چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / سرمایه گذار طرح توجیهی شفاف می خواهد

سرمایه گذار طرح توجیهی شفاف می خواهد

مجتبی کاوه
مرتبط با این حوزه در حالی نوید روزهای بهتر برای آینده توسعه کشور واستفاده از ظرفیت‌های نهفته اقتصادی بخش‌های مختلف می‌دهد که هر چه فضا برای جذب سرمایه‌های خارجی و داخلی شفاف‌تر می‌شود معضلی به نام پروژه‌های مبهم و فاقد کمترین اطلاعات موثر و مناسب، بیشتر نمایان می‌شود.
به گزارش کسب و کار نیوز این معضل تا آنجاست که فریال مستوفی، رئیس مرکز سرمایه‌گذاری اتاق بازرگانی روز گذشته در همایشی که به همین منظور با حضور فعالان و مسئولان حوزه نفت در اتاق بازرگانی تهران برگزار شد به صراحت بیان کرد: پروژه‌هایی که توسط سرمایه‌پذیران به سرمایه‌گذاران معرفی می‌شود اغلب مبهم و فاقد هر گونه مطالعه امکان‌سنجی مورد قبول بانک است و در بررسی‌هایی که به عمل آوردیم از حدود ۵ هزار پروژه اقتصادی نیمه‌تمام اگر ۲۰ مورد آن دارای اطلاعات مناسب و توجیه اقتصادی باشند شخصا بسیار خوشحال خواهم شد. به نظر می‌رسد با این وضعیت فعالان بخش خصوصی باید در نقشه‌راه جذب سرمایه به ارائه پروژه‌های خود به روشی مورد قبول سرمایه‌گذاران توجه داشته باشند و در غیر این صورت با طرح پروژه‌ها و ایده‌های مبهم، انتظار جذب سرمایه نداشته باشند. 
تکنولوژی‌های جدید جز با سرمایه‌گذاری خارجی به کشور منتقل نمی‌شود
رضا پدیدار، نایب‌رئیس هیات‌مدیره فدراسیون نفت ایران نیز در این نشست با بیان اینکه صنعت نفت جزو جذاب‌ترین حوزه‌ها برای سرمایه‌گذاران خارجی به شمار می‌رود، گفت: با وجود ریسک‌هایی که در این حوزه به دلایل سیاسی وجود دارد بازهم شاهد اشتیاق سرمایه‌گذاران هستیم و این نشان‌دهنده ظرفیت فوق‌العاده کشور در این حوزه است. وی افزود: علاوه بر سرمایه‌گذاری برای حفظ وضعیت و توانمندی‌های موجود در صنعت نفت ما نیازمند سرمایه‌گذاری برای آینده صنعت نفت هستیم. غفلت از ظرفیت‌ها ما را از قطار شتابان توسعه جهانی باز می‌دارد و برای مثال در صنایع پتروشیمی دنیا در حال حاضر بیش از ۸۰ نوع محصول متنوع تولید می‌شود ولی در کشور ما با سابقه طولانی و پتانسیل فوق‌العاده‌ای که داریم، محصولات تولیدی به ۲۰ مورد نمی‌رسد. 
نایب‌رئیس هیات‌مدیره فدراسیون نفت ایران با بیان اینکه تکنولوژی‌های جدید جز با سرمایه‌گذاری خارجی به کشور منتقل نمی‌شود، تصریح کرد: ساختارهای اقتصادی در جهان به صورت پرشتابی به سمت هوشمندسازی حرکت می‌کنند و اگر به این فعل و انفعالات توجه نکنیم و همچنان در نسل قدیم فناوری درجا بزنیم توان رقابت در بازارهای جهانی را از دست خواهیم داد. 
مجوز سرمایه‌گذاری خارجی ظرف 2 هفته صادر می‌شود
احمد جمالی، مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری خارجی سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های فنی و اقتصادی ایران نیز در این نشست با بیان اینکه مجوز سرمایه‌گذاری خارجی برای سرمایه‌گذاران ظرف ۲ هفته صادر می‌شود، گفت: متاسفانه درباره جذب سرمایه‌گذاری خارجی با مشکل بزرگی مواجه هستیم و آن اینکه طرح‌های سرمایه‌گذاری پیشنهادی ما بیشتر در حد ایده هستند و سرمایه‌پذیران کمترین تلاشی برای ارائه این طرح‌ها به صورت بسته‌های کامل شامل تمام اطلاعات مورد نیاز سرمایه‌گذاران و مطالعات امکان‌سنجی مورد قبول بانک‌های بین‌المللی و نهادهای معتبر مالی نکرده‌اند. 
نتیجه چنین ضعفی این است که پرزنتیشین‌های ما به نتیجه لازم نمی‌رسد و حتی برای جذب سرمایه‌گذاران داخلی هم نمی‌توانیم با این اطلاعات مبهم و نامناسب موفق عمل کنیم. وی تصریح کرد: از دیگر مشکلات مهمی که با آن مواجه هستیم مساله تامین مالی و حضور بانک‌های معتبر خارجی برای حمایت از طرح‌های سرمایه‌گذاری است و خروج کامل ایران از فهرست کشورهای ممنوعه FADA می‌تواند در این زمینه بسیار موثر باشد. 
فرهاد زرگری، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری خارجی ایران نیز در این نشست به لزوم توجه به گسترش سبد سرمایه‌گذاری‌های ایران در خارج از کشور اشاره کرد و گفت: در حالی که عربستان سعودی ۳ هزار پمپ بنزین را در اروپا خریداری می‌کند تا زنجیره سوخت را در این کشورها از ابتدا تا انتها مدیریت کند ایران در زمینه گسترش سرمایه‌گذاری در کشورهای خارجی عملکرد مطلوبی ندارد. 
وی با بیان اینکه این وضعیت موجب مانع تراشی در مسیر سرمایه‌گذاری خارجی در کشورمان می‌شود، افزود: عربستان، قطر، چین و امارات به ترتیب ۶۰۰، ۴۰۰، ۵۰۰ و یک تریلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی در کشورهای اروپایی و آمریکایی دارند و تصور کنید اگر ما بخواهیم با دویچه بانک آلمان وارد تعامل شویم به سبب دراختیار داشتن کرسی‌های مدیریتی آن توسط برخی کشورهای عربی و اختلافات آنها با ما این همکاری ممکن نخواهد بود. وی حجم سرمایه‌گذاری ایران در کشورهای خارجی را حدود ۳ میلیارد دلار اعلام کرد. 
نبود پنجره واحد مجوزهای سرمایه‌گذاری خارجی
فریال مستوفی نیز در این نشست نبود پنجره واحد برای مجوزهای سرمایه‌گذاری خارجی را یکی از معضلات این حوزه دانست و گفت: صحبت از پنجره واحد زیاد است ولی این صحبت‌ها هنوز در حد حرف باقی مانده و دریافت مجوزهای مختلف فرایندی زمان بر و بوروکراسی پیچیده‌ای دارد. وی تصریح کرد: ما خواستار راه‌اندازی این پنجره واحد توسط بخش خصوصی هستیم و این کار را در مرکز جذب سرمایه‌گذاری اتاق تهران پیگیری می‌کنیم. 

همچنین مطالعه کنید:

تخلیه‌ و بارگیری ۱۷.۵ میلیون تن کالا در بنادر/ رشد ۹ درصدی عملیات کانتینری

به گزارش کسب و کار نیوز ، براساس اعلام سازمان بنادر و دریانوردی؛ میزان تخلیه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.