صفحه اصلی / مشوق‌های کارفرمایی با هدف اشتغالزایی

مشوق‌های کارفرمایی با هدف اشتغالزایی

گروه تجارت و توزیع
در کنار سه طرح دیگر به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ کرده است.
به گزارش کسب و کار نیوز، اما اینکه اعطای مشوق به کارفرمایان چگونه باید باشد یا تشویق‌های دولت بر چه اساسی می‌تواند نظر کارفرمایان برای جذب نیروی کار را جلب کند، نیاز به بررسی دارد. به اعتقاد کارشناسان، ترغیب کارفرمایان به جذب نیروی بیکار اگر چه با تشویق و حمایت دولت راحت‌تر می‌شود، اما چاره اشتغال پایدار این است که دولت برای محصولات و تولیدات کارفرمایان تقاضا ایجاد کند. بسته جامع اشتغال فراگیر شامل ۴ طرح اشتغالی دولت دیروز با تصویب در ستاد اقتصاد مقاومتی، به زودی به تمام دستگاه‌های اجرایی ابلاغ می‌شود.
وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان دستگاه هماهنگ‌کننده و متولی سیاست‌گذاری بخش اشتغال، تمام طرح‌های اشتغالی خود را در قالب بسته جامع اشتغال فراگیر تعریف کرده است.
در این بسته جامع، ۴ طرح‌ اشتغالی از جمله طرح توسعه کسب‌وکار و اشتغال پایدار (تکاپو)، طرح مشوق‌های بیمه‌ای سهم کارفرما، طرح کارورزی و طرح مهارت آموزی در محیط کار واقعی در قالب بسته جامع اشتغال فراگیر تعریف شده است.
شناسایی رسته ظرفیت‌های پراشتغال متناسب با هر استان از شاخص‌ترین برنامه‌های «طرح توسعه کسب و کار و اشتغال پایدار (تکاپو)» است. توسعه اشتغال پایدار با پویایی وضع اشتغال مناطق و توسعه رسته‌های کسب ‏وکاری منتخب و اولویت‌دار در سطح ملی و استانی هدف این طرح است که اشتغال سالانه برای حدود ۴۵۰هزار نفر پیش‌بینی شده است.
همچنین «طرح کارورزی»، فارغ‌التحصیلان دانشگاهی جویای کار را شامل می‌شود که پس از ثبت‌نام در سامانه کارورزی و احراز صلاحیت، به واحدها و بنگاه‌های اقتصادی به مدت ۴ تا ۶ ماه به عنوان کارورز معرفی می‌شوند و در صورت جلب رضایت کارفرما پس از اتمام دوره کارورزی در کارگاه مربوطه جذب خواهند شد.
در قالب اجرای طرح کارورزی، اشتغال سالانه ۱۵۰ هزار فارغ‌التحصیل بیکار هدف‌گذاری شده است؛ ضمن اینکه دستمزد این افراد به میزان یک سوم حداقل حقوق مصوب سال ۹۶ از سوی دولت پرداخت می‌شود که حدود ۳۱۰ هزار تومان برای هر فرد است. بر اساس اطلاعات ارائه شده از سوی مسئولان وزارت کار، در اجرای آزمایشی طرح کارورزی در ۸ استان در سال گذشته، ۷۰ درصد کارورزان از سوی کارفرمایان جذب واحد مربوطه شدند.
طرح مهارت‌آموزی در محیط کار واقعی با رویکرد ایجاد و تثبیت اشتغال فرصت‌های موجود و مورد نیاز جامعه به ویژه در مشاغل خرد و خانگی با استفاده از ظرفیت‌های بخش‌های غیردولتی در توسعه آموزش‌های مهارتی و نیز برای استفاده از ظرفیت‌های آموزشی موجود در محیط‌های کارگاهی و در راستای توسعه و تنوع الگوهای آموزشی تدوین شده است.
همچنین بر اساس «طرح مشوق‌های کارفرمایی سهم کارفرما»، دولت مشوق‌هایی را برای کارفرمایان در قالب اجرای طرح‌های تکاپو، کارورزی و مهارت‌آموزی از جمله معافیت از بیمه در صورت جذب افراد جویای کار در نظر گرفته است.
امیرعلی سیف‌الدین، استاد دانشگاه:
ایجاد تقاضا برای محصولات کارفرمایان

