چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / روابط فرهنگی ایران با آذربایجان در آستانه یک تحول اساسی است

روابط فرهنگی ایران با آذربایجان در آستانه یک تحول اساسی است

 
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، در آستانه افتتاح هفته فرهنگی جمهوری آذربایجان در ایران سیدرضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و ابوالفضل قارایف وزیر فرهنگ و گردشگری جمهوری آذربایجان پیش از ظهر امروز دوازدهم تیر ماه پس از یک دیدار مشترک که در دفتر وزیر فرهنگ ایران برگزار شد، در نشست خبری مشترک به توافقات دوجانبه به این دیدار پرداختند و به سوالات خبرنگاران  در این خصوص پاسخ دادند.
صالحی امیری در ابتدای این نشست با اشاره به اشتراکات فرهنگی، تاریخی و تمدنی دو کشور ایران و آذربایجان آنها را زمینه‌ای مناسبی برای توسعه روابط فرهنگی ذکر کرد و گفت: ما در مذاکرات امروز درخصوص همکاری‌ها در حوزه‌های هنری، سینمایی، نشر برگزاری نمایشگاه‌های مشترک کتاب، تبادل نسخ خطی و همکاری بین کتابخانه‌های ملی و همچینین فعال کردن گفتگوی فرهنگی میان نخبگان دو کشور بین ایران و آذربایجان به توافقات اولیه رسیدیم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: مذاکرات امروز ما به دنبال هفت دور دیدار روسای جمهور ایران و آذربایجان انجام می شود که نشانه اراده دو دولت برای توسعه همکاری‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی است.
وی تاکید کرد: ما در آستانه یک تحول در روابط فرهنگی با آذربایجان قرار داریم و خوشبختانه همتای آذربایجانی بنده هم انگیزه و اراده جدی برای توسعه این همکاری‌ها دارد.
به گفته صالحی امیری، فرداشب و پیش از آیین افتتاح هفته فرهنگی جمهوری آذربایجان در ایران وزرای فرهنگ دو کشور دور دوم مذاکرات خود را انجام خواهند داد و در آن در خصوص زمینه‌های اجرای توافقات دیدار امروزشان به صورت منسجم تر و قوی تر گفتگو خواهند کرد و در حوزه سینما، معاون امور سینمایی وزارت ارشاد مذاکرات جداگانه ای را با وزیر فرهنگ جمهوری آذربایجان با هدف توسعه روابط سینمایی میان دو کشور انجام خواهد داد.
صالحی امیری همچنین از برنامه دو طرف برای توسعه همکاری‌ها در حوزه‌های موسیقی، تئاتر، هنرهای تجسمی، کتاب و نشر  و برگزاری گالری‌های مشترک عکس خبر داد و تاکید کرد: خوشبختانه مردم ما نسبت به ملت آذربایجان احساس دوستی و برادری دارند و در مجموع نگاه مثبتی به فرهنگ این کشور در میان ایرانی‌ها دیده می‌شود. علاوه بر این نخبگان فرهنگی و همچنین رسانه‌ها می‌توانند در توسعه تعاملات دو جانبه نقش مهمی ایفا کنند که در زمینه تمهیداتی اندیشه شده است.
وزیر فرهنگ کشورمان با اشاره به قرابت‌های سینمای اجتماعی دو کشور ایران و آذربایجان زمینه توسعه روابط سینمایی در این ژانر را مساعدتر خواند و گفت: ما خواهان آن هستیم که فیلم‌های ایرانی امکان عرضه و نمایش در جمهوری آذربایجان را پیدا کند و از سوی دیگر، طرف آذربایجانی هم به دنبال چنین هدفی است که امیدواریم به آن نائل شویم.
صالحی امیری ادامه داد: ما برنامه توسعه روابط سینمایی را با جمهوری آذربایجان در دستورکار قرار دادیم، کما اینکه در برنامه‌های هفته فرهنگی جمهوری آذربایجان در ایران علاوه‌بر اجرای تئاتر در تالار هنر، برگزاری هفته فیلم هم در فرهنگسرای ارسباران گنجانده شده است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درخصوص ثبت مشترک آثار فرهنگی و تاریخی دو کشور ایران و آذربایجان در یونسکو هم در خصوص نوروز گفت: ما هیچ‌گونه مناقشه‌ای با جمهوری آذربایجان و کشورهای منطقه نداریم و جهت‌گیری ما و این کشورها تلاش برای ثبت مشترک این قبیل آثار و پیشینه‌های فرهنگی است.
