صفحه اصلی / شرایط برای احیای روابط اقتصادی ایران و بلژیک مهیاست

شرایط برای احیای روابط اقتصادی ایران و بلژیک مهیاست

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از پایگاه خبری اتاق ایران ,رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معاون و کشاورزی ایران گفت: ارزش مبادلات تجاری ایران و بلژیک در سال ۲۰۱۶ میلادی بالغ بر ۷۲۰ میلیون دلار بوده که این میزان نیمی از حجم مبادله دو کشور سال ۲۰۱۰ بوده است با این وجود در شرایط فعلی زمینه برای رساندن حجم مبادلات به وضعیت گذشته و فراتر از آن وجود دارد.
به گزارش پایگاه خبری اتاق ایران، غلامحسین شافعی، با اشاره به راه اندازی مجدد ارتباط کشتیرانی دو کشور و برقراری پرواز مستقیم اظهار امیدواری کرد: حجم مبادلات افزایش پیدا کند چنانچه در سال گذشته نیز این روند صعودی بوده است.
شافعی در ادامه با بیان اینکه منطقه فلاندر به نوعی فعالترین قطب اقتصادی بلژیک محسوب می‌شود، گفت: سفر تعداد زیادی از تجار و مقامات ارشد سیاسی و اقتصادی این ناحیه به ایران بیانگر علاقه دوجانبه گسترش همکاری‌های اقتصادی است و استمرار آن می‌تواند ثمرات خوبی به دنبال داشته باشد.
رئیس اتاق ایران با بیان اینکه ایران و بلژیک ۱۸۰ سال سابقه همکاری صنعتی دارند، تصریح کرد: مهمترین پایه اقتصاد بلژیک را صنایع پایه مانند نفت، گاز و پتروشیمی و صنعت حمل و نقل ریلی تشکیل می‌دهند، که از سالیان دور با صنایع ایران پیوند خوره‌اند.
شافعی با ابراز خرسندی از تفاهم اولیه و مذاکره در زمینه سرمایه گذاری مشترک در صنعت پتروشیمی در نتیجه سفر هفته گذشته مدیرعامل پتروشیمی ایران به بلژیک، اظهار کرد: علاوه بر این ما شاهد سرمایه گذاری مشترک در زمینه دارو بین دو کشور بوده ایم و باعث خرسندی است که در هیات تجاری فعلی نیز چندین شرکت معتبر فعال در زمینه دارو و تجهیزات پزشکی حضور دارند و قبل از اغاز سفر مذاکرات خود را با همتایان بلژیکی آغاز کرده‌اند.
رئیس پارلمان بخش خصوصی ایران ادامه داد: منطقه فلاندر به لحاظ توسعه صنعت بهداشت و درمان در بلژیک سرآمد بوده و فرصت خوبی برای فعالان اقتصادی حاضر در این حوزه فراهم کرده است ضمن اینکه صنعت گردشگری نیز از دیگر زمینه های همکاری بین دو کشور است که امید زیادی برای رشد و توسعه آن وجود دارد.
شافعی افزود: با فراهم شدن زیرساخت‌ها و برقراری پرواز مستقیم و همچنین افزایش گردشگران اروپایی و بلژیکی در ایران، امیدواریم در آینده نزدیک شاهد توسعه همه جانبه همکاری هدفمند و پایدار در این زمینه باشیم.
رئیس اتاق بازرگانی منطقه فلاندر بلژیک در دیدار با رئیس اتاق ایران گفت: ما فعالیت‌های خود را در چارچوب استانداردهای مجمع جهانی اقتصاد پیش می‌بریم و معتقدیم نباید از فناوری نوین و دیجیتالی عقب بمانیم به همین دلیل سعی کرده‌ایم در فعالیت‌های آموزشی به روز باشیم.
 هانی مارتین اظهار کرد: تلاش ما این است که از جمعیت کمی که داریم، استفاده بهینه ببریم و افراد را برای مسوولیت‌های مهم تربیت کنیم. در این مسیر طرحی را دنبال می کنیم که بر اساس آن افراد نوجوان و جوان در حین آموزش علم در مدارس، کار کردن را نیز می آموزند.
به گفته مارتین، برای قرن ۲۱ لازم است تا افراد را برای آنچه می‌خواهیم، تربیت کنیم.
او با اشاره به صحبت‌های شافعی درباره کاهش ۵۰ درصدی ارزش مبادلات ایران و بلژیک اظهار امیدواری کرد با استفاده از فرصت‌هایی که فراهم شده است، روابط اقتصادی دو کشور به سرعت به سطح پیش از تحریم‌ها برگردد.
رئیس اتاق بازرگانی منطقه فلاندر بلژیک  با بیان اینکه ما در تولید مواد شیمایی، ساخت ماشین آلات سنگین و در اقتصاد جدید هم در  مواد غذایی، بهداشت و سلامت تمرکز کرده‌ایم، گفت: ما ماشین آلات خود را به اروپا، ژاپن، برزیل و بسیاری دیگر از کشورها صادر می کنیم و بندر آنتروپ و بندر زیپرو به عنوان مرکز این صادرات فعالیت می‌کنند.
مارتین تصریح کرد: صادرات یکی از موضوعات بسیار مهم و رویایی برای ماست که امیدواریم با توسعه روابط اقتصادی با ایران، ضمن استفاده از توانمندی‌های این کشور از طریق واردات، صادرات موفقی نیز به این کشور داشته باشیم.

 

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.