صفحه اصلی / قرار نیست گردشگری تبریز در ۲۰۱۸ زیرورو شود

قرار نیست گردشگری تبریز در ۲۰۱۸ زیرورو شود

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از مهر,  مرتضی آبدار بخشایش مدیرکل میراث فرهنگی استان آذربایجان شرقی درباره انتخاب تبریز به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی‌در سال ۲۰۱۸  گفت: انتخاب پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی‌جزو برنامه‌های ۵ ساله سازمان همکاری‌های اسلامی‌(OIC) است که در سال ۲۰۱۳ تصمیم گرفتند به دلیل رویدادهای سیاسی و نظامی‌خاورمیانه و تغییر چهره کشورها و درگیری بین آن‌ها، اقدام به برگزاری رویدادها و تعاملات اجتماعی و فرهنگی کنند.
وی ادامه داد: در شهر نیامی‌نیجر تصمیم گرفته شد که از هر کشور اسلامی‌یک شهر را به عنوان پایتخت گردشگری انتخاب کنند. در این راستا براساس برنامه ۵ ساله شهر قدس در سال ۲۰۱۵، قونیه ترکیه در سال ۲۰۱۶، مدینه ازعربستان در سال ۲۰۱۷، تبریز از ایران در سال ۲۰۱۸ و باکو از اذربایجان در سال ۲۰۱۹ به عنوان پایتخت گردشگری انتخاب شود.
تنها رویداد بین‌المللی ۲۰۱۸ جام جهانی روسیه و گردشگری تبریز است
آبدار افزود: وقتی این موضوع به جمهوری اسلامی‌ایران ابلاغ شد از همه استان‌ها خواستیم تا مدارک خود را ارسال کنند در نهایت از بین همه استان‌ها شهر یزد و تبریز به سازمان کنفرانس اسلامی‌معرفی شد و در آنجا با استناد به مدارک و مستندات، وضعیت سیاسی و احتماعی و… تبریز  را به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی‌انتخاب کردند. این موضوع به استاندار ابلاغ شد و استاندار هم یک ستاد برنامه‌ریزی و اجرایی را برای ۲۰۱۸ تشکیل داد که دارای ۶ کمیته زیرساخت و توسعه شهری، فرهنگی اجتماعی، انتظامی‌و امینتی، تبلیغات و بازاریابی، صنعت و سرمایه گذاری و آموزش بود. همچنین در سال ۲۰۱۸ یک جام جهانی روسیه و تبریز ۲۰۱۸ داریم غیر از آن دیگر رویداد بین‌المللی وجود ندارد. ما برای این رویداد بین المللی یک شورای ملی و یک شورای بین المللی داریم.
آبدار درباره اینکه در گزارش ستاد برنامه‌ریزی تبریز ۲۰۱۸ که چند روز پیش برگزار شد به نظر می‌رسید برنامه‌ها در حد مصوبه باقی مانده و بسیاری از آن‌ها اجرایی نشده گفت: رویدادی اتفاق افتاده که برای اجرایی شدن آن باید هزینه و اعتبارات تامین شود. موضوع در حد اعتبارات ملی و استانی است این برنامه در مصوبه هیات وزیران وقتی تصویب شد که بودجه ۹۶ تمام دستگاه‌های اجرایی بسته شده بود یکی از مصوبات هیات وزیران این بود که ده درصد اعتبارات ملی را جا به جا کنند. یعنی این اعتبارات ملی هستند و به استان ربطی ندارند پروژه‌هایی که به استان مربوط است طبق دستور استاندار برنامه ریزی شده و پیش می‌رود. موضوع دیگر ایجاد ردیف اعتباری برای تبریز ۲۰۱۸ بود که در هیات وزیران مصوب شده و باید در سال ۹۷ برنامه ریزی شود. برخی از برنامه‌ها عملیاتی نشده چون تامین اعتبار نشده بودند. هنوز اعتبارات ملی تخصیص داده نشده با این وجود در این جلسه رئیس سازمان میراث فرهنگی گفت که استان تمام پروژه‌ها را احصا کند و به مرحله ملی برساند تا ما هم تامین اعتبار کنیم.
۲۰۱۸ مبدا شروع پروژه‌هاست
آبدار گفت: روز ۲۵ این ماه جلسه مشترک مجمع نمایندگان استان با مدیران ارشد سازمان برنامه و بودجه کشور برگزار می‌شود تا برای تامین اعتبارات ملی اقدام شود. برنامه‌ها در استان نیز به پروژه‌های یک، دو یا چهارساله تقسیم شده است امیدواریم تا پایان دولت دوازدهم بسیاری از آنها به پایان برسد باید پروژه‌های کوچک نیز تا پایان امسال تمام شوند. یعنی سال ۲۰۱۸ را مبدا شروع پروژه‌ها و آمده کردن زیرساختها قرار داده ایم.
مدیرکل میراث فرهنگی استان آذربایجان شرقی درباره اینکه تصورها بر این است که باید بخش اعظمی‌از پروژه‌ها تا سال ۲۰۱۸ تمام شده باشد بیان کرد: معمولا تلقی می‌شود که قرار است تبریز در سال ۲۰۱۸ زیر و رو شود و یا با تغییرات زیاد و اتفاقات مختلفی رو به رو باشد ما نباید انتظارات مردم را بی مورد بالا ببریم.   ۲۰۱۸ نقطه شروعی برای شهر تبریز و استان آذربایجان شرقی است. استاندار برنامه ۲۰۱۸ را به کل استان تعمیم داده است ۵ مسیر گردشگری تعریف شده و تمام پروژه‌ها را برای این مسیرها مشخص کرده ایم. هر کجا که زیرساخت نبوده در آنجا زیرساخت ایجاد کرده ایم.
وی افزود: در اولین جلسه ستاد ملی تصویب شد که سال ۲۰۱۸ همه رویدادها و سمینارهای بین المللی وزارتخانه‌ها در استان آذربایجان شرقی برگزار شود. اکنون در حال تهیه تقویم این رویدادها با رعایت تقویم شمسی، میلادی باستانی و قمری هستیم. تا بدانیم در کدام ماه و هفته و شهرستان رویداد خواهیم داشت. در سال ۹۷ نوروز اقوام را نیز در تبریز داریم. برگزار می‌کنیم.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.