صفحه اصلی / تبریز برای ۲۰۱۸ آماده می‌شود

تبریز برای ۲۰۱۸ آماده می‌شود

 را مهمترین شاخصه برای میزبانی از گردشگران معرفی کرد.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از مهر، فرشاد رستمی‌جانشین گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان آذربایجان شرقی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره ظرفیت‌های گردشگری این استان در آستانه رویداد تبریز ۲۰۱۸ گفت: در این استان ۴۲ هتل، ۶۳ مهمانپذیر ۳ خانه مسافر و  ۱۵ مرکز بوم گردی داریم که به تعدادی دیگر نیز  مجوز داده شده است. مراکز بوم گردی استان بیشتر در کندوان و کلیبر هستند همچنین ۲۳۳ دفتر خدمات مسافرتی و مراکز اطلاع رسانی گردشگری در مبادی ورودی استان وجود دارد. مانند ورودی به استان از ملکان و تهران. در داخل شهر نیز مراکز اطلاع رسانی دیگری داریم که مرکز اطلاع رسانی دائمی‌تبریز در خانه حیدرزاده واقع شده است این مرکز دبیرخانه تبریز  ۲۰۱۸ نیز هست که ۲۴ ساعته پاسخگوی مردم و گردشگران خواهد بود. غیر از آن در فرودگاه هم مرکز دائمی‌اطلاع رسانی ایجاد شده است و در پایانه ترمینال تبریز و میدان فرودگاه نیز این مراکز را دائر می‌کنیم.
وی گفت: امسال نقشه‌های دوستدار محیط زیست با کاغذهای سنگی را منتشر می‌کنیم و می‌خواهیم هشت هزار و صد تخت اقامتی تا ۲۰۱۸ به تخت‌های موجود در استان اضافه کنیم. همچنین ۵ هزار و ۹۵۰ تخت در یکی  دو سال آینده اضافه می‌شود. این تعداد تخت برای اقامتگاههایی است که شناسایی شده و مجوز گرفته اند وگرنه شاید برای افزودن دو هزار تخت نیز درخواست مجوز داده اند.
رستمی‌افزود: عید فطر امسال در مراکز اقامتی ۱۰۰ درصد ضریب اشغال داشتیم ولی ۹۵ درصد اعلام کردیم حتی به برخی از اتاق‌ها، تخت  اضطرار داده بودند ولی ما این آمار را اعلام نکردیم. همچنین در تابستان امسال نزدیک به ۳۰۰ راهنما در قالب تورهای گردشگری، مراکز اطلاع رسانی و موزه‌ها به کارگیری شدند حتی در موزه‌ها نیز از  راهنمای تور استفاده شد.
وی درباره آمادگی تبریز برای سال ۲۰۱۸ گفت: ما سال ۲۰۱۸ را نقطه آغاز فعالیت‌هایمان برای تبریز می‌دانیم نه نقطه پایان. برخی پروژه‌ها برای ۱۱ دی ماه ۹۶ تعریف شده است و برنامه‌ریزی کرده‌ایم که برای ده دی ماه ۹۶ تا ۱۱ بهمن ماه ۹۷ قرار است چه کارهایی را انجام دهیم و بعد از آن چه کار باید انجام داد. همه برنامه‌هایی که در جلسه برنامه‌ریزی تبریز ۲۰۱۸ اعلام شد تنها ۳۰ درصد کاری بود که انجام داده‌ایم بقیه مسائل به شهروندان، بخش خصوصی و سمن‌ها مربوط می‌شود. ما می‌خواهیم مهمان نوازی تبریزی‌ها را با اضافه کردن خدمات و تکریم گردشگران نشان دهیم. به عنوان مثال باید رانندگان تاکسی به زبان انگلیسی تسلط داشته باشند. مهم است در تبریز فرهنگسازی شود تا رانندگان خودروها را نو کنند. تبریز تا سال گذشته مقصد گردشگری تورهای خارجی نبود. همیشه تورهای گردشگری ما به سه شهر شیراز اصفهان و یزد می‌روند و تبریز در این میان جایی ندارد.
وی درباره اینکه مهمترین اثر تاریخی و جهانی تبریز که بازار تاریخی آن است در روزهای تعطیل بسته است و این موضوع برخلاف برنامه‌های تبریز ۲۰۱۸ است گفت: ما تیمچه مظفریه را داریم که خیلی زود تعطیل می‌شود. سیستم بازار از قدیم این طور بوده است اما این موضوع کم‌کم دارد جا می‌افتد که مسافر  انتفاع مالی برای مغازه‌دار بازار دارد پس باید بازار باز باشد. تا مدت‌ها پیش مغازه‌های جداره بیرونی هم بسته بودند ولی الان آن‌ها باز هستند ولی معتقدیم بازار باید زنده و پویا باشد.
رستمی‌بیان کرد: یک مطالعه کامل روی موضوع تبریز خاموش انجام شده. کشورهای حاشیه خلیج فارس و جنوب شرق آسیا براساس جغرافیای مناطق در ساعات مختلفی که گردشگر تردد می‌کند مورد ارزیابی قرار گرفته شده است. خروجی آن در ۸ بند صورت جلسه درآمده است که با امضای مدیرکل به استاندار نامه زدیم و گفتیم که اماکن به رستوران‌هایی که ساعت ۱۲ شب باز هستند نامه نزنند که باید حتما ببندید چون ما رویداد تبریز ۲۰۱۸ را در پیش داریم و گردشگر ممکن است هر ساعتی از شبانه روز به تبریز برسد چرا نباید بتواند ساعت ۱۲ شب غذا تهیه کند. از استانداری می‌خواهیم که در شورای تامین این موضوع را مطرح کند که لازم نیست همه صنوف باز باشند اما لازم است برخی از صنوف خدمات رسان تا پاسی از شب باز بمانند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.