صفحه اصلی / لزوم ورود بخش خصوصی به حوزه پارکینگ‌داری

لزوم ورود بخش خصوصی به حوزه پارکینگ‌داری

شایلی قرایی
  که در انتظار برای پارک کردن خودروی خود هستند.
به گزارش کسب و کار نیوز، کمتر کسی را می‌توان مثال زد که در سطح شهر شاهد خودروهایی نبوده باشد که همیشه در حال جلو و عقب کردن هستند تا جای مناسبی برای پارک کردن پیدا کنند. این مشکلات از اینجا نشأت می‌گیرد که تعداد خودروها دو برابر جمعیت شهر شده و در این میان پارکینگ‌ها نیز به تعداد کافی وجود ندارند تا با جانمایی این حجم از خودروها بار مشکلات جای پارک را کمتر کنند. 
مشکل پارکینگ و جای پارک با توجه به بافت متراکم شهری از سال‌های دور وجود داشته است، ولی به دلیل آنکه در آن زمان تعداد وسایل نقلیه بسیار کم بوده و خانه‌ها و مراکز صنعتی، تجاری و تفریحی هم بدون ساخت پارکینگ ساخته می‌شد، این مشکل به چشم نمی‌آمد، ولی در شرایط کنونی با وجود اینکه برای اکثر خانه‌ها، سازه‌ها و مراکز پارکینگ در نظر گرفته می‌شود باز هم به دلیل افزایش تعداد وسایل نقلیه و متوازن نبودن جای پارک، در اکثر مواقع چه در روز و چه در شب گیر آوردن جای پارک زمان بسیاری می‌خواهد که این فاز زمانی علاوه بر هدررفت زمان، هدر‌رفت سوخت را نیز با خود به همراه دارد. در ساعات کاری بیشتر معابر شهر به خصوص حاشیه خیابان‌ها، کوچه‌ها و اطراف مراکز تفریحی و تجاری با توقف اتومبیل‌ها اشباع شده است. مشکل نبود جای پارک به موارد گفته‌شده ختم نمی‌‌شود، بلکه به دلیل کمبود پارکینگ‌های طبقاتی و تقاضای بالا عملا این تعداد اندک پارکینگ طبقاتی جوابگوی مراجعان نبوده و در جلوی این مراکز صف اتومبیل‌ها برای ورود به آنها را می‌توان مشاهده کرد که این امر نیز مشکلی شده است برای تردد وسایل نقلیه در معابر. عدم‌استقبال سرمایه‌گذاران برای احداث پارکینگ طبقاتی از یک سو و نبود فضا و جانمایی مناسب در مراکز پرتردد از سوی دیگر همچنان مشکل احداث پارکینگ‌های طبقاتی را مضاعف کرده است. با توجه به هزینه بالای احداث پارکینگ‌های غیرحاشیه‌ای در ناحیه‌هایی که با کمبود پارکینگ روبه‌رو هستند، ضرورت بررسی دقیقی از تقاضای پارک احساس می‌شود و باید برای هر محله با توجه به میزان تقاضا سرانه پارکینگ در نظر گرفته شود که تاکنون اقدام خاصی در این مورد انجام نشده است. 
حجم پارکینگ‌ها در منازل افزایش یابد
در این‌باره عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران با اشاره به لزوم ورود بخش خصوصی به پارکینگ‌سازی در سطح شهر تهران گفت: افزایش پارکینگ‌های منازل سبب کاهش بحران جای پارک در پایتخت می‌شود. علیرضا دبیر با بیان اینکه افزایش پارکینگ‌ها در سطح تهران یکی از بحث‌های همیشگی در شهرداری است، گفت: باید توجه کرد که توسعه پارکینگ‌ها در تهران تنها وظیفه شهرداری تهران نیست و بخش خصوصی نیز باید به شکل اصولی وارد فعالیت شود. 
وی ادامه داد: افزایش و ساماندهی پارکینگ‌ها در تهران نیاز به یک برنامه جامع و نیز فرهنگ‌سازی دارد. در شورای شهر دوم یک‌سری قوانین و تسهیلات برای توسعه پارکینگ‌های خصوصی مطرح شد، اما به شکلی که مد نظر بود، رشد نیافت و در نهایت عملی نشد. عضو شورای شهر تهران افزود: باید بخش خصوصی به شکل کارشناسانه وارد کار شود و به توسعه پارکینگ‌های خصوصی به شهرداری کمک کند. در همین راستا، پیش از این تسهیلاتی برای ساخت مراکز تجاری و پارکینگ ارائه شد، اما صاحبان بخش خصوصی تنها برای املاک تجاری پارکینگ در نظر گرفتند و تعداد پارکینگ‌های ساخته‌شده حتی نیاز اهالی مراکز تجاری را نیز مرتفع نمی‌کرد، در حالی که هدف شهرداری ایجاد پارکینگ‌های عمومی در کنار ساخت مراکز تجاری در بخش خصوصی بود. 
وی تصریح کرد: از همین رو باید در این زمینه قانونی تدوین و تبدیل به طرح شود تا مشکلات پارکینگ در تهران حل شود. علاوه بر این توسعه پارکینگ‌ها نیاز به فرهنگ‌سازی دارد و اگر منازل دارای پارکینگ باشند، بخش زیادی از ترافیک و مشکل پارکینگ در تهران حل می‌شود و باید حجم پارکینگ‌ها در منازل نیز افزایش یابد. 
