صفحه اصلی / رویای خانه‌دار شدن با وام و پس‌انداز

رویای خانه‌دار شدن با وام و پس‌انداز

مجتبی کاوه
عباس آخوندی، وزیر این حوزه بوده و وی در تمام اظهارات مسکنی خود بر آن پای فشرده است.
به گزارش کسب و کار نیوز، وزارتخانه تحت مسئولیت آخوندی هرگونه ورود دولت به پروژه‌های ساخت‌و‌ساز را محدود کرد و وزارت راه و شهرسازی حتی به این متهم شد که در تکمیل مسکن مهر اعتبارات لازم را تخصیص نداده و تعلل کرده است و این شائبه با حضور نیافتن آخوندی در افتتاح واحدهای مسکن مهر تقویت شد. حالا آماری از تسهیلات ارائه‌شده توسط صندوق‌های پس‌انداز مسکن یکم منتشر شده که حکایت از عملکرد ضعیف این صندوق‌ها در خانه‌دار کردن مردم دارد. اگر به این آمار، تعداد متقاضیانی که از دریافت تسهیلات این صندوق‌ها انصراف داده‌اند را اضافه کنیم، به این نتیجه می‌رسیم که در شرایط فعلی خانه‌دار شدن با رژیم وام و پس‌انداز رویایی غیر قابل تحقق است.
وام صندوق پس‌انداز یکم با قیمت خانه تناسبی ندارد
صندوق پس‌انداز مسکن یکم، یکی از طرح‌های مسکنی وزیر راه و شهرسازی بود که تقریبا دو سال پیش با حضور وزرای راه و شهرسازی و امور اقتصادی و دارایی و رئیس کل بانک مرکزی افتتاح شد. آماری که اخیرا از عملکرد این صندوق منتشر شده، نشان می‌دهد که صندوق پس‌انداز مسکن یکم در طول دو سال گذشته فقط ۸ هزار فقره تسهیلات در سراسر کشور اعطا کرده است. کارنامه‌ای که سبب شده برخی کارشناسان آن را ضعف عملکرد بانک مسکن در جذب منابع مردمی و پرداخت تسهیلات از سوی بانک مسکن و همچنین شکست طرح وزیر بر خانه‌دار شدن با رژیم پس‌انداز و تسهیلات با یکدیگر به صورت تلفیقی قلمداد کنند. محمدحسن مرادی، مدیر طرح و برنامه بانک مسکن در پاسخ به پرسشی درباره اینکه آیا بانک مسکن شکست طرح صندوق پس‌انداز مسکن یکم در پرداخت تسهیلات خرید یا ساخت مسکن را می‌پذیرد یا خیر، اظهار کرد: شکست در این طرح را نباید براساس تعداد تسهیلات پرداختی قضاوت کرد، بلکه باید براساس میزان استقبال مردم از آن در افتتاح حساب و سپرده‌گذاری سنجید. مدیر طرح و برنامه بانک مسکن ادامه داد: در حال حاضر از نظر تعداد حساب‌های افتتاح‌شده، از مدل ترسیمی بانک جلوتر هستیم، به صورتی که پیش‌بینی ما بعد از گذشت دو سال، افتتاح ۱۲۰ هزار فقره حساب پس‌انداز مسکن یکم بود؛ اما در حال حاضر ۱۳۵ هزار حساب افتتاح شده است، اما اینکه چرا تعداد تسهیلات پرداختی کم است، به این دلیل بود که تعداد زیادی از افتتاح‌کنندگان حساب مسکن یکم امتیازشان از اعداد و ارقام محاسباتی بانک مسکن کمتر بوده است.
 یک کارشناس اقتصاد مسکن با بیان اینکه رژیم تسهیلات و پس‌انداز راهکار موثری برای خانه‌دار کردن مردم خصوصا اقشار کم‌درآمد در شرایط فعلی نیست، به «کسب‌وکار» می‌گوید: این طرح از همان ابتدا به دلیل فاصله بنیه مالی اغلب خانوارها با قیمت خانه محکوم به شکست بود و آمارهایی هم که اخیرا منتشر شد، شکست این طرح را نشان می‌دهد. فرهاد بیضایی با بیان اینکه جذابیت صندوق‌های پس‌انداز مسکن به تسهیلات پرداختی آنهاست، افزود: تسهیلات ۸۰ میلیونی سقف پرداختی این صندوق جذابیتی برای متقاضیان مسکن ندارد، چرا که این تسهیلات از حداقل قیمت مسکن بسیار کمتر است. وی با بیان اینکه تسهیلات باید حداقل ۷۰ درصد قیمت مسکن را پوشش دهد تا برای خانه‌اولی‌ها جذاب باشد، تصریح کرد: افرادی که در ابتدای مسیر زندگی هستند با هزینه‌های سنگینی که در زندگی دارند اصولا قادر به پس‌انداز نیستند و در صورت پس‌انداز کردن هم نمی‌توانند با تسهیلات اعطایی حتی نیمی از قیمت یک خانه مناسب – در حد متوسط – را تامین کنند. پس چه لزومی دارد از این تسهیلات استقبال کنند؟ این کارشناس با اشاره به لزوم اقدام دولت برای تامین مسکن افراد کم‌درآمد افزود: دولت علاوه بر اینکه در رونق‌بخشی به بازار مسکن و طرح‌هایی همچون خانه‌دار کردن مردم با پس‌انداز و تسهیلات شکست خورد، درباره تامین مسکن اقشار کم‌درآمد هم هیچ اقدامی نکرد. مسکن حمایتی طی ۲ سالی که از زبان مسئولان دولتی شنیده شده فقط روی کاغذ وجود دارد و حتی یک فقره تسهیلات از این طرح پرداخت نشده یا یک آجر روی آجر گذاشته نشده است. گفتنی است یک مقام مسئول در بانک مسکن درباره علت انصراف متقاضیان از دریافت تسهیلات صندوق پس‌انداز یکم گفته است: بسیاری از مردم فکر می‌کنند سودی که از حساب سپرده بانکی دریافت می‌کنند، از محل افزایش قیمت مسکن خریداری‌شده، بیشتر خواهد بود. به همین دلیل تا به حال ۳۴ هزار نفر از دارندگان حساب پس‌انداز مسکن یکم امتیازشان به اندازه‌ای بود که می‌توانستند وام بگیرند، اما فقط ۸ هزار نفر از آنها تسهیلات را دریافت کردند. کارشناس اقتصاد مسکن در این باره می‌گوید: علت انصراف متقاضیان پیش از آنکه سود سپرده‌ها باشد، ناکافی بودن تسهیلات پرداختی است.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.