چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / شاخص بورس ۶۷ واحد بالا رفت

شاخص بورس ۶۷ واحد بالا رفت

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا، شاخص بورس که دومین هفته کاری تیرماه را از رقم ۷۸ هزار و ۷۰۴ واحد آغاز کرده بود، امروز (چهارشنبه) در جایگاه ۷۸ هزار و ۷۰۰ واحد به کار خود پایان داد که نشاندهنده کاهش چهار واحدی در طول هفته است.
بازار امروز بورس نیز با حجم معاملات پایین و رکود همراه بود، البته سهم برخی شرکت های کوچک با استقبال برخی خریداران مواجه شد.
حجم پایین نقدینگی، وجود رکود در برخی صنایع، کاهش قیمت برخی مواد پایه در بازارهای جهانی و وجود برخی ابهامات در تحولات بین المللی و داخلی از جمله مهم ترین دلایل رکود در بازار سرمایه به شمار می رود.
در معاملات امروز بیش از ۵۵۱ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۲ هزار و ۱۷۰میلیارد ریال در ۴۲ هزار و ۲۶۶ نوبت خرید و فروش شد.
بررسی شاخص های اصلی بازار سرمایه نیز نشان می دهد که شاخص قیمت (وزنی- ارزشی) که در آن ارزش سهام شرکت های بزرگ اثر بیشتری بر شاخص می گذارد، ۲۲ واحد و شاخص کل (هم وزن) که در آن ارزش و وزن همه شرکت های بزرگ و کوچک در محاسبه شاخص کل، یکسان در نظر گرفته می شود ۲۷ واحد رشد کرد.
شاخص قیمت (هم وزن) که بیانگر سطح عمومی قیمت سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس است، ۲۰ واحد، شاخص آزاد شناور که بیانگر آن بخش از سهام شرکت هاست که قابل معامله در بورس باشد ۳۲ واحد و شاخص بازار دوم بورس ۵۸۰ واحد بالا رفت.
شاخص بازار اول که به شرکت هایی اختصاص دارد که از نظر سرمایه، سود آوری و درصد سهام آزاد شناور، شرایط بهتری دارند ۲۹ واحد کاهش یافت. 
نمادهای همراه (ارتباطات سیار ایران)، آپ (آسان پرداخت پرشین)، رمپنا (مپنا)، شتران (پالایش نفت تهران) و فولاد (فولاد مبارکه) نیز در معاملات امروز با رشد خود بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند.
در مقابل، شبندر (پالایش نفت بندرعباس) و حکشتی (کشتیرانی) با تاثیر منفی مانع رشد شاخص در آخرین روز کاری هفته دوم تیرماه شدند.
نمادهای گروه خودرویی که دیروز (سه شنبه) پس از انتشار موافقت شورای رقابت با افزایش قیمت مواجه شدند، امروز افت کردند.
بیشترین ارزش معاملات به گروه فلزات اساسی بود که ۶۳ میلیون سهم این گروه به ارزش ۱۵۹ میلیارد ریال معامله شد.
گروه شیمیایی به ارزش ۸۶ میلیارد ریال و رایانه به ارزش ۸۲ میلیارد ریال در رده های بعدی قرار داشتند.
گروه های محصولات چرمی و منسوجات نیز از کمترین ارزش معاملاتی برخوردار بودند.
بیشترین افزایش قیمت نیز به سهام نمادهای قزوین (کارخانجات‌ قند قزوین‌ )، شفارس (صنایع‌ شیمیایی‌ فارس‌ )، کترام (تولیدی‌ کاشی‌ تکسرام‌)، غشهد (شهد ایران‌) و قصفها (قند اصفهان‌) تعلق داشت. 
حفارس (حمل و نقل بین المللی خلیج فارس)، تکشا (گسترش‌صنایع‌وخدمات‌کشاورزی‌)، کلوند (کاشی‌ الوند) و شسینا (صنایع‌شیمیایی‌سینا) نیز رکورد دار کاهش قیمت بودند.
 
**رشد آیفکس در پایان هفته دوم تیرماه
شاخص کل فرابورس ایران آخرین روز کاری هفته را با سبزپوشی پشت سر گذاشت و تحت تاثیر مثبت از جانب نماد میدکو (هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه ) با بیش از ۲ واحد رشد به مرز کانال ۹۰۰ واحدی رسید.
بازار فرابورس علاوه بر معامله بیش از ۲۲۶ میلیون ورقه بهادار به ارزش بالغ بر یک هزار و ۱۸۵ میلیارد ریال در بازارهای فرابورس ایران، شاهد گشایش نماد، بازگشایی و توقف چندین نماد معاملاتی نیز بود.
بر این اساس، نماد معاملاتی حق تقدم خرید سهام شرکت نفت پاسارگاد بدون محدودیت دامنه نوسان قیمت و نماد «صنعتی مینو » و نماد معاملاتی اوراق رهنی بانک مسکن بازگشایی شدند اما ۲ نماد «تابان» و «بپاس» به منظور برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام متوقف شدند.
همچنین امروز، ۹۵ هزار و ۴۵۶ ورقه تسهیلات مسکن دست به دست شد که اوراق مسکن «بهمن‌ماه۹۵» از بیشترین قیمت برخوردار بود.
بازار شرکت‌های کوچک و متوسط نیز در آخرین روز مبادلاتی این هفته میزبان دادوستد ۲۱ هزار سهم به ارزش یک میلیارد و ۳۲۰ میلیون ریال بود.
 

همچنین مطالعه کنید:

قیمت پیاز با مدیریت صادرات متعادل می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، اسداله کارگر گفت: بررسی ها نشان می دهد که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.