به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از شانا, علی شهرویی، کارشناس حوزه انرژی، در باره مباحث مطرح شده درباره قرارداد توتال که در برنامه جهان آرا از شبکه افق پخش شد، گفت: این گفتوگو ترکیب نامتجانسی داشت، هنگامی که فردی به عنوان کارشناس فنی روی خط آورده میشود که مخالف این قرارداد است و با ادعاهایی که مطرح میکند میخواهد ثابت کند امضای قرارداد با توتال به سود منافع ملی نبوده است، پس بهطور حتما باید فرد دیگری نیز صحبت کند که کارشناس فنی باشد و ادعا کند این قرارداد به نفع کشور بوده است، یعنی از هر دو موضع مخالف و موافق باید در برنامه صحبت میکردند، بنابراین مباحث مطرح شده کاملا یک طرفه بوده است.
وی افزود: دکتر درخشان نیز با وجود اینکه رشته کارشناسی اقتصادی دارند، مباحثی که مطرح کردند اغلب سیاسی بود و از ایشان توقع میرفت که بحث کارشناسی داشته باشند، اما متاسفانه مباحث ایشان سیاسی بود، همچنین مباحث مطرح شده از سوی دکتر شمس اردکانی نیز آنچنان که باید مباحث کارشناسی همسو با لزوم امضای قرارداد نبود، بنابراین میزگردی که برگزار شد، میزگرد کارشناسی نبود، بلکه یک میزگرد سیاسی بود.
آیا شورای امنیت ملی، مجلس، قوه قضاییه صرفه و صلاح نظام را نمیدانند؟!
شهرویی با اشاره به اظهارات کارشناسان که اذعان داشتند که صرفه و صلاح نظام در این قرارداد مراعات نشده است، تصریح کرد: آیا واقعا نهادهایی که از ابتدا در مراحل تصویب این قرارداد حضور داشتند صرفه و صلاح نظام را تشخیص نمیدهند؟!
این کارشناس حوزه انرژی عنوان کرد: علی آقا محمدی، مشاور اقتصادی مقام معظم رهبری، دبیرخانه شورای امنیت ملی در مراحل تصویب پروژه حضور داشتند، مجلس نیز عدم مغایرت با قوانین را اعلام کرده است، هیئت منتخب رئیس جمهوری نیز قراردادها را بررسی کرده است که اتفاقا چند تن از وزیران دولت احمدی نژاد از جمله آقای نوذری و آقای دانش جعفری نیز در این هیئت هستند، قوه قضاییه، دادستان کل کشور و کمیسیون انرژی نیز حضور داشتند، وزیر نفت نیز از بعد حاکمیت در فرآیند انجام قرارداد بوده است، به همین دلیل از تمام ارکان نظام در این قرارداد استعلام و از نظرات آنها استفاده شده و سرانجام نزد هیئت دولت تصویب شده است.
بیاعتمادی کشورها به نفع توتال نیست
وی در باره صحبتهای مطرح شده از سوی اصغر ابراهیمی اصل، معاون مهندسی وزیر نفت دولت احمدی نژاد که گفت: مبنی بر اینکه توتال از سوی آمریکا ماموریت دارد که اطلاعات میدانهای نفت و گاز را جمع آوری و به آنها بدهد، تصریح کرد: این صحبت کاملا نادرست است، شرکتهای اقتصادی در دنیا اگر طوری رفتار کنند که مورد بیاعتمادی واقع شوند، شرکتهای بزرگ دیگر با آنها کار نخواهند کرد، بهویژه شرکتی مانند توتال که یک شرکت تراز اول در جهان است.
وزارت نفت ملزم به پرداخت بدهی سنگین پروژههای گذشته شد
شهرویی افزود: یکی از مباحث دیگری که مغفول ماند، مباحث تامین مالی پروژه است، اگر طبق گفته برخی دوستان این پروژه را به یک کنسرسیوم داخلی دهیم، حتی فرض بگیریم تکنولوژی مورد نیاز را دارد، در این صورت ۴.۸ میلیارد دلار هزینه این پروژه را چگونه تامین خواهند کرد؟
این کارشناس حوزه انرژی با اشاره به اینکه در سالهای گذشته اجرای پروژهها با گرفتن تسهیلات از بانک مرکزی انجام شد، افزود: اکنون وزارت نفت دولت جدید باید همه تسهیلات پروژههایی که در سالهای گذشته اجرا شده است به اضافه سود آن یعنی بیش از ۵۴ میلیارد دلار به بانک مرکزی پرداخت کند، درواقع وزارت نفت ملزم به پرداخت بدهی سنگینی در خصوص پروژهها شد.
