صفحه اصلی / از رفع فیلتر یوتیوب تا شایعه انتقال سرورهای تلگرام

از رفع فیلتر یوتیوب تا شایعه انتقال سرورهای تلگرام

هفته گذشته، هفته‌ای پربار در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات بود. در روزهای ابتدایی این هفته، نسل سوم شبکه علمی کشور راه‌اندازی و دوازدهمین کنگره اتحادیه پستی آسیا و اقیانوسیه در اواسط هفته برگزار شد. پایان هفته نیز با برگزاری رویداد TGC به عنوان نخستین همایش بین‌المللی تجاری صنعت بازی‌های رایانه‌ای ایران همراه خواهد بود.
بررسی وضعیت شبکه‌های اجتماعی و سیاست‌های مربوط به این شبکه‌ها و پیام‌رسان‌های اجتماعی، در جلسات اخیر شورای عالی فضای مجازی مورد بررسی قرار گرفت و در آخرین جلسه این شورا که در اولین روز هفته برگزار شد، در رابطه با آخرین وضعیت شبکه‌های اجتماعی ارائه شد و اعضای شورا به بحث و تبادل نظر پیرامون آن پرداختند. رئیس‌جمهور به عنوان رئیس شورای عالی فضای بر تحکیم ارزش‌های اسلامی و ملی در فضای مجازی تاکید کرد و دستور داد گزارش اقدامات انجام‌شده برای تحقق شبکه ملی اطلاعات در جلسات آینده به شورا ارائه شود.
باج‌افزار پتیا و راه‌های جلوگیری
همچنین هفته گذشته اخباری مبنی بر گسترش یک باج‌افزار جدید به نام پتیا منتشر شد که تنها راه پیشگیری از آلودگی دستگاه‌ها به این باج‌افزار، به‌روزرسانی تمامی دستگاه‌های شبکه اعلام شد. با توجه به آسیب‌پذیری‌هایی که این باج‌افزار ایجاد می‌کند، پیشنهاد می‌شود نرم‌افزار مایکروسافت آفیس، جهت جلوگیری از آلوده شدن به این باج‌افزار به‌روزرسانی شود.
آخرین بررسی‌های تحلیلی نشان داده است که این باج‌افزار اساساً تخریب‌گر اطلاعات بوده و حتی مهاجمین دسترسی به کلیدهای رمزنگاری و امکان بازگردانی اطلاعات رمز شده را ندارند. علاوه بر این، ایمیل ارتباطی با مهاجمین نیز توسط سرویس‌دهنده مربوطه مسدود شده است. لذا جدا از پرداخت هرگونه وجهی به مهاجمین خودداری کنید. البته بنا به گزارش مرکز ماهر (مدیریت امداد و هماهنگی عملیات رخدادهای رایانه‌ای)، تاکنون گزارشی مبنی بر آلودگی کاربران داخل کشور به این باج افزار دریافت نشده است.
مراسم بهره‌برداری از نسل سوم شبکه علمی کشور نیز این هفته برگزار شد و وزیر ارتباطات در این مراسم اظهار امیدواری کرد این شبکه در خدمت هدف توسعه اقتصادی و فناوری باشد. به گفته او این شبکه به سرعت‌بخشی و هم‌افزایی تولید محتوای فاخر در کل کشور کمک می‌کند و باید به شبکه‌های علمی دنیا متصل شویم و از تجربیات یکدیگر استفاده کنیم و با راه اندازی شبکه علمی کشور، تعرفه از سازوکار دیگری تبعیت می کند و به مراتب ارزانتر می شود.
کاهش تعرفه و رفع فیلتر برای دانشگاهیان
در این مراسم همچنین محمدجواد آذری جهرمی  – مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت –  اظهار کرد: بنابر دستور وزیر ارتباطات ما بر مدل تعرفه بازنگری داشتیم و مصوب کردیم خدمات دانشگاه‌های کشور در بستر شبکه ملی اطلاعات و اینترنت با ۵۰ درصد تخفیف نسبت به آنچه در سطح جامعه ارائه می‌شود به دانشگاه‌ها عرضه شود.
