صفحه اصلی / امضای میلیاردی

امضای میلیاردی

مجتبی کاوه
سرانجام بعد از بحث‌ها و انتقادات پردامنه موافقان و مخالفان قراردادهای جدید نفتی، روز گذشته نخستین قرارداد با رقم قابل توجه (۸/۴ میلیارد دلار) جذب سرمایه‌گذاری صنعت نفت کشور برای توسعه یکی از فازهای پارس‌جنوبی با حضور مسئولان درجه اول وزارت نفت و مدیرعامل شرکت فرانسوی توتال به امضا رسید. این قرارداد در حالی با حضور بیژن زنگنه، وزیر نفت، پاتریک پویان، مدیرعامل شرکت توتال، نماینده شرکت ملی نفت چین و پتروپارس امضا شد که مخالفان با اشاره به برخی تخلفات توتال در دوره‌های قبل امضای این قرارداد را به مصلحت نمی‌دانستند و وزارت نفت و شخص وزیر هم جانانه بر موضع خود که استفاده از سرمایه خارجی در طرح‌های توسعه صنعت نفت بود پای فشردند تا سرانجام آنها باشند که حرف‌شان به کرسی می‌نشیند. 
زنگنه: روز بسیار خوبی برای صنعت نفت ایران رقم خورد
بیژن زنگنه دیروز در مراسم امضای قرارداد توسعه بخش فراساحل فاز ۱۱ پارس‌جنوبی با بیان اینکه امروز روز بسیار خوبی برای صنعت نفت ایران است، اظهار کرد: امیدوارم با امضای این قرارداد مرحله جدیدی در صنعت نفت ایران رقم بخورد. وی افزود: ۱۰ روز قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری از من درباره امضای این قراردادها سوال شد و من پاسخ دادم مردم در ۲۹ اردیبهشت تصمیم می‌گیرند که این قراردادها ادامه پیدا کند یا خیر و امضای این قرارداد را به مردم ایران، رهبر معظم انقلاب اسلامی که بدون حمایت ایشان این قراردادها به نتیجه نمی‌رسید و رئیس‌جمهوری تبریک می‌گویم و از حمایت‌های دولت و مجلس تشکر می‌کنم. 
وی افزود: ما راهی طولانی و فرساینده را طی کردیم و باید این مسیر را ادامه دهیم. وزیر نفت با بیان اینکه با امضای قرارداد برای توسعه فاز ۱۱ و توتال نزدیک به ۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی در کشور صورت می‌گیرد. ما هیچگاه پیشتاز بودن توتال را در صنعت نفت ایران فراموش نمی‌کنیم. همچنین از CNPCI به عنوان شریک توتال تشکر می‌کنیم. ما دوستان خود را در روزهای سخت فراموش نخواهیم کرد و از این شریکان راهبردی همچنان استفاده می‌کنیم. زنگنه ادامه داد: با صبوری در سه سال و نیم گذشته یک ساختار و الگوی جدید قراردادی که قابلیت پذیرش برای شرکت‌های بین‌المللی داشت، به تصویب رساندیم و درباره آن به اجماع ملی رسیدیم. وی با تاکید بر اینکه امروز درباره قراردادهای جدید نفتی اجماع ملی وجود دارد، اظهار کرد: ممکن است برخی با این قراردادها مخالف باشند که این موضوع طبیعی است و برای دولت افتخار است که این حق را برای مخالفانش قائل شده که بتوانند انتقاد کنند. وزیر نفت با تاکید بر اینکه برای امضای قرارداد با توتال مجوزهای لازم توسط شرکت ملی نفت و وزارت نفت اخذ شده است، افزود: در برنامه پنج ساله باید ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه برای بخش بالادستی و پایین‌دستی نفت درج شود که بیش از ۷۰ درصد آن باید از منابع خارجی تامین شود.
 بنابراین ما به سرمایه‌گذاری خارجی نیاز داریم. علی کاردر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران نیز در این مراسم با بیان اینکه طی فاز نخست این قرارداد، ۲.۴ میلیارد دلار به این پروژه تزریق می‌شود، گفت: در مرحله دوم نیز، آورده سرمایه خارجی ۲.۴ میلیارد دلار است که در طول ۲۰ سالی که برای این قرارداد، زمان در نظر گرفته شده است، ۳۳۵ میلیارد متر مکعب گاز غنی برداشت می‌شود. وی افزود: ارزش کل محصولات برداشت‌شده از فاز ۱۱ پارس‌جنوبی ۲۳ میلیارد دلار است. به گفته این مقام مسئول، در خلال این قرارداد که نخستین قرارداد به روش ‌آی‌پی‌سی است، شاهد انتقال تکنولوژی و فناوری هستیم. با توجه به اینکه شرکت توتال در گذشته در حوزه میدان سیری و همچنین فاز ۲ و ۳ پارس‌جنوبی حضور داشته است، با روش و وضعیت صنعت نفت ایران آشنایی دارد. کاردر ابراز امیدواری کرد تا مابقی مفاد این قراردادها، به صورت روان انجام شود. 

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.