صفحه اصلی / بازگشت تحریم‌ها غیرممکن است

بازگشت تحریم‌ها غیرممکن است

به گزارش کسب  کار نیوز  به نقل از وزارت نفت، امیرحسین زمانی نیا، با تاکید بر این که ایران پس از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در شرایط عادی، تعاملات بین‌المللی را پیگیری می‌کند، تصریح کرد: امضای قرارداد با شرکت‌های توتال و سی ان پی سی آی تایید کننده این است که ما در شرایط عادی هستیم و بازگشت تحریم‌ها غیر محتمل است.
وی با بیان این که، طبیعی است که پس از برجام و لغو تحریم‌ها، ایران بتواند از این نوع قراردادها امضا و اجرا کند، تصریح کرد: ایران باید در این شرایط با دیگر کشور برای جذب سرمایه رقابت کند؛ سرمایه خارجی محدود است و ایران امتیاز بزرگترین دارنده ذخایر نفت و گاز جهان را دارد.
معاون وزیر نفت در امور بین الملل و بازرگانی، درباره احتمال بازگشت تحریم‌ها و تاثیر آن بر قرارداد ایران با کنسرسیوم توتال، سی ان پی سی آی هم توضیح داد: در برجام موضوع بازگشت تحریم‌ها مطرح و پیش بینی‌ها لازم در این زمینه انجام شده است، منتهی این پیش بینی به دلیل رسیدن به توافق بوده است نه به دلیل احتمال عملی شدن آن.
زمانی نیا با بیان این که هیچکدام از اعضای ۱+۵ و ایران این احتمال را نمی دهند که تحریم‎ها بازگردد، یادآور شد: دولت جدید آمریکا نیز بر مبنای نص برجام، تحریم‌های هسته‌ای ایران را در ۱۹ ماه مه امسال تعلیق یا به اصطلاح خودشان waive کرده است.
وی با اشاره به این که شرکت توتال پیش از امضای قرارداد با ایران بدون شک همه ریسک‌ها را بررسی کرده است، افزود: در قرارداد فاز ۱۱ پیش بینی شده که اگر هریک از طرفین این قرارداد، نتواند تعهدهای خود را عمل کند چه شرایطی پیش می‌آید. توتال با امضای قرارداد نشان داد ریسک بازگشت تحریم‌ها ناچیز و نامحتمل است و به همین دلیل حاضر شد در ایران سرمایه گذاری کند.
معاون وزیر نفت، حضور پتروپارس در این پروژه را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: سهم ۱۹,۹ پتروپارس در این پروژه به معنی سرمایه گذاری یک میلیارد دلاری این شرکت خواهد بود و این موضوع نقش مهمی در حضور و سرمایه گذاری شرکت توتال و سی ان پی سی‌ آی در این پروژه داشته است.
زمانی نیا این بحث را، «ما به اندازه کافی پول داریم و نیازی به سرمایه خارجی نداریم.» را گمراه کننده دانست و تاکید کرد: هیچ شرکت و کشور خارجی در جایی که سرمایه گذار داخلی در آن برای سرمایه گذاری احساس امنیت نکند، سرمایه گذاری نخواهد کرد. حضور پتروپارس و سرمایه گذاری یک میلیارد دلاری آن یعنی امنیت سرمایه گذاری.
معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت، اجرای برجام و لغو تحریم ها را سبب کاهش هزینه پروژه‌ها عنوان کرد و گفت: بعنوان نمونه حفر یک چاه در فاز  ۱۲ حدود ۴۰ میلیون دلار بود و در فاز ۱۱ این رقم به مراتب بسیار پایین تر خواهد بود به این معنا که با لغو تحریم‌ها، هزینه پروژه‌ها ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش می‌یابد.
شرکت ملی نفت ایران، روز دوشنبه هفته گذشته (۱۲ تیرماه) قرارداد توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی را ساعت ۱۵ با کنسرسیوم توتال فرانسه، سی ان پی سی آی چین، پتروپارس ایران به ارزش پنج میلیارد دلار امضا کرد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.