صفحه اصلی / برنامه همکاری استارت‌آپ‌های ایرانی و فرانسوی

برنامه همکاری استارت‌آپ‌های ایرانی و فرانسوی

محمد جوادی‌قاضیانی
 
هیات فرانسوی با اهدافی از جمله پیدا کردن دفتر نمایندگی، Joint venture، انتقال و همکاری تحت قالب دانش فنی به ایران سفر کرده بود و رویکرد آن، این بود که از وضعیت بازار ایران برای پیدا کردن همتایان‌شان در ایران یک ارزیابی داشته باشد. 
در این جلسات، شرکت‌های دو طرف در حوزه‌های صنایع نفت و گاز و پتروشیمی، بازیافت، سیستم‌های آبرسانی، صنعت ساختمان، تولید قطعات خودرو و هواپیما، صنایع غذایی، اتوماسیون، طرح‌ها و پروژه‌های نرم‌افزاری، صنعت نمایشگاهی، تجهیزات و ماشین‌آلات صنعتی، لوازم آرایشی و بهداشتی و تجهیزات پزشکی به بحث و تبادل نظر پرداختند. در حاشیه برگزاری این جلسات پی‌یر جان، رئیس هیات فرانسه و رئیس بخش بین‌الملل اتاق بازرگانی سازمان صنایع کوچک و متوسط فرانسه در گفتگو با «کسب‌وکار» به بیان اهداف این سفر و وضعیت فضای استارت‌آپی ایران و فرانسه پرداخت. 
  چه برنامه‌هایی را به طور مشخص دنبال می‌کنید و فعالیت‌ شما در چه زمینه‌ای است؟
شرکت ما یک هلدینگ است که تمام شرکت‌های کوچک و متوسط فرانسه زیرنظر آن هستند. تاسیس این شرکت به بعد از جام جهانی دوم بر می‌گردد و هدف ما همکاری تمام شرکت‌های کوچک و متوسط فرانسوی بود که برای تجارت بین‌المللی قوی‌تر 
باشیم. 
  چگونه به فکر همکاری با شرکت‌های ایرانی افتادید؟
ما فقط با شرکت‌های کوچک و متوسط کار می‌کنیم. از گذشته فرانسه و ایران همکاری‌های خوبی داشتند و بعد از برداشته شدن تحریم‌ها به این فکر افتادیم که همکاری‌مان با ایران را دوباره از سر بگیریم و بسیار موقعیت خوبی برای فرانسوی‌ها بود که به ایران بیایند. 
سال گذشته هم با یک هیات فرانسوی با ۲۰ شرکت به ایران آمده بودیم و اتفاقات خوبی هم افتاد. برای همین تصمیم گرفتیم که دوباره امسال هم برگردیم. بازار ایران برای شرکت‌های فرانسوی بسیار جالب است. برای همین امسال به همراه ۲۵ شرکت به ایران سفر کرده‌ایم. 
  رفع تحریم‌ها و اتفاقاتی که در برجام رخ داد، چه تاثیراتی روی این قضیه گذاشتند؟
از زمانی که تحریم‌ها را برداشتند شرکت‌های فرانسوی تمایل بسیاری داشتند که به ایران بیایند. اما در حال حاضر هم یک‌سری مشکلات مثل موانع بانکی وجود دارد، ولی شرکت‌های فرانسوی علاقه‌مند به حضور در ایران هستند. 
هنوز هم یک‌سری مشکلات وجود دارد ولی محیط بسیار بهتر شده است. آمدن محمدجواد ظریف به فرانسه و صحبت ایشان با همتای فرانسوی‌شان در آینده کمک‌های بسیاری به همکاری‌های بیشتر ایران و فرانسه خواهد کرد. نمونه آن قرارداد توتالی است که روز‌های گذشته امضا شد. 
فضای ایران چه محدودیت‌هایی برای سرمایه‌گذاران خارجی دارد؟
محدودیت‌ها هنوز هم برای همکاری‌های بیشتر هستند و بر عهده ایران است که یک‌سری از این محدودیت‌ها را بردارد؛ محدودیت‌هایی مثل ویزا و توقف‌هایی که در فرودگاه صورت می‌گیرد. قوانین سرمایه‌گذاری خارجی در ایران هنوز مقداری سخت‌گیرانه هستند. البته یک‌سری از محدودیت‌ها از جانب ایران نیست و مثلا موانع بانکی کشور‌های دیگر اروپایی و آمریکایی هم دخیل هستند که برطرف شود. یک چیز بسیار مهم که می‌خواهم بگویم، این است که شرکت‌های فرانسوی از ‌مهمان‌نوازی‌های ایرانی‌ها رضایت بسیار داشته‌اند و به غیر از همکاری برای تجارت فرانسوی‌ها و ایرانی‌ها با همدیگر دوست هستند. 
