صفحه اصلی / رئیس‌جمهور برای شکستن رکود، وزرای قوی معرفی کند

رئیس‌جمهور برای شکستن رکود، وزرای قوی معرفی کند

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل ازپایگاه خبری اتاق ایران, حسین پیرموذن، رئیس اتاق اردبیل و عضو هیات‌رئیسه اتاق ایران گفت: از رئیس‌جمهور در دولت آینده انتظار می‌رود وزرایی را در حوزه اقتصادی و صنعتی انتخاب کنند که قادر به شکستن غول رکود در جامعه باشد.
حسین پیرموذن در مراسم گرامیداشت روز صنعت و معدن گفت: ما قدردان تلاش و همت استاندار اردبیل هستیم که به‌رغم تحریم‌ها و فشارهای مختلف اقتصادی با راه‌حل‌های متنوع امیدواری و حرکت روبه‌جلوی بیشتری را برای اهالی تولید، صنعت و بخش معدن به وجود آوردند.
پیرموذن گفت: استاندار اردبیل با دست‌خالی و نبود بودجه اقتصادی برای کمک به واحدهای تولیدی و صنعتی به‌گونه‌ای در استان مدیریت کردند که فعالان این عرصه با امید بیشتر در این بخش حضور پیداکرده و به‌روزهای ثمربخشی امیدوار شدند.
عضو هیات‌رئیسه اتاق ایران یادآور شد: در چنین شرایطی که ۳۲ درصد واحدهای تولیدی در سطح کشور با ظرفیت بیش از ۵۰ درصد فعالیت کردند انتظار می‌رود سیستم بانکی و برخی دستگاه‌های دولتی قوانین مزاحم و پیچیده اداری را کنار گذاشته و همراه فعالان عرصه تولید و کارآفرینی باشند.
عضو هیات‌رئیسه اتاق ایران بابیان اینکه با ۱۸ تا ۲۴ درصد نرخ بهره نمی‌توان تولیدکنندگان و صنعتگران را راضی و امیدوار نگه داشت‌، افزود: خود بانک مرکزی و وزیر اقتصاد به سنگین بودن این بهره بانکی اعتراض دارند و باید به دنبال حمایت واقعی از تولیدکنندگان باشیم.
پیرموذن بابیان اینکه بانک‌ها رقبای بخش خصوصی شده‌اند و متأسفانه قیمت تمام‌شده پول در کشور بالا رفته است، گفت: از دولت دوازدهم انتظار می‌رود تا با انتخاب وزرای کارا و توانمند که به معنای واقعی رکود و مشکلات اقتصادی بخش خصوصی را لمس می‌کنند به صحنه آمده و نارسایی‌ها و مشکلات را برطرف کنند.
وی عنوان کرد: جالب است از ۱۶ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداختی بانک‌ها در سال گذشته ۴۲ درصد تسهیلات کمکی بوده و مابقی مربوط به استمهال بدهی‌های واحدهای صنعتی بوده است.
پیرموذن به اقدام مبارک مجلس در اقتصاد ۲۰ درصد بودجه ملی و استانی برای کمک به واحدهای صنعتی اشاره کرد و گفت: در این آزمون بزرگ باید این منابع در استانی نظیر اردبیل صرف بهبود زیرساخت‌ها به‌ویژه در شهرک صنعتی شود چراکه اوضاع شهرک‌های صنعتی استان اردبیل مناسب نیست و به متروکه‌ای تبدیل شدند.
پرداخت ۶۰ میلیارد تومان اعتبار کمکی به واحدهای تولیدی و صنعتی در اردبیل
استاندار اردبیل از پرداخت ۶۰ میلیارد تومان اعتبار استانی در کمک به واحدهای تولیدی و صنعتی در بودجه سال جاری خبر داد.
مجید خدابخش در مراسم گرامیداشت روز صنعت و معدن در اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان اردبیل گفت: عرصه صنعت و تولید را عرصه استقلال کشور می‌دانیم و بر این باوریم که زیرساخت اصلی در این حوزه نعمت امنیتی است که شهدا برای ما به ارمغان آوردند.
وی بابیان اینکه همت استانی و ملی برای حل معضلات و حوزه تولید و اشتغال معطوف شده است، گفت: بعد از سونامی سال ۹۱ در افزایش نرخ دلار و مشکلاتی که واحدهای تولیدی گرفتار شدند در چهار سال اخیر همت بر این بوده تا به‌تدریج آثار و تبعات این سونامی بزرگ برطرف شود.
استاندار اردبیل بابیان اینکه در سال ۹۲ جو استان به‌شدت علیه سرمایه‌گذاری بود، عنوان کرد: بعد از حضور ما در استان سعی کردیم تا با همکاری دستگاه‌های دولتی و رفع بسیاری از قوانین مزاحم مشکلات و گرفتاری‌ها را به حداقل برسانیم.
