صفحه اصلی / رقابت ۲۶۱ نفر از نخبگان مهارتی شاخه کار و دانش

رقابت ۲۶۱ نفر از نخبگان مهارتی شاخه کار و دانش

گروه کار و کارآفرینی
به گزارش کسب و کار نیوز در راستای کیفیت‌بخشی به آموزش‌های مهارتی و ارتقای سطح علمی و کارگاهی هنرجویان شاخه کاردانش، همچنین شناسایی نخبگان مهارتی از طریق ایجاد رقابت علمی و عملی سازنده و ترویج فرهنگ کار و کارآفرینی، معرفی توانمندی‌های هنرجویان و قابلیت‌های هنرستان‌های کار و دانش کشور، دفتر آموزش دوره دوم متوسطه کار و دانش هرساله اقدام به برگزاری مسابقات علمی-کاربردی در سطح هنرستان‌های کارودانش کشور می‌کند. 
این مسابقات در سه سطح منطقه‌ای، استانی و کشوری اجرا می‌شود. پانزدهمین دوره این مسابقات با ۳۷ عنوان آزمون مهارتی در چهار زمینه صنعت (۱۸ عنوان آزمون)، هنر (۱۰ عنوان آزمون)، کشاورزی (۶ عنوان آزمون) و خدمات (۳ عنوان آزمون) در سال تحصیلی ۱۳۹۶-۱۳۹۵ در حال برگزاری است. لازم به ذکر است که این آزمون‌ها بیش از ۱۰۰ رشته مهارتی از ۱۵۳ رشته مجموعه رشته‌های شاخه کارودانش را تحت پوشش قرار داده و اکثر هنرجویان پایه سوم شاغل به تحصیل، امکان حضور در مسابقات را دارا هستند. 
در مرحله منطقه‌ای، ۱۲۰۰۰۰ هنرجوی سال سوم در سراسر کشور در دو بخش تئوری و عملی استاندارد مهارت به رقابت پرداختند که از این میان ۱۶۱۷۸ هنرجو به مرحله استانی راه پیدا کردند. هنرجویان در رقابت تئوری و عملی استانی که در زمستان سال ۹۵ به‌صورت هماهنگ و با سوالات یکسان برگزار شد، شرکت و ۲۹۳۷ هنرجو برای آزمون تئوری مرحله کشوری انتخاب شدند. 
در تاریخ ۲۵/۱/۱۳۹۶ آزمون تئوری استاندارد مهارت با حضور ناظران ستادی و به‌صورت هماهنگ در استان‌ها برگزار و ۲۶۱ هنرجو (۱۴۰ پسر و ۱۲۱ دختر) به مرحله عملی کشوری که به میزبانی استان آذربایجان‌غربی و در تاریخ ۱۹ تا ۲۱ تیرماه ۹۶ برگزار خواهد شد، راه یافته‌اند. 
عناوین آزمون‌های زمینه صنعت پانزدهمین دوره مسابقات علمی-کاربردی
– الکترونیک صنعتی
– برق ساختمان
– برق صنعتی 
– تاسیسات برودتی
– تاسیسات بهداشتی
– تاسیسات گرمایی
– تراشکاری cnc
– تزئینات داخلی چوبی
– تعمیر موتور و برق خودرو
– جوشکاری
– ساختمان‌سازی
– سیستم‌های صوتی و تصویری
– فرزکاری cnc
– کابینت‌سازی چوبی
– نقشه‌کشی ساختمان
– نقشه‌کشی صنعتی به کمک رایانه
– تولید محتوای الکترونیکی
– طراحی و توسعه صفحات وب
عناوین آزمون‌های زمینه خدمات پانزدهمین دوره مسابقات علمی-کاربردی
– حسابداری مالی
– مدیریت و برنامه‌ریزی امور خانواده
– امور اداری
عناوین آزمون‌های زمینه هنر پانزدهمین دوره مسابقات علمی-کاربردی
– تصویربرداری
– طلا و جواهرسازی
– خیاطی
– عکاسی دیجیتال
– نگارگری
– دوخت‌های تزئینی
– طراحی و بسته‌بندی
– طراحی فرش دستباف
– هنر فرش
– چهره‌سازی
عناوین آزمون‌های زمینه کشاورزی پانزدهمین دوره مسابقات علمی-کاربردی
– زراعت
– باغبانی
– پرورش و تولیدات زنبور عسل
– تعمیر موتور تراکتور
– مرغداری صنعتی
– پرورش عمومی دام
شاخه کارودانش نقطه تعامل دنیای کار با دنیای آموزش است. به‌عبارت دیگر این شاخه مجری آموزش‌های مهارتی است که استاندارد آموزش آن توسط دستگاه‌های اجرایی متولی مهارت تدوین شده است. در این دوره از مسابقات نیز از استانداردهای دستگاه‌هایی نظیر وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی (سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای کشور)، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آزمون گرفته شده است. 
در مراسم اختتامیه که با حضور نمایندگان و مسئولان دستگاه‌های متولی مهارت (معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت- ریاست موسسه آموزش و تحقیقات وزارت جهاد کشاورزی- مدیرکل هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی- مدیرکل آموزش و ترویج معاونت صنایع دستی- معاون آموزش سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای کشور) و مسئولان وزارت آموزش و پرورش ستادی و استانی برگزار می‌شود به نفرات برگزیده ۳۷ آزمون (۱۱۱ هنرجوی برتر) نشان درجه یک مهارت (طلا)، نشان درجه دو مهارت (نقره) و نشان درجه سه مهارت (برنز) و جوایز نقدی اهدا می‌شود. علاوه بر این دستگاه‌های متولی مهارت نیز حسب شرایط، برای این هنرجویان تسهیلاتی در زمینه اشتغال یا ادامه تحصیل در نظر می‌گیرند که متعاقبا به آنها اطلاع‌رسانی خواهد شد. 
 

همچنین مطالعه کنید:

درآمد ۸۰۶ هزار میلیارد تومانی دولت از مالیات در ۱۴۰۲

به گزارش کسب و کار نیوز، در سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۸۰۵ هزار و ۹۲۲ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.