صفحه اصلی / کمبود آب در گردش سیستم‌های حرارت مرکزی جبران می‌شود

کمبود آب در گردش سیستم‌های حرارت مرکزی جبران می‌شود

موجب می شود که این خلاء سیستمی با به کارگیری منبع انبساط بسته رفع می شود.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی؛ محمدرضا مهرافزا عضو هیئت‌مدیره شرکت مهر افروز منبع انبساط بسته، یک سیستم تحت‌فشار خواند و گفت: این منبع یک سیستم تحت‌فشار است که نیمی از آن توسط آب سیستم حرارت مرکزی و نیم دیگر توسط یک گاز مثل هوا پر می‌شود و به‌وسیله یک دیافراگم از یکدیگرمجزا می‌شود. بدین ترتیب سیال ناقل با اتمسفر ارتباط ندارد و فشار موردنیاز در سیکل، توسط گاز متراکم تأمین می‌شود. 
مهرافزا با اشاره به تفاوت منبع بسته و باز بیان کرد:  برخلاف منبع انبساط باز که در معرض هوای اطراف قرار دارد و ارتفاع فشاری که به سیستم اعمال می‌کند وابسته به فشار هوای محیط و ارتفاع منبع نسبت به سیستم است در منبع انبساط بسته فشار سیستم توسط مکانیزم بالشتک‌های هوا یا یک گاز بی‌اثر مانند ازت تأمین می‌شود. منبع انبساط بسته می‌تواند در هر جای از ساختمان (معمول داخل موتورخانه) بر روی سیستم حرارت مرکزی نصب شود.
این فعال حوزه فناوری با اشاره به خصوصیات این منبع تولیدی بیان کرد:  این نوع از منابع انبساط در دستگاه‌های گرمایش با دمای زیاد و در مواردی که به دلیل محدودیت فضا و ارتفاع، استفاده از منبع انبساط باز میسر نیست بکار گرفته می‌شوند. برای کنترل فشار در این مخازن از شیر اطمینان استفاده‌شده و حداکثر فشار تنظیمی بر اساس طرح تعیین می‌شود. حداقل فشار نیز باید طوری تنظیم شود که بالاترین مبدل حرارتی (رادیاتور) همواره از آب پر باشد.
مهر افزا گفت: در داخل منبع انبساط بسته، مخزنی وجود دارد که از گازی بی‌اثر و تحت‌فشار پرشده و همچنین بخشی که برای ورود آب در گردش سیستم حرارت مرکزی در نظر گرفته‌شده است در جنب آن مخزن قرار دارد. به‌وسیله برقراری تعادل فشاری بین گاز تحت‌فشار و آب سیرکولاسیون، مقدار فشار آب موجود در سیستم تنظیم می‌شود.
وی ادامه داد: بنابراین منبع انبساط بسته نیازی به نصب در ارتفاع بالاتر از دیگ داشته و می‌توان آن را در موتورخانه و یا در هر بخش دیگری در نزدیکی دیگ نصب کرد.
عضو هیئت‌مدیره شرکت مهر افروز گفت: منبع انبساط بسته مجهز به شیر اطمینان و شیر گاز (هوا) است کاربرد این نوع منبع در سیستمهای آب داغ و یا بخار است.در این موارد فشار سیستم بیش از فشار اتمسفر است و سیستم نمی‌تواند در یک نقطه (مثل منبع انبساط باز) با اتمسفر در تماس باشد. همچنین در مواردی که جای مناسب برای نصب منبع انبساط باز نباشد، می‌توان از نوع بسته، که محل نصب آن روی کلکتور برگشت است، استفاده کرد.
مهرافزا با اشاره به شاخص‌های اصلی  منبع انبساط بسته عنوان کرد: اتصالات رزوه‌ای، دیافراگم قابل تعویض، پوشش خارجی رنگ پودری الکترواستاتیک و  حداقل خوردگی در سیستم ازجمله شاخص‌های اصلی منبع انبساط بسته هستند که می‌توان به آن اشاره کرد.
وی در ادامه بیان کرد: از سویی دیگر  به دلیل حجم ثابت سیال حامل انرژی در چرخه بسته همچنین حداقل اتلاف انرژی (گرما) به دلیل نصب بر روی کلکتور برگشت و  فشار هوا ( یا ازت ) داخل منبع سبب شده است تا  افزایش عمر مفید پمپ (در موارد آب‌رسانی( صورت گیرد.

همچنین مطالعه کنید:

وصول ١١٠ هزار میلیارد تومان از ابربدهکاران مالیاتی

به گزارش کسب و کار نیوز ، احسان خاندوزی وزیر اقتصاد در جمع خبرنگاران گفت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.