وی همچنین از رسانه‌های دو کشور خواست تا دو ملت را برای سفر به ایران و آذربایجان تشویق کنند و تصریح کرد: رسانه‌ها با دادن انگیزه برای گسترش مبادلات اقتصادی و تقویت و گفتگوی فرهنگی میان نخبگان دو کشور تلاش کنند و در این زمینه گردش مالی روابط بین ایران و آذبایجان که در حال حاضر حدود ۴۰۰ میلیون دلار است به طور چشمگیری افزایش پیدا کند.
صالحی امیری با اشاره به آغاز هفته فرهنگی جمهوری آذربایجان در ایران از فردا و طی آیینی در سازمان اسناد و کتابخانه ایران، تبادل نکات اصلی میان کتابخانه ملی دو کشور را به صورت نسخه‌های دیجیتال و بدل، اقدامی مهم در دسترس قرار دادن این قبیل آثار برای پژوهشگران و محققان حوزه نسخ خطی ارزیابی کرد.
 وزیر همچینین با اشاره به وضعیت پرآشوب منطقه تنها راه مبارزه با تروریسم را همبستگی مسلمانان این کشورها عنوان کرد.
در این نشست همچنین ابوالفضل قارایف وزیر فرهنگ و گردشگری آذربایجان با ابراز خرسندی از حضور ایران و تقدیر از همتای ایرانی خود به جهت میزبانی هیات آذربایجانی گفت: پس از گذشت هفت سال، فردا شاهد برگزاری دومین هفته فرهنگی آذربایجان در ایران خواهیم بود، پیرو مذاکرات روسای دو دولت یاران و آذربایجان، در سال‌های اخیر پیشرفت‌های زیادی در روابط دو کشور به وجود آمده است و با توجه سابقه طولانی همکاری با جمهوری اسلامی ایران توسعه روابط با این کشور را مثبت ارزیابی می‌کنیم  و معتقدیم برای توسعه همکاری‌ها و ایجاد ظرفیت‌های جدید آمادگی‌های لازم وجود دارد.
وی اجرای برنامه‌های موسیقی، برگزاری هفته فیلم، اجرای نمایش و برپایی گالری عکس را از جمله برنامه‌های هفته فرهنگی کشورش در ایران عنوان کرد و گفت: رئیس جمهور آذربایجان امسال را سال همبستگی اسلامی اعلام کرده و چهارمین دوره بازی‌های کشورهای اسلامی هم در آذربایجان برگزار شد که نمایندگان ایران هم در بهترین سطح در این بازی‌ها حضور پیدا کردند و ارزش‌های فرهنگی و اسلامی خود را به معرض دید گذاشتند.
قارایف تاکید کرد: من بر این باورم که برگزاری هفته فرهنگی در ایران روابط بین کتابخانه‌های ملی بین دو کشور موزه‌ها و همچنین دستگاه‌های فرهنگی ایران و آذربایجان را تقویت خواهد کرد و مثابه پلی برای توسعه پروژه‌های مشترک دو کشور در سطح بین‌الملل عمل خواهد کرد.
وزیر فرهنگ و گردشگری آذربایجان درخصوص ثبت چوگان، ساز تار و نان لواش و همینطور جنگل هیرکانی در یونسکو از سوی این کشور گفت: در مورد ثبت چوگان باید بگویم که این خطر وجود داشت که این بازی تاریخی به طور کامل محو و از خاطره‌ها زودوده شود. چوگان یک بازی بوده که در سرزمین‌های قره باغ انجام می‌شده اما به علت اشغال این سرزمین‌ها از سوی ارمنستان، هویت این بازی در معرض خطر قرار گرفته بود اما موفق شدیم آن را به فهرست آثار تاریخی در معرض انقراض وارد کنیم تا توجه همگان به آن معطوف شود.
وی درخصوص ساز تار هم گفت: نوازنده صادق جان با افزایش تعداد سیم‌های تار از پنج سیم به ۱۱ سیم این ساز را توسعه داد که فردا هم شاهد نوازندگی با این تار در هفته فرهنگی آذربایجان خواهیم بود. به همین جهت بود که سعی کردیم این ساز هم در فهرست یونسکو به ثبت برسد. در مورد ثبت جهانی آیین نوروز و نان لواش هم تلاش‌های مشابهی را انجام دادیم و بی صبرانه منتظریم که آنها هم به ثبت جهانی برسند. درخصوص جنگل‌های هیرکانی هم ما چند سالی است که مذاکراتی را با یونسکو آغاز کردیم و در آینده نزدیک میان سازمان محیط زیست و سازمان محیط زیست ایران در این رابطه مذاکره انجام خواهد شد.

همچنین مطالعه کنید:

تخلیه‌ و بارگیری ۱۷.۵ میلیون تن کالا در بنادر/ رشد ۹ درصدی عملیات کانتینری

به گزارش کسب و کار نیوز ، براساس اعلام سازمان بنادر و دریانوردی؛ میزان تخلیه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.