چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / همه تقصیرها متوجه نظام بانکی نیست

همه تقصیرها متوجه نظام بانکی نیست

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از پژوهشکده پولی بانکی در میزگرد سیاستی «رفتار ترازنامه نظام بانکی در خلق نقدینگی، نرخ سود و متغیرهای کلان اقتصادی»، علی‌اشرف افخمی مدیرعامل بانک صنعت و معدن ناترازی در ترازنامه بانک‌ها را منحصر به ایران ندانست و افزود: در کشورهای دیگر مانند ایتالیا، ‌یونان و سایر کشورها نیز شاهد چنین وضع مشابهی هستیم. در همه کشورها مقامات قانون‌گذار و بانک‌های مرکزی قوانین نظارتی خود را سخت‌تر می‌کنند. در همین راستا، در سایر کشورها بحث بازل ۳ مطرح شده و به بانک‌ها تا سال ۲۰۱۹ مهلت داده شده است که با آن منطبق شوند. در حالیکه هنوز پیاده‌سازی بازل ۳ پایان نرسیده، پیش‌نویس بازل ۴ در حال تهیه است و همه این موارد نشان می‌دهد که وضعیت نظام بانکی در کل مطلوب نیست.
مدیرعامل بانک صنعت و معدن بیان کرد: بجاست که به موضوع دارایی‌های منجمد بیشتر پرداخته شود. با توجه به این‌که عملکرد ما در بخش صادرات هم قابل دفاع نیست و در حوزه تولید هم کارا نیستیم، باید این سوال را بپرسیم که آیا تمام تقصیرها در این رابطه متوجه نظام بانکی است و آیا سوالی متوجه بخش‌های اقتصادی و دریافت‌کنندگان تسهیلات نیست؟ در حقیقت توجه بیشتر به اعتبارسنجی مشتریان بانک‌ها ضروری به نظر می‌رسد تا شاهد مشکلات کمتری در این خصوص باشیم.
افخمی در خصوص ناترازی در ترازنامه بانک‌ها و مشکل دارایی‌های موهومی، پیاده‌سازی انضباط مالی در شرکت‌ها و بانک‌ها را به عنوان یک راه‌حل مطرح کرد و مساله رقابت در سود بانکی را ناشی از مشکل بی‌انضباتی مالی دانست.
 
وی تصریح کرد: بحث شفافیت، پاسخگویی بنگاه‌های اقتصادی و تطابق با استانداردهای بین‌المللی باید مورد توجه ویژه قرار گیرد. نسبت کفایت سرمایه نیز توجه بیشتری را طلب کرده و در صورت انجام آزمون تنش احتمالا بانک‌های اندکی نمره قبولی دریافت می‌کنند. علاوه بر این نسبت ۱۱٫۵ درصد برای معوقات و مطالبات غیرجاری بانک‌های ایران، در مقایسه با استانداردهای بین‌المللی هرگز درصد قابل قبولی نیست.

همچنین مطالعه کنید:

تخلیه‌ و بارگیری ۱۷.۵ میلیون تن کالا در بنادر/ رشد ۹ درصدی عملیات کانتینری

به گزارش کسب و کار نیوز ، براساس اعلام سازمان بنادر و دریانوردی؛ میزان تخلیه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.