صفحه اصلی / از وعده بازگشت اینترنت نامحدود تا اعتراض بخش خصوصی

از وعده بازگشت اینترنت نامحدود تا اعتراض بخش خصوصی

وعده وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برای ارایه اینترنت پرسرعت خانگی به صورت نامحدود، اعتراض سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران به چرخه معیوب و زمان‌بر کنترل کیفیت و تایید نمونه آزمایشگاه «مرکز تحقیقات و صنایع انفورماتیک» و سکوت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نسبت به این موضوع، از مهم‌ترین اخبار فناوری اطلاعات در هفته گذشته بود.
ارایه ADSL نامحدود تا یک ماه دیگر
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در اینستاگرامش از تهیه مصوبه ارایه سرویس نامحدود در بخش اینترنت پرسرعت خانگی (ADSL) خبر داد و گفت: همان‌طور که وعده دادم، بسته‌های اینترنتی جدید توسط اپراتورها ارائه شده و به منظور حمایت از تولیدات داخلی و رعایت حقوق مصرف‌کنندگان، از سازمان تنظیم مقررات خواستم که ضمن بررسی شرایط بازار، مصوبه‌ای برای خاتمه دادن به فروش اینترنت در بازار اینترنت ثابت ADSL و آغاز ارایه سرویس نامحدود در این بخش تهیه و تا قبل از پایان دولت یازدهم برای تصویب به کمیسیون تنظیم مقررات ارایه کند.
از طرفی در حالی که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، یکی از مهم‌ترین پروژه‌ها و اولویت‌های این وزارتخانه را راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات می‌داند و از نهایی شدن فاز نهایی آن در آینده‌ای نزدیک خبر می‌دهد، برخی از گذشته تاکنون با تبلیغات منفی علیه و معطوف کردن این شبکه به سمت مسائل امنیتی، سعی در تخریب آن را داشته‌اند.
محمود واعظی چندی پیش، شبکه ملی اطلاعات را یکی از پروژه‌های بزرگ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دانست که در حال نهایی شدن است و درباره آن توضیح داد: جلسات منظمی برای فاز سوم شبکه ملی اطلاعات برگزار شده است. این شبکه بسیار بزرگ است و اولویت جدی دولت بوده و ما عملاً سال گذشته گام بزرگی در این راستا برداشتیم. فاز اول در شهریور ماه گذشته و فاز دوم در دهه فجر انجام شد. امیدواریم فاز سوم نیز تا آخر تیر ماه به بهره‌برداری برسد.
سکوت رگولاتوری برابر مشکلات شرکت‌های خصوصی
حمید بابادی‌نیا -عضو هیات مدیره و قائم مقام کمیسیون شبکه سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران- اظهار کرد: اعضای کمیسیون شبکه سازمان متشکل از نمایندگان بسیاری شرکت‌های خصوصی تجهیزات شبکه‌های رایانه‌ای، بارها از طریق سازمان اعتراض خود را نسبت به چرخه معیوب و زمان‌بر کنترل کیفیت و تایید نمونه آزمایشگاه «مرکز تحقیقات و صنایع انفورماتیک» اعلام کرده‌اند؛ اما متاسفانه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی هیچ پاسخ روشنی در این رابطه اعلام نکرده است.
وی با تاکید بر اینکه شرکت‌های حوزه شبکه در این رابطه با مشکلات و معضلات پیچیده‌ای درگیر هستند، گفت: شرکت‌های خصوصی این حوزه با وجود چالش‌های فراوان، تجهیزات رایانه‌ای را از مبادی قانونی به منظور انجام پروژه‌های زیرساختی و حیاتی کشور وارد می‌کنند اما به دلیل برداشت نادرست از قانون «وظیفه اعمال استانداردها و ضوابط نظام‌های کنترل کیفی و تایید نمونه تجهیزات شبکه» مجبورند ماه‌ها منتظر تایید نمونه کالای خود در مرکز تحقیقات صنایع انفورماتیک باشند.
مشکلات حوزه فناوری اطلاعات از دیدگاه کارشناسان
شهریار پورآذین – از اساتید دانشگاه – با بیان این که خطر مهاجرت نخبگان حوزه فناوری اطلاعات و مخابرات بسیار جدی است، اظهار کرد: حوزه آی‌تی در واقع فرافناوری به حساب می‌آید که در این زمینه نخبه‌های دانشگاهی ما که در واقع سرمایه‌های ملی کشور هستند، به راحتی از کشور خارج می‌شوند. دانشگاه‌ها و شرکت‌های اروپایی و آمریکایی حتی در بدترین شرایط سیاسی در روابط با دولت ایران اما از جذب نخبگان ایرانی در حوزه‌های فناوری اطلاعات و مخابرات غافل نمی‌شوند.
صابر فیضی – مدیرعامل پیشین مخابرات ایران- با بیان اینکه ایجاد اشتغال در همه حوزه‌ها و خصوصا فناوری اطلاعات و مخابرات نیازمند سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است، اظهار کرد: بخش دولتی دیگر ظرفیت ایجاد اشتغال برای خیل عظیم فارغ‌التحصیلان دانشگاهی را ندارد، بنابراین باید به سرمایه‌گذاری و کارآفرینی بخش خصوصی برای حل مساله‌ی اشتغال و پیشبرد پروژه‌ها بها بدهیم.
وی با تاکید بر تولید داخلی و جلوگیری از ایجاد دامپینگ توسط شرکت‌های خارجی و داخلی گفت: کیفیت تولیدات داخلی در حوزه‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری بسیار قابل توجه است. ما در این حوزه‌ها در عرصه‌ جهانی حرفی برای گفتن داریم، اما مساله‌ی مهم حمایت از این تولیدات و شرکت‌های داخلی از طریق تسهیلات بانکی همچنین تنظیم دقیق و صحیح مقررات در بازار رقابت است که در اصل ۴۴ قانون اساسی بر آن تاکید شده است.
همچنین عباس محمدی -عضو هیات علمی دانشگاه امیرکبیر- با اشاره به شکاف در نوع آموزش عالی کشور از امکان جذب بالای بازار فناوری اطلاعات و مخابرات کشور برای فارغ‌التحصیلان آموزش دیده و متخصص این رشته‌ها خبر داد و گفت: در کشور دو گروه از فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی را داریم که برخی به دلیل سطح آموزش بالای دارای توانایی‌های بیشتری برای جذب در صنعت مخابرات و فناوری اطلاعات را دارند و قابلیت فعالیت در حوزه‌های خصوصی و دولتی مرتبط با این صنعت را دارا هستند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.