گردوخاک خواهد بود.
وی تاکید کرد: بنابر این توصیه می شود از اسکان و تردد در بستر و حاشیه مسیل ها و رودخانه های فصلی خودداری شود و در زمان وقوع رعدوبرق نیز از استقرار در فضای باز اجتناب شود.
در مجموع به نظر می رسد که با توجه به اینکه این روزها پیش بینی برخی اتفاقات و بلایای طبیعی زیاد دور از ذهن نیست بهتر است مسئولان دولتی به جای اینکه منتظر وقوع حادثه و کم رسانی باشند با ایجاد زیزساخت ها مناسب از بروز چنین اتفاقاتی جلوگیری کنند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.