وی با بیان این که نکته دیگری که ما از طریق دانشجویان و اساتید دانشگاه‌ها مورد اعتراض واقع می‌شویم، نظام پالایشی است که بر اینترنت مورد استفاده دانشگاه‌ها وجود دارد، گفت: ما اعتراضات مکتوب و شفاهی درباره‌ی استفاده از بلاگ اسپات و یوتیوب دریافت می‌کنیم، به همین دلیل مذاکراتی را با دادستانی کل کشور آغاز کردیم و به نظر می‌رسد این آمادگی وجود داشته باشد که با حضور نمایندگان دولت و با تضمینی که به لحاظ پالایش محتوا وجود دارد، در دانشگاه‌ها رفع فیلتر از این دو سرویس داشته باشیم.
همچنین نصراللـه جهانگرد -رئیس سازمان فناوری اطلاعات کشور – از اعمال نظام تعرفه‌گذاری ترجیحی اینترنت برای نظام آموزش عالی علاوه بر نظام تعرفه تخفیف‌دار که در سطح ملی برای محتوای داخلی در سطح کشور فراهم شده خبر داد و گفت: وزیر ارتباطات از ابتدا به این موضوع اعتقاد داشتند، فرآیند حقوقی این موضوع طی شده و مصوبه آن تصویب شده است؛ بدین ترتیب امروز برای نظام آموزش عالی، نظام تعرفه ترجیحی علاوه بر نظام تعرفه تخفیف‌دار که در سطح ملی برای محتوای داخلی در سطح کشور فراهم شده، انجام می‌شود.
نخستین رویداد تجاری صنعت بازی‌های رایانه‌ای ایران
برگزاری رویداد Tehran Game Convention نیز از دیگر رویدادهای آخر هفته خواهد بود. بدین ترتیب مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، با اعلام برگزاری نخستین همایش بین‌المللی در حوزه بازی به عنوان نخستین رویداد تجاری صنعت بازی‌های رایانه‌ای ایران در ۱۵ و ۱۶ تیرماه گفت: هدف ما از برگزاری این رویداد، اتصال بازی‌سازان ایرانی به بازار جهانی است و در این راه ۹۹ درصد شرکت‌های خارجی در این رویداد، خریدار محصول و ناشر هستند.
وی با بیان این که می‌توان ادعا کرد TGC نخستین همایش بین‌المللی نه تنها در حوزه بازی که در صنعت ICT است، گفت: برای نخستین بار، به جای آن که به طور فرمایشی هیاتی از طرف یک دولت خارجی به ایران بیاید، بیش از ۱۰۰ نفر از فعالان صنعت گیم از بخش خصوصی واقعی کشورهای مختلف جهان به ایران می‌آیند و امیداوریم حضور این افراد در رشد و توسعه صنعت بازی‌های ویدئویی ایران موثر باشد.
دوازدهمین کنگره اتحادیه پستی آسیا و اقیانوسیه
همچنین دوازدهمین کنگره اتحادیه پستی آسیا و اقیانوسیه با حضور بشار حسین دبیرکل این کنگره، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و سران و مسئولین پستی ۳۲ کشور از قاره آسیا و اقیانوسیه برگزار شد و محمود واعظی با بیان اینکه در حال حاضر آحاد اقشار جوامع از درآمد و سبک زندگی متفاوتی برخوردارند، گفت: به کارگیری فناوری‌های نوین در زنگی روزمره اکثر فعالیت‌ها را به سمت هوشمندسازی و الکترونیکی شدن سوق داده است که بخش پستی ما نیز نمی‌تواند از این مقوله مستثنی باشد. بخش پست یکی از مولفه‌های کلیدی در توسعه اقتصادی است که باید با جهان در حال تغییر سازگار شود.
در این مراسم، حسین مهری -مدیرعامل شرکت پست- با اشاره به تهدیدها و فرصت‌های عرصه فناوری اطلاعات گفت: آینده پست وابسته به واکنش درست به این گستره وسیع الکترونیکی دارد که آنچه را که می‌توانیم از این فضا تقلید کنیم و آنچه را که نمی‌توانیم ابداع کنیم تا بتوانیم پاسخگو و حساس به نیازمندی‌های مشتریان باشیم.