این مشوق‌ها با توجه به اینکه بازار ما در تعادل است، یعنی صنایع جدید وارد نشده که بگوییم بازار بزرگ‌تر شده و تولید بیشتر می‌ارزد، روی ایجاد اشتغال پایدار تاثیرگذار نیست. تولید و تقاضا حالت تعادلی دارد. در این شرایط هرچقدر تشویق بیشتری بدهیم نتیجه این خواهد بود که یک نفر بیکار شود و یک نفر دیگر شاغل. مثلا با این طرح زمینه برای جذب فارغ‌التحصیلان فراهم می‌شود، اما برای کسانی که تحصیلات ندارند، این زمینه از میان می‌رود یا کم‌رنگ می‌شود، اما از آن جایی که درصد بیکاران فارغ‌التحصیل بیشتر است این موضوع در بازار کار تعادل ایجاد خواهد کرد، ولی لازم است بپرسیم که آیا این طرح ممکن است منجر به اشتغال پایدار شود؟ مشکل جدی‌ای که ما داریم بحث تقاضا و بازار است. ما باید تقاضای خود از خارج کشور که به صورت واردات است را به داخل در قالب حمایت از تولید داخلی منتقل کنیم یا اینکه تقاضا باید به گونه‌ای باشد که محصولات داخلی روی دست تولید‌کنندگان باقی نماند. اگر سعی ما بر تولید داخل باشد تقاضای داخلی ایجاد می‌شود. به دنبال تقاضا نیاز به عرضه جدید هم به وجود خواهد آمد و عرضه جدید هم مشخصا به نیروی کار یا تقاضای جدید نیاز دارد تا بازار دچار تحرک شود. به جای توجه به شرکت‌های کوچک توجه دولت باید به پروژه‌های بزرگ باشد. بر همین اساس باید زمینه لازم برای کارفرمایانی که قدم در پروژه‌های بزرگ می‌گذارند را فراهم آورد و به آنها کمک کرد چون این پروژه‌ها ارزش اقتصادی دارند، می‌توانند سهم بازار از کشورهای دیگر را به دست بگیرند اما شرکت‌های کوچک این توانایی را ندارند. به جای مشوق‌ها دولت می‌تواند تقاضا را برای عرضه محصولات کارفرمایان مستعد کند.
محمدحسین برخوردار، عضو اتاق بازرگانی تهران:
کاهش فشار مالیاتی به کارفرمایان

نخستین کار دولت تحریک تقاضا در بازار است تا تولیدی که هست در انبارها باقی نمانده و به فروش برسد. بهترین حالت این است که دولت مالیات کارخانه‌ها را برای مدت ۴ سال به ۱۵ درصد برساند تا هزینه‌های آنها کمتر شود و با کاهش فشار مالیاتی در شرایط رکودی بتوانند دوام بیاورند. این امر کمک شایانی به تولید‌کنندگان است. از طرفی لازم است واحدهای تحقیق و توسعه در هر بخشی ایجاد شود تا در کشور هم محصول ایجاد کنیم و هم بازار داخلی را تامین کرده و هم صادرات داشته باشیم. مردم ایران عادت دارند به لوکس‌گرایی؛ ازاین‌رو بیشتر مواقع به قاچاق روی می‌آورند. اگر دولت زمینه‌ای را فراهم کند، رونق تولید داخلی فراهم شده و دیگر نیازی به محصول خارجی نخواهد بود.
ما باید در چند جهت حرکت کنیم. با یک ابزار قادر نخواهیم بود که به هدف‌مان برسیم. بازار باید تحریک شود. تقاضا باید بالا برود. برای همین لازم است در بخش‌های تولیدی مراکز تحقیق و توسعه دایر شده تا هم بشود محصول ایجاد کرد و هم بتوان با تکیه بر کیفیت بالای آن محصول صادرات داشت.

 

همچنین مطالعه کنید:

مدرسه متفاوت دانش‌ آموزان بلوچستانی+ عکس

به گزارش کسب و کار نیوز ، منطقه دشتیاری در این استان، از جمله مناطقی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.