وی عنوان کرد: دکتر درخشان گفت از شرکتهای زیرمجموعهای که با توتال کار میکنند، مثل شلمبرژه و یا شرکتهای دیگر استفاده شود، اما باید گفت یکی از سختترین بخشهای انجام پروژههای بزرگ هماهنگی پیمانکاران زیر مجموعه است، یعنی اینکه طرز تفکر که شرکتهای زیرمجموعه هزینه کمتری در احداث پروژه برای ما خواهند داشت، کاملا اشتباه است.
شهرویی گفت: اگر قرار بود این اتفاق بیفتد ما سابقه مدیریت پروژههای پارس جنوبی و اجرا و ساخت را در ۹ سال داریم، وقتی که پروژهای در ۹ سال انجام میشود، بسیار متفاوت است با زمانی که پروژه زودتر و در زمان مقرر خود به سرانجام برسد، بدون تردید اختلاف درآمد ۹ سال با ۴ سال بیش از سرمایه اولیه پروژه است و متاسفانه این مباحث در این گفتوگوی تلویزیونی توجه نشد.
این کارشناس حوزه انرژی تصریح کرد: وقتی توتال پروژه را به عهده میگیرد، به این معنا نیست که همه جزییات کار را خودش انجام خواهد داد، بلکه مدیریت و سازمانی دارد که میتواند کار را به موقع و در زمان مقرر انجام دهد.
شرکتهای داخلی قادر به تامین مالی پروژهها هستند؟!
وی در باره صحبتهای مطرح شده درباره اجرای پروژه در قالب قرارداد بیع متقابل افزود: بیع متقابل قرارداد مردودی نیست، اما آیا ما اگر این قرارداد به شکل بیع متقابل اجرا میشد، شرکتهای داخلی حاضر به تامین مالی آن بودند؟!
تعیین گروه نظارت برعهده کارفرماست
شهرویی در باره صحبتهای مطرح شده از سوی شمس اردکانی مبنی بر لزوم وجود رگولاتوری برای نظارت گفت: بحث نظارت، تصمیم آن با نفت خواهد بود، وزارت نفت خودش پیمانکار نیست که نظارتش را هم چون خودش برعهده میگیرد فسادآور باشد! بلکه وزارت نفت کارفرماست، کارفرما یک گروه پیمانکاری و یک گروه نظارتی میگذارد.
این کارشناس حوزه انرژی با اشاره به اینکه تعیین گروه نظارت نیز بر عهده کارفرماست، گفت: اینکه عنوان شود که فردی که حتی ۲ واحد اقتصاد نخوانده است بر این قرارداد نظارت کند، باید گفت اولا قرارداد مباحث بسیار زیادی دارد که بخش اعظم آن مباحث فنی و اجرایی است و بخشی نیز مباحث اقتصادی است، یعنی درصد اقتصادی ناظرین با درصد اجرایی ناظرین قابل قیاس نیست، همچنین وقتی ناظری برای قرارداد تعیین میشود آن ناظر میتواند نیروهای آموزش دیده را چه در ایران و چه در جاهای مختلف جهان استخدام و از آنها استفاد کند.
توتال ربطی به کرسنت ندارد
وی در خصوص مباحث مطرح شده در گفتوگو درباره کرسنت عنوان کرد: این قرارداد را با کرسنت مقایسه و آن را وارد موضوع کردهاند، درصورتی که کرسنت به این قرارداد هیچ ارتباطی ندارد، افزون بر اینکه کلا مباحثی که درباره کرسنت مطرح کردند نیز مباحث نادرستی بود.
شهرویی تصریح کرد: باید توجه کرد که بحث کرسنت اجرا نشدن آن چه لطمههایی به کشور زد و همنچنین در جلسه محرمانهای که میان وزیر امور خارجه آمریکا، عربستان و امارات برگزار شد و سند آن در ویکی لیکس منتشر شد نشان داد که اینها خواهان اجرا نشدن قرارداد کرسنت بودند.
