صفحه اصلی / ۹۰ درصد آسانسورها استاندارد نیستند

۹۰ درصد آسانسورها استاندارد نیستند

شایلی قرایی
به گزارش کسب و کار نیوز،  یکی از صنایع وابسته به ساخت‌و‌ساز صنعت آسانسور است که امروزه تقریبا به دلیل بلندمرتبه‌سازی‌هایی که انجام می‌‌شود، به بخشی ضروری در صنعت ساخت‌و‌ساز تبدیل شده است، اما در حالی که ایمنی در آسانسورها تبدیل به یک اجبار شده است، اما در ایران متاسفانه این استانداردها رعایت نمی‌شود و به گفته مسئولان، ۹۰ تا ۹۵ درصد آسانسورها در کشور استاندارد نیستند. در حال حاضر بنابر آمار آتش‌نشانی در بخش حوادث، آسانسور با ۷۰ درصد حوادث بیشترین آمار را به خود اختصاص داده و حبس افراد، قطع برق و پارگی کابل اتصال و بیرون آمدن قرقره‌های نقاله‌های آسانسور بیشترین دلیل بروز این حوادث است.
در حالی که مرگ‌ومیرهای ناشی از غیرایمنی بودن آسانسورها به یکی از مشکلات این صنعت تبدیل شده، نظارت بر آن از مواردی است که متولیان امر از آن غافل مانده‌اند. با وجود اینکه ضوابط و الزامات قانونی برای نصب و بهره‌برداری از این وسیله برقی پیش‌بینی شده، ولی بروز تخلفات شایعی در این بخش از جمله استفاده از قطعات بی‌کیفیت، غیر استاندارد بودن اتاقک و کابین و همخوانی نداشتن نقشه سازه با نوع آسانسور، استفاده‌کنندگان از این تکنولوژی را با مشکلاتی روبه‌رو کرده است. متاسفانه در کشوری زندگی می‌کنیم که مباحث فنی و اقتصادی به هم گره خورده‌اند و مباحث فنی قربانی اصلی مباحث‌های اقتصادی هستند.
متاسفانه هم‌اکنون تعدادی از شرکت‌ها و نصاب‌های غیرمجاز و بدون پروانه طراحی و مونتاژ از سازمان صنعت، معدن و تجارت اقدام به نصب آسانسور می‌کنند که با توجه به اهمیت این رکن مهم ساختمان‌های مسکونی و دولتی از این پس باید با آنان برخورد قاطع شود. همچنین شفاف نبودن تعهدات شرکت‌های فروشنده برای خدمات پس از فروش، آگاهی نداشتن خریداران آسانسور از حقوق خود، عدم شفافیت قراردادها و کیفیت نامناسب اجرا و نصب سازه آسانسور در ساختمان‌ها از مشکلاتی است که باید برای آن راهکار ارائه شود. یکی از مشکلات جدی در حوزه فعالیت‌های آسانسور نبود نقشه عملیاتی پیش از اجرا و نصب آسانسور در محل و ناهماهنگی در این خصوص با مهندسان ناظر ساختمانی برای تایید و امضای گواهینامه ایمنی و کیفیت ساختمانی است.
سنخیت نداشتن نوع آسانسور با کاربری آن
لیلا باقریان، کارشناس ایمنی آتش‌نشانی گفت: شکستگی قرقره‌ها، کشش نداشتن و ضعیف بودن سیم و کابل بالا و پایین‌بر و نیز سوختن منبع برق از مواردی است که در بعد طراحی و نصب غلط، باعث بروز حادثه در آسانسور می‌شود. وی با اشاره به اینکه یکی دیگر از عوامل بروز این حوادث سنخیت نداشتن نوع آسانسور با کاربری آن است، افزود: گاهی آسانسورهای خانگی برای ادارات و آسانسور اداری در مراکز درمانی استفاده می‌شود.
