صفحه اصلی / نگاهی به فیلم‌ها و جهان «هو شیائو شیِن» در اثری از منتقدان ایرانی

نگاهی به فیلم‌ها و جهان «هو شیائو شیِن» در اثری از منتقدان ایرانی

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از مهر، «هو شیائو – شیِن؛ مجموعه مقالات» کتابی است در بررسی سینمای این فیلم‌ساز شاخص و پیشرو و معاصر تایوانی که هر چند فیلم‌ها یا دست کم مهمترین آثارش برای جامعه سینمایی ایرانی آشناست، اما کمتر با نگاهی ژرف‌نگرانه و فارغ از ارزش‌گذاری‌های سلیقه‌ای به آنها پرداخته شده است.
هو شیائو – شیِن که با فیلم‌هایی از جمله «شهر اندوه»، «استاد عروسک‌گردان» و «گل‌های شانگهای»، توجه محافل سینمایی را به خود جلب کرده بود، در سال‌های اخیر با «آدمکش» که برنده جایزه بهترین کارگردانی جشنواره کن سال ۲۰۱۵ شد، نام خود را بار دیگر بر سر زبان‌ها انداخت.
 
 
کتاب «هو شیائو – شیِن؛ مجموعه مقالات» با مقدمه اختصاصی ژان میشل فرودون، سردبیر سابق مجله کایه‌دو سینما که از گردآوری و تدوین این مجموعه و ترجمه آن به زبان فارسی، اطلاع پیدا کرده، آغاز می‌شود که حاوی اطلاعات جامعی برای ورود به کتاب است. این کتاب در مجموع شامل دو بخش است که یک بخش به فیلم‌های این فیلمساز تایوانی می‌پردازد و بخش دیگر به جهانِ او.
در بخش اول کتاب که به فیلم‌های «هو» اختصاص دارد، نقدهای نسبتاً کوتاهی درباره فیلم‌های اولیه او انتخاب شده است چرا که این آثار از اهمیت کمتری در کارنامه کاری این فیلمساز برخوردارند.
نکته دیگر اینکه از آنجا که رویدادهای تاریخی و عوامل فرهنگی در آثار «هو» نقشی پررنگ دارند، متن‌هایی در این کتاب انتخاب شده که علاوه بر بررسی وجوه سینمایی، روایی و زیبایی‌شناختی، گوشه چشمی نیز به رویدادها و مفاهیم تاریخی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی مهم جغرافیای زیسته «هو» دارند و ابعاد سینمایی را در پرتو این عناصر مورد بررسی قرار می‌دهند.
کتاب «هو شیائو – شیِن؛ مجموعه مقالات» توسط سعید طاهری و بابک کریمی گردآوری و تدوین شده و از سوی گروهی از مترجمان به فارسی ترجمه شده و در ۳۶۶ صفحه، با شمارگان ۵۰۰ نسخه و با بهای ۳۰ هزار تومان از سوی نشر شورآفرین منتشر شده و در ویترین کتابفروشی‌ها قرار گرفته است.

همچنین مطالعه کنید:

جت شخصی جنبه آموزشی دارد/ تفریح در اولویت دوم

به گزارش کسب و کار نیوز ، جعفر یازرلو سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور در گفت‌وگو …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.