خدابخش گفت: در حال حاضر اگر واحد تولیدی نیروی انسانی با مدرک تحصیلی لیسانس را به کار بگیرد دولت حاضر است ۲۲ درصد حق بیمه کارفرما را پرداخت کند.
رئیس شورای اداری استان اردبیل بابیان اینکه ۲۰ درصد بودجه عمرانی استان اردبیل از طریق شورای برنامه‌ریزی در قالب کمک‌های فنی و اعتباری به صنعتگران و تولیدکنندگان پرداخت می‌شود، افزود: ۶۰ میلیارد تومان اعتبار در این راستا به واحدهای تولیدی و صنعتی پرداخت خواهد شد.
بانک‌های عامل ترمز توسعه تولید و اشتغال را کشیده‌اند
نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی گفت: بانک‌های عامل با شرایط سخت‌گیرانه ترمز تولید و اشتغال را در کشور کشیده‌اند و مانع بزرگی در این مسیر به شمار می‌روند.
صدیق بدری در مراسم گرامیداشت روز صنعت و معدن در اتاق اردبیل اظهار کرد: ما باید قدردان تلاش‌ها و همت‌های متعالی صنعتگران و تولیدکنندگان در این استان باشیم که برای ایجاد اشتغال بیشتر از مسئولان دولتی کمر همت بستند تا باروحیه جهادی و ازخودگذشتگی چراغ این عرصه را نورانی نگه‌دارند.
وی گفت: در سال گذشته وضعیت صادرات استان چندان وضع خوب و خوشی نبود به‌طوری‌که ما با ۴۰ درصد کاهش صادرات روبه‌رو بودیم که در سال جاری باید این موانع و کاستی‌ها برطرف شود.
نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از بانک‌های عامل که ترمز توسعه صنعتی و تولیدی کشور را کشیده‌اند، گفت: امکان ندارد با نرخ ۱۸ و ۲۴ درصد تولیدکننده و صنعتگری بتواند روی پای خود بایستند بلکه انتظار می‌رود با نرخ سود پایین‌تر از ۶ و ۴ درصد صنعتگران موردحمایت جدی قرار گیرند.
بدری به معضلات مدیریتی و نارضایتی‌های مالی صنعتی و حوزه آموزش نیروی انسانی و کمبود ماشین‌آلات اشاره کرد و گفت: به همت مجلس در برنامه ششم توسعه قرار است ۲۰ درصد اعتبارات عمرانی در استان‌ها به‌عنوان کمک‌های فنی و اعتباری به واحدهای تولیدی پرداخت شود.
وی بابیان اینکه دو لایحه مالیات بر ارزش‌افزوده و اصلاح نظام بانکداری کشور در مجلس در دست بررسی است، گفت: امیدواریم فعالان عرصه تولید و صنعت برای اصلاح این شرایط و قوانین موجود پیشنهادهای خود را ارائه کنند.
نگاه بانک‌ها به حوزه تولید و صنعت مشارکتی نیست
عضو کمیسیون صنایع معادن و مجلس گفت: نگاه بانک‌ها به حوزه حمایت از تولید و اشتغال مشارکتی نیست بلکه بدتر از آن رفتار آزاردهنده است.
ولی ملکی اظهار کرد: قطعاً با نرخ سود ۱۸ تا ۲۴ درصد هیچ واحد صنعتی قادر به عبور از مشکلات رکود و نارسایی‌های موجود نیست و باید درد صنعتگران عاشق و صبور را بیشتر از این درک کرده و درمان کنیم.
ملکی بابیان اینکه در دنیا بسیاری از کشورها به سمت بندسازی حرکت می‌کنند که ما نیز باید در این حوزه گام برداریم، گفت: برای اصلاح امور به‌نقد درست، ‌منصفانه و عمل‌گرایانه نیاز داریم و با تمجید و تشویق به‌جایی نمی‌رسیم.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس بابیان اینکه خصوصی‌سازی در کشورمان در این چهار دهه به‌درستی اتفاق نیفتاده است، گفت: متأسفانه ما فرهنگ صنعتی شدن را هنوز پیدا نکردیم.
ملکی بابیان که کار را در این حوزه باید به راه‌ور واقعی سپرد، گفت: ما تا زمانی که نتوانیم جلوی رانت‌ها و سوءاستفاده‌ها را در مسیر توسعه صنعتی بگیریم قطعا در ریل واقع بینانه حرکت نخواهیم کرد.
اردبیل در مطالبه‌گری برای کار رتبه یک کشور را دارد
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم اظهار کرد: سهم صنعت در استان اردبیل در رشد اقتصادی ۵.۵ الی ۶ درصد است در حالی که در حوزه مطالبه‌گری برای کار استان اردبیل رتبه یک کشور را دارد.
