صفحه اصلی / دومینوی گرانی در بازار آهن

دومینوی گرانی در بازار آهن

مجتبی کاوه
هفته پیش به وقوع پیوست و فولاد و مشتقات آن ۱۵ تا ۲۰ درصد گران شدند. به باور فعالان بازار، این گرانی – که درباره علتش تحلیل‌های مختلفی وجود دارد – در هفته پیش‌رو هم ادامه خواهد داشت و به دلیل نقش فولاد و مشتقات آن در بسیاری از تولیدات صنعتی و ساختمان‌سازی پیامد اول آن افزایش قیمت تمام‌شده این تولیدات خواهد بود. پیامد محتمل دیگر، تشدید رکود در بازار این فلز پرمصرف البته بعد از یک دوره رونق حاصل از جو روانی است. 
افزایش قیمت جهانی موجب گرانی در بازار داخل شده است
عضو انجمن فولاد از افزایش ۲۰ درصدی قیمت فولاد در داخل و در پی افزایش قیمت جهانی این محصول خبر داد و گفت: قیمت هر کیلو تیرآهن بدون در نظر گرفتن مالیات بر ارزش افزوده به ۱۸۰۰ تا ۱۹۰۰ تومان رسیده است. سیدرضا شهرستانی با بیان اینکه قیمت جهانی فولاد با روندی افزایشی روبه‌رو شده است، اظهار داشت: این مساله باعث بالا رفتن قیمت تمام‌شده فولادسازان در کشور شده و در نتیجه قیمت شمش فولاد، بیلت و محصولات نوردی حدود ۲۰ درصد افزایش یافته است. وی ادامه داد: در عین حال بازار داخل با رکود همراه است و افرادی اقدام به خرید محصولات نوردی می‌کنند که مصرف‌کننده واقعی باشند. وی با اشاره به افزایش ۲ درصدی نرخ دلار طی دو هفته اخیر، گفت: در کنار این مساله شاهد افزایش قیمت جهانی فولاد نیز هستیم که در مجموع باعث رشد قیمت فولاد در کشور شده، اما باز هم قیمت بیلت در کشور پایین‌تر از قیمت‌های جهانی است. شهرستانی توضیح داد: هم‌اکنون قیمت هر کیلو بیلت داخلی کمتر از ۴۰۰ دلار است، اما قیمت جهانی این محصول به حدود ۴۴۰ دلار می‌رسد. وی با بیان اینکه فولادسازان داخلی طی یک ماه اخیر قیمت هر کیلو از محصول خود را حدود ۲۰۰ تومان افزایش داده‌اند، گفت: قیمت شمش فولاد طی ۴ ماه اخیر حدود ۴۰۰ تومان بالا رفته و در حال حاضر بدون در نظر گرفتن مالیات بر ارزش افزوده، با قیمت هر کیلو ۱۵۵۰ تومان عرضه می‌شود که پیش‌بینی می‌کنیم تا هفته آینده به ۱۶۰۰ تومان نیز برسد. وی ادامه داد: قیمت الکترود ۵ تا ۶ برابر شده، فروآلیاژها با افزایش ۵۰ درصدی قیمت همراه بوده‌اند و قیمت آهن اسفنجی نیز ۱۰ درصد افزایش یافته است. 
جو روانی در بازار به دلیل نگرانی تجار و مصرف‌کنندگان عمده از گرانی بیشتر
یکی از فعالان بازار آهن نیز با بیان اینکه احتمال افزایش قیمت فولاد و مشتقات آن از مدتی پیش مطرح بود، به «کسب‌وکار» می‌گوید: پیام‌های تلگرامی و پیامک‌هایی که از سوی تولیدکنندگان بخش خصوصی و کمتر موثر بازار فولاد به تجار بازار مخابره می‌شد نشان‌دهنده روند رو به رشد قیمت بود و این روند در هفته گذشته شکل شتابانی به خود گرفت و در برخی اقلام تا ۲۰ درصد رشد قیمتی داشتیم. عباس بیگ‌لو با اشاره به وضعیت بازار بعد از افزایش قیمت، گفت: برخلاف انتظار با وجود افزایش قیمت، از حجم سفارش‌های خرید کم نشد و در تمام اقلام از جمله میلگرد آجدار و تیرآهن و ورق و شمش فولاد شاهد افزایش خرید بودیم که علت آن جو روانی و بیم تجار و مصرف‌کنندگان عمده از گرانی بیشتر بود. همین امر به دلیل محدودیت عرضه در اوایل هفته گذشته به گرانی دامن زد، اما اواخر هفته گذشته کمی از شدت شیب افزایش قیمت کاسته شد و گرانی فولاد و مشتقات آن که تا ۲۰ درصد پیش رفته بود، حدود ۵ درصد تعدیل شد. این فعال بازار در تحلیل و پیش‌بینی وضعیت بازار طی هفته جاری اظهار کرد: طبق تجربه جهش‌های قیمتی اینچنینی در کوتاه‌مدت برگشتی ندارد و پیش‌بینی اغلب فعالان بازار این است که قیمت مشتقات فولاد در هفته‌های آینده همچنان رو به رشد باشد. گرچه تصور نمی‌رود شیب گرانی مثل هفته قبل تند باشد. به گفته بیگ‌لو، با توجه به نقش انواع مشتقات فولادی در تولیدات مختلف صنعتی و قیمت تمام‌شده ساختمان، افزایش قیمت اخیر بر تولید و صنعت کشور موثر خواهد بود و قیمت تمام‌شده را در این بخش‌ها افزایش خواهد داد. 

 

همچنین مطالعه کنید:

اخطار به نمایشگاهداران متخلف/کدملی نخرید

به گزارش کسب و کار نیوز؛  امسال نیز با وجود رکود معاملات در بازار خودرو …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.