صفحه اصلی / قصد گسترش تحقیقات دولتی را نداریم

قصد گسترش تحقیقات دولتی را نداریم

 است که این موضوع در ایران نیز مورد توجه قرار گرفته و برنامه ریزی هایی انجام شده است.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، اسکندر زند در مراسم افتتاح شرکت تحقیقاتی دانش بنیان ماهیان زینتی شهرستان محلات، با اشاره به این نکته که سال آینده صدمین سال راه اندازی تاسیسات تحقیقاتی در زمینه آبزیان و شیلات در کشور است، گفت: این تاسیسات قدیمی‌ترین بخش تحقیقاتی کشور است و نشان می‌دهد در این بخش سبقه خوبی داریم.
وی با بیان اینکه برای پنج سال آینده برنامه ریزی هدفمندی در بخش تولید آبزیان و شیلات از جمله ماهیان زینتی شده است، بیان کرد: در دنیا سالانه یک و نیم میلیارد قطعه ماهی زینتی تولید می‌شود که از این میزان سهم ایران ۲۱۰ میلیون قطعه و سهم استان مرکزی ۱۳.۵ میلیون قطعه است.
زند با اشاره به تولید سالانه ۱۱ میلیون قطعه ماهی زینتی در شهرستان محلات، عنوان کرد: با توجه به اینکه مسئولین استان افزایش ۱۰ میلیون قطعه ای تولید ماهیان زینتی در شهرستان محلات را برای آینده هدف گذاری کرده‌اند، می‌توان گفت این شهرستان در بخش ماهیان زینتی نقش پررنگی دارد.
ریس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی بیان کرد: تقاضاهای زیادی در کشور برای ایجاد مجموعه های تحقیقاتی جدید داریم. در چهار سال گذشته توسعه کمی بناها را در برنامه نداشتیم، تنها دو اقدام در این بخش انجام شد که مربوط به شهرستان محلات است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: یک مرکز مربوط به مرکز تحقیقات گل و گیاه محلات است که به پژوهشکده ارتقاء یافت و اقدام بزرگی بود و یکی از پیگیری های بسیار جدی نماینده محلات و دلیجان در مجلس بوده است.
وی تاکید کرد: مرکز تحقیقات گل و گیاه محلات قطب تحقیقات کشور است، در کل ایران یک پژوهشکده گل و گیاه داریم که مربوط به محلات است و مابقی زیرمجموعه محلات هستند.
زند افزود: مرکز دیگری که در این مدت در کشور ایجاد شد شرکت دانش بنیان ماهیان زینتی محلات بود که امروز افتتاح شد، این اقدام نیز به دنبال پیگیری مستمر و جدی نماینده محلات و دلیجان بوده است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی عنوان کرد: جایی که تحقیقات برای بخش خصوصی توجیه دارد، نباید در بخش دولتی پیگیری شود. تنها تحقیقاتی که برای بخش خصوصی توجیه اقتصادی ندارد باید در بخش دولتی انجام شود.
معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه مدلی برای واگذاری تحقیقات به بخش خصوصی و حمایت از آن در نظر گرفته شده و این مدل برای اولین بار در محلات اجرا شده است، گفت: شرکت تحقیقات دانش بنیان ماهیان زینتی محلات بر اساس این مدل تشکیل و امروز افتتاح شد.
زند ادامه داد: واگذاری تحقیقات به شرکت دانش بنیان مورد تاکید مقام معظم رهبری و برنامه دولت، توسعه شرکت‌های دانش بنیان است و در گام اول، از موسسه تحقیقاتی تا زمان توانمند شدن شرکت حمایت می شود.
وی با بیان اینکه آفت شرکت های دانش بینان دولتی شدن آنهاست، افزود: محصولات تولیدی این شرکت ها باید رقابتی شوند و به یک محصول بسنده نشود. محصولات باید قابل رقابت با محصولات داخلی و خارجی باشند.
معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: برای حمایت از این شرکت ها از اخذ مالیات صرف نظر شده و امکانات در اختیار این شرکت ها قرار داده می شود.
زند تاکید کرد: محلات ظرفیت های بسیار متنوع و گسترده ای دارد و زمینه ایجاد شرکت های دانش بنیان و ایجاد مراکز رشد در این شهرستان وجود دارد و باید از این ظرفیت استفاده شود.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.