محمد فیضی افزود: ۲ درصد نرخ بیکاری ما بالاتر از متوسط کشوری است که در برنامه ششم توسعه برای استان‌هایی نظیراردبیل در مسیر ارتقای شاخص‌ها مشوق‌هایی در نظر گرفتند.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی به تاخیر در اجرای پروژه راه‌آهن اردبیل اشاره کرد و گفت: راه‌آهن اردبیل یکی از سخت‌ترین پروژه‌های ریلی کشور است که در سال ۹۵ و قبل از ما برای این پروژه ۲۸ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است که ما این رقم را به ۴۳ میلیارد تومان افزایش دادیم.
وی تصریح کرد: در مسیر توسعه استان اردبیل بزرگترین پروژه در حوزه حمل و نقل و راه‌آهن اجرا می‌شود که امید است که راه‌آهن اردبیل به آذربایجان و منطقه قفقاز به عنوان یک مطالبه واقعی مورد پیگیری قرار گیرد.
۸۰ درصد تقاضای سرمایه‌گذاری در اردبیل افزایش یافته است
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل گفت: از آغاز دولت تدبیر و امید تاکنون ۸ درصد تقاضای سرمایه‌گذاری در بخش صنعت در استان اردبیل افزایش یافته است.
سید حامد عاملی در این مراسماظهار کرد: در شرایط اقتصادی حاکم در جامعه فعالان عرصه صنعت و تولید چراغ توسعه کشور را روشن نگه داشته و چرخ‌های اقتصادی جامعه را به خوبی به حرکت درآورده‌اند.
وی گفت: آمار و ارقام‌ها نشان می‌دهد که ما در بخش صنعت و معدن با حضور و مشارکت سرمایه‌گذاران به سمت سرمایه‌گذاری‌های کلان حرکت کردیم تا توسعه صنعتی در این استان اتفاق بیفتد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل با بیان اینکه از سال ۹۲ تاکنون به میزان ۸ درصد نسبت به دوره‌های قبل تقاضای سرمایه‌گذاری در بخش صنعت و معدن در استان اردبیل افزایش پیدا کرده است، افزود: فرهنگ صنعتی‌ شدن با انگیزه مضاعف رونق پیدا کرده که باید این حوزه مورد حمایت و صیانت بیشتر قرار گیرد.
عاملی با بیان اینکه ۹۸۴ طرح صنعتی در استان اردبیل مجوزه بهره‌برداری گرفتند، بیان کرد: با پایش انجام شده به این نتیجه رسیدیم از سال ۹۲ تاکنون ۳۰۰ طرح به بهره‌برداری رسیده که یک سوم طرح‌های فعال در استان اردبیل در چند سال اخیر تکمیل شده است که از این حرکت نشان به سمت تولید صنعتی بیشتر است.
وی با بیان اینکه سال گذشته به همت دولت تدبیر و امید و با پرداخت رونق تولید واحدهای صنعتی احیا شده است گفت: از بیین ۳۶۹ طرح معرفی شده به بانک‌ها ۱۳۳ طرح تسهیلات به ارزش ۱۴۳ میلیارد تومان دریافت کردند
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل به نتایج این اقدام اشاره کرد و گفت: اشتغال جدید برای ۳۵۰ نفر تثبیت اشتغال ۳ هزار و ۴۰۰ نفر، احیای ۲۷ واحد راکد و جان گرفتن ۶۱ واحد تولیدی و صنعتی در آستانه رکود از نتایج این پرداخت تسهیلات بوده است.
عاملی به فعالیت‌های حوزه معدن اشاره کرد و گفت: ۳۵ درصد پروانه بهره‌برداری در بخش معدن انجام شده و یک چهارم معادن استان اردبیل در چند سال اخیر به بهره‌برداری رسیدند.
وی از حضور ۱۸ گواهی کشف معدن در سال گذشته خبر داد و افزود: در چهار پهنه معدنی استان اردبیل به نقاط امیدبخشی دست پیدا کردیم که امیدواریم در آینده نزدیک به معادن مناسبی در این پهنه‌ها دست پیدا کنیم.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل افزود: در حوزه تجارت خارجی در چهار سال اخیر با روند رشد صادرات روبه‌رو هستیم به طوری که در سه ماهه امسال ۱۰ درصد افزایش صادرات اتفاق افتاده که امیدواریم با تصویب فرایند گمرکی این وضعیت ارتقا یابد.
عاملی تصریح کرد: در حوزه واردات اغلب واردات استان ماشین‌آلات صنعتی و مواداولیه است که این خود نشان از تقویت و توسعه تولید است.
وی در پایان سخنان خود از همه مدیران دستگاه‌های دولتی و بانک‌ها خواست تا آیین‌نامه قوانین و بخشنامه‌ها را در سال اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال به نحو فعالان اقتصادی و صنعتی تسهیل کنند.
در این مراسم از صاحبان ۱۰ واحد صنعتی و معدنی استان اردبیل در حوزه سرمایه‌گذاری و تولید و اشتغال با اهدای لوح سپاس و هدایایی تجلیل شد.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.