این کارشناس حوزه انرژی گفت: مقام معظم رهبری میگویند، شما باید ببینید که دشمن چه میخواهد و چه میگوید، اگر دشمن چیزی را علیه ما موضع گیری میکند، حتما در آنجا حسنی وجود دارد، مانند صنایع موشکی، درباره کرسنت نیز همین است، اگر توجه میشد که سه کشور خواهان عدم اجرای قرارداد کرسنت هستند حتما دلیلی وجود داشته و این کرسنت برای ما منافع دراز مدتی را تامین میکرد و بالعکس اجرا نشدن آن لطمههای بسیاری به کشور زده است.
وی افزود: دکتر درخشان نیز با وجود اینکه رشته کارشناسی اقتصادی دارند، مباحثی که مطرح کردند اغلب سیاسی بود و از ایشان توقع میرفت که بحث کارشناسی داشته باشند، اما متاسفانه مباحث ایشان سیاسی بود، همچنین مباحث مطرح شده از سوی دکتر شمس اردکانی نیز آنچنان که باید مباحث کارشناسی همسو با لزوم امضای قرارداد نبود، بنابراین میزگردی که برگزار شد، میزگرد کارشناسی نبود، بلکه یک میزگرد سیاسی بود.
آیا شورای امنیت ملی، مجلس، قوه قضاییه صرفه و صلاح نظام را نمیدانند؟!
شهرویی با اشاره به اظهارات کارشناسان که اذعان داشتند که صرفه و صلاح نظام در این قرارداد مراعات نشده است، تصریح کرد: آیا واقعا نهادهایی که از ابتدا در مراحل تصویب این قرارداد حضور داشتند صرفه و صلاح نظام را تشخیص نمیدهند؟!
این کارشناس حوزه انرژی عنوان کرد: علی آقا محمدی، مشاور اقتصادی مقام معظم رهبری، دبیرخانه شورای امنیت ملی در مراحل تصویب پروژه حضور داشتند، مجلس نیز عدم مغایرت با قوانین را اعلام کرده است، هیئت منتخب رئیس جمهوری نیز قراردادها را بررسی کرده است که اتفاقا چند تن از وزیران دولت احمدی نژاد از جمله آقای نوذری و آقای دانش جعفری نیز در این هیئت هستند، قوه قضاییه، دادستان کل کشور و کمیسیون انرژی نیز حضور داشتند، وزیر نفت نیز از بعد حاکمیت در فرآیند انجام قرارداد بوده است، به همین دلیل از تمام ارکان نظام در این قرارداد استعلام و از نظرات آنها استفاده شده و سرانجام نزد هیئت دولت تصویب شده است.
بیاعتمادی کشورها به نفع توتال نیست
وی در باره صحبتهای مطرح شده از سوی اصغر ابراهیمی اصل، معاون مهندسی وزیر نفت دولت احمدی نژاد که گفت: مبنی بر اینکه توتال از سوی آمریکا ماموریت دارد که اطلاعات میدانهای نفت و گاز را جمع آوری و به آنها بدهد، تصریح کرد: این صحبت کاملا نادرست است، شرکتهای اقتصادی در دنیا اگر طوری رفتار کنند که مورد بیاعتمادی واقع شوند، شرکتهای بزرگ دیگر با آنها کار نخواهند کرد، بهویژه شرکتی مانند توتال که یک شرکت تراز اول در جهان است.
وزارت نفت ملزم به پرداخت بدهی سنگین پروژههای گذشته شد
شهرویی افزود: یکی از مباحث دیگری که مغفول ماند، مباحث تامین مالی پروژه است، اگر طبق گفته برخی دوستان این پروژه را به یک کنسرسیوم داخلی دهیم، حتی فرض بگیریم تکنولوژی مورد نیاز را دارد، در این صورت ۴.۸ میلیارد دلار هزینه این پروژه را چگونه تامین خواهند کرد؟
این کارشناس حوزه انرژی با اشاره به اینکه در سالهای گذشته اجرای پروژهها با گرفتن تسهیلات از بانک مرکزی انجام شد، افزود: اکنون وزارت نفت دولت جدید باید همه تسهیلات پروژههایی که در سالهای گذشته اجرا شده است به اضافه سود آن یعنی بیش از ۵۴ میلیارد دلار به بانک مرکزی پرداخت کند، درواقع وزارت نفت ملزم به پرداخت بدهی سنگینی در خصوص پروژهها شد.
