صفحه اصلی / علاقمندی بلژیک به توسعه روابط اقتصادی با ایران

علاقمندی بلژیک به توسعه روابط اقتصادی با ایران

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از پایگاه خبری اتاق ایران ,  غلامحسین شافعی رییس اتاق ایران و بورژوا نخست وزیر دولت فلاندر بلژیک در نشستی مشترک در بروکسل بر گسترش همکاری بین دو کشور تاکید کردند.
شافعی که در راس هیات بلندپایه تجاری به بروکسل و لوکزامبورگ سفر کرده است، در این دیدار تصریح کرد: بلژیک از موقعیت ویژه ای برای ایران برخوردار است چراکه ارتباط ایران و بلژیک دارای سابقه ای به اندازه دو قرن است.
رییس اتاق ایران افزود: ردپای بلژیک در بسیاری از صنایع ما به ویژه صنعت حمل و نقل وجود داشته و ایران از این کشور خاطره خوبی دارد.
وی با بیان اینکه اولین کلنگ راه آهن در ایران را بلژیکی ها زدند، گفت: این کشور دارای تعادل و ثبات اقتصادی است و از مناسبترین کشورها برای سرمایه گذاری در منطقه و نیز همکاری های اقتصادی به شمار می رود.
رییس اتاق ایران، بلژیک را کشوری دارای استقلال رای و دید منطقی و عدالت خواهانه نسبت به ایران دانست و افزود: علاقمندی برای توسعه روابط با بلژیک هم در مقامات دو کشور و هم در بخش خصوصی ایران وجود دارد.
شافعی با بیان اینکه، ایران به مرکز عبور و مبادلات اقتصادی شرق به غرب و شمال به جنوب تبدیل می شود، ادامه داد: برای توسعه حمل و نقل ریلی ایران، راه آهن بلژیک می تواند همکاری موثری داشته باشد.
وی به ظرفیت های بندر آنتورپ بلژیک اشاره کرد و گفت: مذاکراتی بین بندر شهید رجایی و بندر آنتورپ انجام شده و توافقاتی صورت گرفته که برای افزایش مناسبات اقتصادی بین دو کشور امیدبخش است.
رییس اتاق ایران، حوزه های بهداشت، دارو و درمان، طرح های نوین آبیاری، پتروشیمی و نفت را از دیگر موضوعات مشترک دارای قابلیت همکاری توصیف کرد.
شافعی همچنی بر ضرورت تسهیل صدور ویزای تجار و بازرگانانی که از طریق اتاق های بازرگانی معرفی می شوند تاکید کرد و آن را لازمه توسعه همکاری برشمرد.
در ادامه این دیدار بورژوا نخست وزیر دولت فلاندر بلژیک با ابراز امیدواری نسبت به توسعه همکاری دو کشور گفت: ما اروپایی هستیم نه آمریکایی و به همین خاطر در دوران تحریم هم دفتر ما در تهران باز بود.
وی افزود: ما به دنبال گسترش همکاری با ایران و در پی تقویت آن هستیم.
نخست وزیر فلاندر ادامه داد: علاقمندی ما به ارتقای روابط اقتصادی به خاطر وجود اقراد توانمند و خلاق در ایران است. به همین خاطر هیاتی از بلژیک برای بررسی راه های همکاری در ماه نوامبر به تهران و اصفهان سفر خواهد کرد.
بورژوا با اشاره به سخنان شافعی در خصوص زمینه ها و قابلیتهای همکاری دو کشور خطاب به رییس اتاق ایران گفت: در تمامی مواردی که به عنوان زمینه تعامل اقتصادی دو کشور به آن اشاره کردید، آماده همکاری هستیم.
وی افزود: ما کشور smeها (بنگاه های کوچک و متوسط) هستیم و مراکزی داریم که بسیار شناخته شده هستند که از سوی سفیر ایران در بروکسل هم بازدید شده و محققان برجسته ای در آن حضور دارند.
نخست وزیر فلاندر، آینده روابط دو کشور را امیدبخش و رو به گسترش دانست و سفر آینده هیات بلژیکی به ایران را در همین راستا ارزیابی کرد.

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.