صفحه اصلی / احتمال شکست طرح خودکفایی دانه‌های روغنی

احتمال شکست طرح خودکفایی دانه‌های روغنی

مجتبی کاوه
 و به گفته مجری طرح کشت دانه‌های روغنی، این وابستگی به هیچ عنوان به مصلحت اقتصاد و سلامت مردم نیست.
به گزارش کسب و کار نیوز، علیرضا مهاجر در پاسخ به پرسش «کسب‌وکار» مبنی بر اینکه چرا با وجود تاکید مقام معظم رهبری بر لزوم رهایی از وابستگی به واردات روغن کماکان شاهد ورود حجم عظیم روغن آن هم از نوع پالم و روغن‌های خوراکی مضر دیگر به کشور هستیم و کشت دانه‌های روغنی با ظرفیت کشور فاصله زیادی دارد، گفت: طرح خودکفایی
۷۰ درصدی نیاز کشور به روغن در صورت حمایت همه‌جانبه مردم و رسانه‌ها و دولت و مجلس کاملا امکان‌پذیر است، اما من می‌خواهم این را به صراحت بگویم که اگر طلب کلزاکاران به‌موقع پرداخت نشود، این طرح شکست خواهد خورد.
این را بدانید که تجار و واردکنندگان بسیار قدرتمندتر و صاحب‌نفوذتر از کشاورزان و مسئولان طرفدار تولید هستند و به همه ارکان قدرت نزدیکی و دسترسی دارند.
 وی افزود: تصویب یک طرح بازدارنده برای واردات روغن و تشویق کشاورزان به کشت دانه‌های روغنی با مقاومت‌هایی روبه‌رو می‌شود که نشان‌دهنده اصرار سودجویان بر ادامه وابستگی کشور به واردات روغن است. مجری طرح کشت دانه‌های روغنی و مشاور وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: اگر رسانه‌ها بدون ترس به مردم آگاهی بدهند و دولت و مجلس هم حمایت خود را از طرح کشت دانه‌های روغنی تقویت کنند کمر واردات روغن ظرف ۳- ۴ سال می‌شکند و این امر هم به نفع اقتصاد ملی است و هم به نفع سلامت مردم. وی تصریح کرد: اگر کوچک‌ترین وقفه‌ای در خرید و پرداخت پول کشاورزان اتفاق بیفتد، طرح تولید دانه‌های روغنی شکست می‌خورد که واردکنندگان نیز به دنبال همین مساله هستند.
 مهاجر گفت: روغن خامی که وارد کشور می‌شود و میزان آن در سال‌های مختلف متفاوت است، از دو منبع روغن سویا و روغن پالم تامین می‌شود که واردات روغن سویا از برزیل و آرژانتین و واردات روغن پالم از مالزی و اندونزی انجام می‌شود. وی تصریح کرد: ما از واردکنندگان انتظار داریم به سوی واردات روغن آفتابگردان، کلزا و کنجد پیش بروند.
ضمن اینکه اختلاف در قیمت‌های جهانی این محصولات چندان زیاد نیست و ما به راحتی می‌توانیم این روغن‌های باکیفیت را از کشورهای آسیای میانه و اروپای شرقی تامین کنیم.
افزایش مصرف سرانه روغن به ۲۰ کیلوگرم
مشاور وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه در سال ۴۲ مصرف سرانه روغن در کشور ۲.۵ کیلوگرم بوده است، اظهار داشت: در حال حاضر این عدد به ۲۰ کیلوگرم رسیده که این عدد بسیار وحشتناکی است. مهاجر اضافه کرد: براساس گزارشات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیشترین درصد مرگ و میر در ایران مربوط به سکته قلبی و ناشی از گرفتگی قلب و عروق است که استفاده از روغن‌های کم‌کیفیت می‌تواند یکی از دلایل این امر باشد. وی با بیان اینکه ما با وزارت بهداشت به صورت مشترک روی مصرف روغن باکیفیت، عدم مصرف بی‌رویه روغن و بدمصرفی این محصول کار می‌کنیم، افزود: ما به دنبال کاهش مصرف روغن در جامعه و افزایش کیفیت روغن‌های مصرفی هستیم. همچنین در تلاشیم مردم را آگاه کنیم که چه سم مهلکی را در خانواده خود استفاده می‌کنند، چرا که امروزه کمتر خانواده‌ای پیدا می‌شود که یکی از اعضای آن با مشکل قلب و عروق مواجه نباشد.
کارخانه‌های روغن‌کشی برای واردات ایجاد شدند نه تولید
مشاور وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه اگر در سال جاری میزان تولید دانه‌های روغنی به ۴۰۰ هزار تن برسد ظرفیت کارخانه‌های روغن‌کشی ما ۶ میلیون تن یعنی ۱۵ برابر ظرفیت تولید است، گفت: نیاز ما به روغن حدود ۳ میلیون تن و ظرفیت کارخانجات ۲.۵ برابر نیاز کشور است. وی تصریح کرد: مصرف سرانه روغن در کشور ۲۰ کیلوگرم و حداقل ۷ کیلوگرم بیش از مصرف سرانه جهان است. بنابراین ما نیاز به کاهش مصرف سرانه در کشور داریم. مهاجر با بیان اینکه کارخانجات برای واردات ایجاد شده‌اند، گفت: آنها بیشتر از تولید به فکر واردات هستند و سودی که می‌کنند در واردات روغن خام است، نه واردات دانه و کنجاله. بنابراین ما باید مانع توسعه بی‌رویه این کارخانجات شویم تا تعادل بین تولید و تبدیل در کشور ایجاد شود. مشاور وزیر جهاد کشاورزی درباره اینکه چرا واردکنندگان به دنبال واردات روغن‌های باکیفیتی مانند روغن آفتابگردان و کنجد نیستند، تصریح کرد: چون سود آنها در واردات روغن پالم و سویاست. همچنین در کشور ما کنترل مناسبی روی کیفیت این محصولات وجود ندارد. اگر مقداری این کنترل‌ها بیشتر شود کسی جرات نمی‌کند روغن بی‌کیفیت پالم و سویا وارد کند چرا که ما به راحتی می‌توانیم از کشورهای اروپای شرقی که رابطه خوبی با آنها نیز داریم روغن مورد نیازمان را تامین کنیم. مهاجر گفت: ۹۵ درصد واردات روغن به کشور توسط بخش خصوصی انجام می‌شود.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.