وی اضافه کرد: آنچه در این باره قابل تامل است، کاربرد قرقره‌ها و کابل‌های دست دوم کشورهایی نظیر هلند، ایتالیا یا واردات نامرغوب از کشورهایی مانند چین است. به گفته وی، محبوس ‌شدن افراد در زمان قطع برق آسانسور و سقوط کابین، رایج‌تر‌ین نوع حادثه آسانسور است، در حالی که آسانسور باید به سیستم بلک‌اوت مجهز باشد تا در زمان قطع شدن برق کابین در یک طبقه دیگر متوقف شود.
وی افزود: سوار شدن بیش از حد به آسانسور، تعویض قطعات آسانسور با قطعات غیراستاندارد و عدم مهارت تکنسین‌های تعمیرکار از دیگر دلایل وقوع حوادث در آسانسورهاست. وی با اشاره به اینکه نبود قطعات مرغوب از دیگر دلایل شایع در سقوط آسانسور است، گفت: قطعات وارداتی آسانسور تنها دارای CE مبدا بوده و بدون انجام هیچ‌گونه تست ایمنی داخل کشور استفاده می‌شود. CE قسم‌نامه‌ای است که براساس آن تولیدکننده به کیفی بودن محصولش متعهد می‌شود و طبیعتا اظهار خود تولیدکننده برای تضمین ایمنی و کیفیت یک محصول کافی نیست.
۷۰ درصد مردم خدمات دوره‌ای بازدید آسانسور را نمی‌پذیرند
علی‌اکبر ایلخانی، رئیس اتحادیه صنف آسانسور

در حال حاضر تعداد آسانسورهای نصب‌شده در ساختمان‌ها و آپارتمان‌های پایتخت بیش از ۳۰۰ هزار دستگاه است که به علت عدم استاندارد‌سازی و رعایت ضوابط در این بخش هر سال تهرانی‌ها شاهد ۱۰۰ حادثه منجر به فوت و نقص عضو در آسانسورها هستند. امروز متاسفانه در شرایطی قرار داریم که ۹۰ تا ۹۵ درصد آسانسورهای موجود در کشور استاندارد نیستند و ساختمان‌هایی که در حال حاضر آسانسور دارند، حاضر نیستند خدمات استاندارد دوره‌ای داشته باشند. در این راستا خدمات ادواری به معنای بازدید سالانه از آسانسورهای نصب‌شده است که گویا تا اتفاقی جبران‌ناپذیر رخ ندهد، کسی حاضر به دریافت خدمات نیست. براساس آمار در حال حاضر ۷۰ درصد مردم حاضر به دریافت خدمات دوره‌ای نیستند که متاسفانه آماری بالاست. همچنین این در حالیست که ۳۰ درصد این آسانسورهای غیر استاندارد نیز فرسوده هستند و به دلیل پاسخگو نبودن تعویض قطعات در این وسایل باید از رده خارج شوند.
دریافت خدمات دوره‌ای یک ضرورت است و این آمار اعلام‌شده هشداری برای پیشگیری از اتفاقات غیرقابل جبران خواهد بود. بنابراین این دستگاه‌ها باید از سوی سازمان استاندارد سالانه مورد بررسی قرار گیرند. استاندارد ادواری پس از ایجاد حادثه سقوط آسانسور انجام می‌شود، به این دلیل که مردم در این کار همکاری لازم را ندارند و ۹۵ درصد آسانسورهایی که تاکنون سقوط کرده، غیراستاندارد بوده‌اند. واگذاری این کار به اتحادیه‌ها در جلوگیری از بروز حادثه موثر است. به عنوان مثال شهرک اکباتان از مراکزی است که باید آسانسورهای ساختمان‌ها را به‌طور کامل تعویض کند. در حال حاضر مراجعه نکردن مردم برای کسب استاندارد ادواری خطری جدی در ساختمان‌هاست، چراکه ۶۰ درصد آسانسورهای نصب‌شده در کشور قدیمی و نیازمند تعویض هستند.
همچنین در راستای ارائه خدمات دوره‌ای و همچنین نصب آسانسور باید اشاره شود که مردم باید هنگام ورود این افراد به ساختمان‌ها، از آنها کارت اماکن را مطالبه کنند. تمام این افراد و متخصصان وظیفه دارند قبل از دریافت کارت اداره اماکن در آزمون‌های تخصصی و مهارتی این رشته شرکت کنند. هدف از اجرای این طرح ارتقای دانش سرویس‌کاران و نصابان آسانسور است. افرادی که موفق به دریافت گواهینامه مهارت از اتحادیه آسانسور شوند، بلافاصله به اداره اماکن نیز معرفی خواهند شد.