پارکبان‌ها به پولبان‌ها تبدیل شده‌اند
محمدرضا علیجانی، پارکینگ‌دار
مشکلات در حوزه پارکینگ‌داری بسیار زیاد است. هر روز تعداد زیادی خودرو وارد بازار می‌شود و کسی برای اینکه این خودروها هنگامی که در سطح شهر تردد می‌کنند و جای پارک می‌خواهند، فکری نمی‌کند. فقط خودرو را می‌فروشند. 
مشکلات بسیار است و مربوط به تعرفه‌ها هم می‌شود که چندین سال است تغییری نداشته و برای همکاران ما ساخت و اداره پارکینگ‌ صرفه ندارد. از سوی دیگر، پارکبان‌ها هم مزید بر علت شده‌اند. اسم این شغل که پارکبان نیست، در واقع آنها پولبان شده‌اند. این قشر به جای ساماندهی پارک خودرو به فکر درآمد بالای خود از معابر شهری هستند. اینکه بر عملکرد این افراد چه نظارت و کنترلی صورت می‌گیرد سوالی است که همچنان بی‌پاسخ مانده است. در برخی معابر پرتردد نیز تعداد اندکی پارکینگ طبقاتی و چرخ‌ و فلکی نیز احداث شده، ولی به دلیل گنجایش کم و تقاضای زیاد شانسی برای پیدا کردن جای پارک فراهم نمی‌شود. در مناطق پرتردد این معضل بیشتر دیده می‌شود. در مناطق جنوب شهر که این پدیده به مشکلی غیرقابل حل تبدیل شده است و به دلیل بافت قدیمی و خیابان‌ها و کوچه‌های تنگ و باریک همیشه بر سر جای پارک دعوا می‌شود. البته اگر سری به شعب شورای حل اختلاف مناطق مختلف شهر تهران بزنید، متوجه خواهید شد که پارکینگ مشکل خیلی از شهروندان است، چه آنها که در شمال شهر زندگی می‌کنند و چه آنها که ساکن جنوب پایتخت هستند. 
تعرفه ها  منطقی  نیست
علیرضا راسی، رئیس اتحادیه دارندگان تعمیرگاه و اتوسرویس و توقفگاه و پارکینگ تهران
متاسفانه در حال حاضر با تهرانی بدون پارکینگ روبه‌رو هستیم. هم‌اکنون تهران به عنوان پایتخت با جمعیتی که روزانه از اطراف و حومه نیز برای کار در ادارات و سازمان‌ها و امور دیگر مراجعه می‌کنند، پارکینگ به تعداد مناسب ندارد و این معضل در تمام خیابان‌ها به چشم می‌خورد. امروزه در سطح شهر مشاهده می‌شود که پارکبان‌ها به راحتی به‌صورت غیر‌قانونی بدون هیچ هزینه و مسئولیتی برای پارک در خیابان از مالکان خودرو به هر میزانی که بتوانند پول دریافت می‌کنند و مالکان نیز به دلیل اینکه جایی برای پارک خودرو ندارند، متحمل هزینه‌ بسیاری می‌شوند و این نتیجه نداشتن پارکینگ کافی در این کلان‌شهر است. 
همچنین سد معبر از دیگر مشکلاتی است که نبود پارکینگ کافی برای پایتخت به وجود آورده است. هر روز با معابر و خیابان‌هایی روبه‌رو می‌شویم که تعداد زیادی ماشین در جاهای غیرقانونی و محل عبور مردم یا در کنار خیابان‌ها به صورت چند ردیف پارک شده و همین موضوع مشکلات و اختلالاتی ایجاد می‌کند. امروز تهران فقط ۱۰۰ پارکینگ خصوصی دارد و در مجموع شرایط در این شهر به گونه‌ای است که افراد هیچ‌گونه رغبتی برای ایجاد پارکینگ‌های جدید ندارند. باید بخش خصوصی بیشتر ورود کند. این در حالیست که دلایل بسیاری برای اینکه پارکینگ در تهران ساخته نمی‌شود، وجود دارد. تعرفه‌ای که برای پارکینگ‌ها در نظر گرفته‌شده، از سال ۱۳۹۴ تاکنون تغییری نکرده است. از سوی دیگر این تعرفه منطقی نبوده و هیچ پارکینگی نمی‌تواند با هزینه ۳ هزار تومانی امورات خود را بچرخاند، در چنین شرایطی واحدها مجبور به تخلف شده و قیمت‌هایی متفاوت را به ناچار اعمال می‌کنند. 
از سوی دیگر شنیده‌ها حاکی از این موضوع است که در برخی اماکن در داخل تهران و برخی دیگر در خارج از پایتخت و حومه آن برای یک روز نگهداری ماشین هزینه‌ای معادل ۲۵ هزار تومان دریافت می‌شود و توجیه برای دریافت چنین مبلغ بالایی آن است که با این هزینه برای مردم مقرون به صرفه نخواهد بود که خودروی خود را در پارکینگ بگذارند و به همین دلیل از آوردن خودرو صرف‌نظر می‌کنند. با این وجود پارکینگ‌های درون شهر موظفند هزینه‌ای بین ۳ تا ۴ هزار و ۵۰۰ تومان دریافت کنند که واقعا این قیمت منطقی نیست. 
 

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.