  چه همکاری‌هایی بین شرکت‌های حاضر قرار به است صورت بگیرد؟ 
بسیاری از بازار‌های شرکت‌های حاضر با هم متفاوت هستند و شرکت‌های متنوعی در اینجا حضور دارند. شرکت‌هایی که اینجا حضور دارند شرکت‌های بین‌المللی‌ بوده و با شرکت‌های دیگر کشور‌ها هم در ارتباط هستند. شرکت‌هایی مثل لوازم آرایش، خودرو‌سازی، غذا، تصفیه آب و… برای همکاری‌های زیادی مثل برگزاری همایش، تولید در ایران، تولید در فرانسه و… با هم مذاکره کردند. مثلا یک همایش در ماه نوامبر در پاریس برگزار می‌شود که خیلی دوست دارم که شرکت‌های ایرانی به آنجا بیایند.
  جلساتی که صورت گرفت، چه نتایجی را به دنبال داشت؟
بعضی از شرکت‌ها برای آشنایی با بازار ایران آمده بودند و بعضی‌ها هم بازار را می‌شناختند و برای کار آمده بودند. روز اول همایش بعضی از شرکت‌های ایرانی نیامدند ولی در روز‌های دوم و سوم شرکت‌های بیشتری آمدند. ولی در کل جلسات مثبتی برگزار شد. 
  چه عواملی بازار ایران را برای سرمایه‌گذارهای خارجی جذاب می‌کند؟
چند عامل وجود دارد. اول این است که فرانسه و ایران روابط خوبی داشتند و شرکت‌های ایران ‌
مهمان نواز هستند. دلیل بعدی آن این است که با توجه به مدت زمان زیادی که ایران در تحریم بوده است نیاز زیادی دارد که نیاز به سرمایه‌گذاری خارجی را در ایران افزایش می‌دهد. 
  نظر شما درباره فضای استارت‌آپی و همکاری استارت‌آپ‌های ایرانی با استارت‌آپ‌های فرانسوی چیست؟
در فرانسه جو استارت‌آپ‌ها خیلی خوب است، چون هم سرمایه‌گذاری در آن زیاد است و هم پروژه‌های زیادی در این زمینه صورت می‌گیرد که بعضی از آنها از بهترین‌های دنیا هستند. 
سال گذشته یک همایش استارت‌آپ‌ها در ایران بود که مرا شوکه کرد و مطمئنم که بین استارت‌آپ‌های ایرانی و فرانسوی خیلی همکاری‌های زیادی می‌تواند شکل بگیرد و در نظر دارم که یک هیات فرانسوی از استارت‌آپ‌ها را راهی ایران کنم و یک هیات ایرانی که فقط استارت‌آپ باشند را راهی فرانسه کنم. چون این دو بازار‌های بسیار خوبی دارند. 
  بعضی از متخصصان می‌گویند که این احتمال وجود دارد که فضای استارت‌آپی اشباع شود. نظر شما در این مورد چیست؟
مهم نیست که چند هزار استارت‌آپ وجود داشته باشد. مهم این است که استارت‌آپ‌هایی که می‌آیند محصول خوبی را داشته باشند و فکر می‌کنم که اکوسیستم باز و بسته شدن شرکت‌ها اکوسیستم خیلی خوبی است و دنیا خیلی زود می‌چرخد و همه بهتر است که منطبق شوند. برای همین فکر نمی‌کنم که نیاز‌ها عوض شوند و استارت‌آپ‌ها باید همیشه باشند که چیز‌های جدیدی را تولید 
کنند. 
  چه پارامتر‌هایی برای تبدیل استارت‌آپ‌ها به برند‌های بزرگ وجود دارد؟
۴ نکته خیلی مهم وجود دارد: 
۱- ایده خوب و جدید
۲- سرمایه‌گذاری و تامین مالی
۳- شناسایی نیاز انسان‌ها و سعی در پاسخگویی به آنها
۴- یادآوری این نکته که بازار فقط متعلق به آنها نیست و متعلق به همه دنیاست.

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.