تمام مالکان و مدیران ساختمان‌های مسکونی باید از طریق شرکت‌های دارای پروانه کسب از اتحادیه، برای دریافت شناسنامه آسانسور ساختمان محل سکونت خود اقدام کنند. براساس قانون همه آسانسورهایی که شناسنامه‌دار می‌شوند باید همه‌ساله مورد ارزیابی سرویس‌کاران و نصابان قرار گیرند تا نواقص احتمالی آنها برطرف شود. در حوادث مربوط به آسانسورها همواره نصابان، مدیران واحدهای ساختمانی و شرکت‌های نگهداری‌کننده مسئول هستند و در صورتی که مدیران ساختمان‌ها برای دریافت شناسنامه آسانسور اقدام نکنند، مستقیما باید پاسخگوی حوادث احتمالی در آسانسورهای محل سکونت خود باشند.
ارزان‌سازی، دلیل عدم استفاده از آسانسورهای مخصوص
احمدرضا حبیبی‌زاده، تولیدکننده آسانسور

در حال حاضر بازار و صنعت آسانسور درگیر مشکلات عدیده‌ای شده که عدم استاندارد بودن آنها از بزرگ‌ترین مشکلات است. متاسفانه سیاستی نیز برای پیشرفت این صنعت وجود ندارد و متولیان امر توجهی به توسعه و استانداردسازی در این صنعت نکرده‌اند. البته نمی‌توان منکر پیشرفت‌های شرکت‌های محدود در این بازار شد. درست است که همه‌چیز در این صنعت آنطور که باید نیست و تولیدکنندگان آنطور که باید حمایت نمی‌شوند و اوضاع بر وفق مراد آنها نیست اما چندین شرکت قدرتمند خصوصی در بازار فعالیت می‌کنند که توان صادراتی نیز دارند، اما به‌طور کلی ناتوانی در صادرات یکی از مهم‌ترین مشکلات تولید داخلی در این صنعت است. از سوی دیگر، برای تولید محصولاتی که به آنها نیاز داریم باید وضعیت تولیدکنندگان را هم در نظر گرفت. نمی‌توان به صرف این موضوع که اکنون به یک محصول نیاز است، آن را تولید کرد. تولید محصولات صنعتی در کشور باید توجیه اقتصادی داشته باشد، در غیر این صورت آسیبی که در این حالت وارد می‌شود بیشتر از تفاوت تولید و واردات خواهد بود.
این در حالیست که با توجه به آشفته‌بازاری که در این صنعت وجود دارد خریدار نباید به ظاهر آسانسور توجه کند چون برخی آسانسورها با ظاهر زیبا دارای کیفیت مطلوب و استاندارد لازم نیست. هرساختمانی به آسانسوری با کاربری مناسب نیازدارد که این موضوع درساختمان‌های ما کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد. دلیل استفاده‌ نکردن صاحبان ساختمان‌ها و پروژه‌ها ازآسانسورهای مخصوص هر ساختمان، ارزان‌سازی است که این بی‌توجهی‌ها بارها موجب سقوط آسانسور ارزان قیمت یا حبس افراد شده‌ است. به عنوان مثال، موتورخانه و چاهک آسانسور را باید خریدار یا مستاجر مورد بازدید قرار دهند و همچنین جوشکاری اتصالات درباره موتورخانه آسانسورها از دیگر موارد مهم است که باید مورد بازرسی قرار بگیرد. برای آسانسور باید تابلوی ‌برق به صورت مجزا وجود داشته‌ باشد. ورودی موتورخانه، لزوما باید قفل داشته‌ باشد و کلیدش در اختیار مالک یا مسئول ساختمان قرار گیرد تا اولا افراد متفرقه وارد نشوند و ثانیا در صورت لزوم، دسترسی گروه نجات به موتورخانه تسهیل و تضمین شود.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.