خبر داد و تاکید کرد: قانون مطبوعات فعلی پاسخگوی اقتضائات روز نیست.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از مهر، نشست دورهای هماندیشی مدیران مسئول رسانهها با معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.
حسین انتظامی معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این نشست با اشاره به اینکه بسیاری از موارد مطرح شده توسط مدیران مسئول در حوزه لجستیک و اجرایی معاونت مطبوعاتی قرار دارد و این معاونت تمام تلاش خود را برای حل این مسائل مصروف میدارد، به تبیین چگونگی تولید محتوا و ایجاد ارزش افزوده در فضای مجازی پرداخت و گفت: در این فضای رقابتی از طریق افزایش تاثیرگذاری میتوان تهدیدات فضای رسانهای را جبران کرد.
وی از اتمام کار لایحه قانون مطبوعات در دولت و ارسال آن به مجلس در هفتههای آتی خبر داد و با اشاره به اینکه قانون مطبوعات فعلی پاسخگوی اقتضائات روز نیست و نهادهای متعددی میتوانند در امور مطبوعات دخالت کنند، تصریح کرد: ما باید یک قانون مطبوعات داشته باشیم و همه تخلفات و جرائم مطابق آن بررسی شوند ضمن اینکه باید به مقوله «جرم زدایی» توجه شود و هر تخلف کوچکی جرم تلقی نشود بلکه نهایتاً آنها را تخلفات حرفهای فرض کرده که در چارچوب خودش در هیئت نظارت بر مطبوعات یا در داخل صنوف مطبوعاتی بررسی شوند.
معاون امور مطبوعاتی وزارت ارشاد از میثاقنامه اخلاق حرفهای به عنوان یک حرکت مطلوب صنفی یاد کرد و افزود: این نشان دهنده بلوغ صنف است که مطابق این میثاق نامه به تخلفات حرفهای رسیدگی میکند و به دستگاههای حاکمیتی این پیام را میدهد که صنف من به این بلوغ رسیده است که مسائل داخلی خود را درون خود رسیدگی کند.
وی با اشاره به اینکه لایحه نظام رسانهای هم در کمیسیون فرهنگی دولت به جمع بندی رسیده است، اظهار کرد: حُسن نظام رسانهای این است که یک ساماندهی صنفی ایجاد میکند و رسیدگی به تخلفات حرفهای به صنوف مطبوعاتی سپرده میشود.
در ابتدای این نشست سه ساعته که حدود ۳۰۰ نفر از مدیران مسئول رسانههای مکتوب و الکترونیک حضور داشتند، ۴۸ تن از مدیران رسانهها در سخنانی به طرح دغدغهها و دیدگاههای خود پرداختند.
«تسریع در پرداخت یارانه بیمه، توجه ویژه به نشریات استانی، کیفیسازی حمایتهای مادی و معنوی از رسانهها، تخصیص اعتبارات یارانهای به رسانههای مجازی، اصلاح طرح اشتراک نشریات، تسریع در اجرای قانون نظام رسانهای، واسپاری هر چه بیشتر امور به صنوف مطبوعاتی، تقویت جریان رسمی رسانهای در حوزه اطلاع رسانی، حمایت از مدیران رسانهها در برابر شکایات برخی دستگاههای دولتی در استانها، تقویت جایگاه رسانههای مجازی در سیاستگذاریهای معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد، توسعه طرح خرید مجلات برگشتی، اصلاح قانون مطبوعات و جلوگیری از برخوردهای سلیقهای با رسانههای رسمی و الکترونیک، توجه بیشتر به ارزیابی مطبوعات از منظر شاخصهای کیفی، حل مسایل مربوط به سامانه آگهیهای دولتی و مشکلات رسانههای محلی در جذب آگهیهای دولتی» از جمله نکات مهم مورد تاکید مدیران مسئول رسانهها بود.
مدیران مسئول رسانههایی چون «جهان اقتصاد، اصفهان امروز، عصر اقتصاد، چلچراغ، چهرههای ماندگار، کلید، کسب و کار، عصر ایران، دنیای کشتی، بشارت اقتصادی، دنیای کشت و صنعت، خط خطی، هفت روز کشاورزان، نسیم بیداری، مدیریت ارتباطات، تهران، امواج برتر، کاردرمانی، پیام قم، تجارت نامه، مساله مدیریت، دام و کشت و صنعت، گزارش، لیزنا، افق تازه، باغدار، کشاورزی و صنعت، آوای البرز، لقمه، دامدار» و مدیران رسانههایی از استانهای «همدان، آذربایجان شرقی، هرمزگان، گیلان، آذربایجان غربی و فارس» در این جلسه به طرح دیدگاههای خود پرداختند.