حمایت از شبکه‌های اجتماعی با اعضای سه تا پنج میلیون
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص بحث انتقال سرورهای شبکه‌های اجتماعی به داخل کشور نیز توضیح داد: در ارتباط با شبکه‌های اجتماعی برنامه‌ریزی‌های کاملی در شورای عالی فضای مجازی انجام دادیم و قرار شد تا شبکه‌هایی که صد درصد بومی هستند اگر تعداد اعضایشان از سه تا پنج میلیون بیشتر شود ما اجازه انواع و اقسام خدمات مالی و تبلیغاتی را خواهیم داد، اما شبکه‌های خارجی در این حوزه اگر می‌خواهند تسهیلاتی را دریافت کنند باید خودشان را با مصوبات دولت در این خصوص وفق دهند.
پس از آن محمدجواد آذری جهرمی، مدیرعامل شرکت زیرساخت در پاسخ به شایعات مطرح شده در خصوص استقرار سرورهای تلگرام گفت: آنچه در شورای عالی فضای مجازی مورد بحث قرار گرفته، صدور مجوز به وزارت ارتباطات برای مذاکره باCDN‌ های بین‌المللی برای استقرار در ایران است. نقض حریم خصوصی آفت این اقدامات است، زیرا باعث می شود تعامل با سرویس دهندگان خارجی بهم بریزد و در نهایت این تعامل ها به نتیجه نرسد.
اظهار نظر واعظی درباره شایعات تلگرامی
در نهایت نیز وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اظهارات رییس‌جمهور مبنی بر عدم دخالت در زندگی مردم و اعتماد آنها به این وزارتخانه، در اینستاگرام خود نوشت: رعایت حریم خصوصی افراد جامعه و تلاش برای جلوگیری از نقض آن همواره مورد تاکید رییس‌جمهور و این وزارت بوده و سیاست ما بر ادامه این مسیر با جدیت بیشتر در سال‌های آتی است. لازمه رشد سرویس‌های بومی و بین‌المللی نیز احترام به حقوق کاربران است.
همچنین در حالی که رئیس سازمان فضایی ایران اخیرا از انتقال ماهواره «مصباح» به موزه فناوری فضایی خبر داده بود، محمود واعظی اظهار کرد: کار این ماهواره در حدود ۱۴ سال پیش آغاز و چهار سال بعد تمام شد، اما در دوره دولت قبل با توجه به شرایطی که کشور داشت بدون توجه به هزینه‌هایی که برای این ماهواره وجود داشت، آن را به کشور ایتالیا منتقل کردند که در آنجا برای این ماهواره مشکلاتی پیش آمد که عملا از دور پرتاب خارج شد.
او درباره تعیین تکلیف متولی نهایی مساله کسب و کارهای اینترنتی نیز گفت: این فعالیت‌ها بسیار نوین هستند و به همین دلیل در شروع کار با واکنش‌هایی رو به رو هستند که در صنف آنها نیز خود را نشان می‌دهد. در خصوص تکلیف صنفی صاحبان این کسب و کارها قرار شد تا آنها بین خود یک کمیته‌ای را تشکیل دهند و بررسی کنند که آیا مایلند بخشی از سیستم نظام صنفی رایانه‌ای باشند یا نه؟ که هنوز در این خصوص تصمیم‌گیری نکرده‌اند.
دریافت ۱۰ ریال پیامک‌ها همچنان باقی است
همچنین چندی پیش با انتشار اخباری از سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، اعلام شد اخذ ۱۰ ریال بابت ارسال هر پیامک از سوی اپراتورها که طی دو سال اخیر از مشترکان صورت گرفته است، از تاریخ ابلاغ نامه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در خرداد ماه سال جاری متوقف می‌شود.
با وجود این، واعظی درباره سرنوشت این اضافه دریافت توضیح داد: یک دستگاه به ما اعلام کرد که ما حق دریافت این ۱۰ ریال را نداشتیم و دستگاه دیگر با استناد به یک بند دیگر به ما گفت که هر چند این مصوبه صراحت قانونی ندارد، اما با توجه به پیشینه این موضوع و همچنین درآمدهایی که از این حوزه به دست می‌آید، چون هنوز حذف نشده، بنابراین دولت محق دریافت این هزینه بوده است. در این وضعیت ما از مجلس شورای اسلامی استعلام گرفتیم و آنها پاسخ دادند که دولت باید این هزینه را دریافت کند

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.