وی عنوان کرد: دکتر درخشان گفت از شرکتهای زیرمجموعهای که با توتال کار میکنند، مثل شلمبرژه و یا شرکتهای دیگر استفاده شود، اما باید گفت یکی از سختترین بخشهای انجام پروژههای بزرگ هماهنگی پیمانکاران زیر مجموعه است، یعنی اینکه طرز تفکر که شرکتهای زیرمجموعه هزینه کمتری در احداث پروژه برای ما خواهند داشت، کاملا اشتباه است.
شهرویی گفت: اگر قرار بود این اتفاق بیفتد ما سابقه مدیریت پروژههای پارس جنوبی و اجرا و ساخت را در ۹ سال داریم، وقتی که پروژهای در ۹ سال انجام میشود، بسیار متفاوت است با زمانی که پروژه زودتر و در زمان مقرر خود به سرانجام برسد، بدون تردید اختلاف درآمد ۹ سال با ۴ سال بیش از سرمایه اولیه پروژه است و متاسفانه این مباحث در این گفتوگوی تلویزیونی توجه نشد.
این کارشناس حوزه انرژی تصریح کرد: وقتی توتال پروژه را به عهده میگیرد، به این معنا نیست که همه جزییات کار را خودش انجام خواهد داد، بلکه مدیریت و سازمانی دارد که میتواند کار را به موقع و در زمان مقرر انجام دهد.
شرکتهای داخلی قادر به تامین مالی پروژهها هستند؟!
وی در باره صحبتهای مطرح شده درباره اجرای پروژه در قالب قرارداد بیع متقابل افزود: بیع متقابل قرارداد مردودی نیست، اما آیا ما اگر این قرارداد به شکل بیع متقابل اجرا میشد، شرکتهای داخلی حاضر به تامین مالی آن بودند؟!
تعیین گروه نظارت برعهده کارفرماست
شهرویی در باره صحبتهای مطرح شده از سوی شمس اردکانی مبنی بر لزوم وجود رگولاتوری برای نظارت گفت: بحث نظارت، تصمیم آن با نفت خواهد بود، وزارت نفت خودش پیمانکار نیست که نظارتش را هم چون خودش برعهده میگیرد فسادآور باشد! بلکه وزارت نفت کارفرماست، کارفرما یک گروه پیمانکاری و یک گروه نظارتی میگذارد.
این کارشناس حوزه انرژی با اشاره به اینکه تعیین گروه نظارت نیز بر عهده کارفرماست، گفت: اینکه عنوان شود که فردی که حتی ۲ واحد اقتصاد نخوانده است بر این قرارداد نظارت کند، باید گفت اولا قرارداد مباحث بسیار زیادی دارد که بخش اعظم آن مباحث فنی و اجرایی است و بخشی نیز مباحث اقتصادی است، یعنی درصد اقتصادی ناظرین با درصد اجرایی ناظرین قابل قیاس نیست، همچنین وقتی ناظری برای قرارداد تعیین میشود آن ناظر میتواند نیروهای آموزش دیده را چه در ایران و چه در جاهای مختلف جهان استخدام و از آنها استفاد کند.
توتال ربطی به کرسنت ندارد
وی در خصوص مباحث مطرح شده در گفتوگو درباره کرسنت عنوان کرد: این قرارداد را با کرسنت مقایسه و آن را وارد موضوع کردهاند، درصورتی که کرسنت به این قرارداد هیچ ارتباطی ندارد، افزون بر اینکه کلا مباحثی که درباره کرسنت مطرح کردند نیز مباحث نادرستی بود.
شهرویی تصریح کرد: باید توجه کرد که بحث کرسنت اجرا نشدن آن چه لطمههایی به کشور زد و همنچنین در جلسه محرمانهای که میان وزیر امور خارجه آمریکا، عربستان و امارات برگزار شد و سند آن در ویکی لیکس منتشر شد نشان داد که اینها خواهان اجرا نشدن قرارداد کرسنت بودند.
این کارشناس حوزه انرژی گفت: مقام معظم رهبری میگویند، شما باید ببینید که دشمن چه میخواهد و چه میگوید، اگر دشمن چیزی را علیه ما موضع گیری میکند، حتما در آنجا حسنی وجود دارد، مانند صنایع موشکی، درباره کرسنت نیز همین است، اگر توجه میشد که سه کشور خواهان عدم اجرای قرارداد کرسنت هستند حتما دلیلی وجود داشته و این کرسنت برای ما منافع دراز مدتی را تامین میکرد و بالعکس اجرا نشدن آن لطمههای بسیاری به کشور زده است.