صفحه اصلی / مشارکت اصناف در تصمیم‌گیری‌های کلان

مشارکت اصناف در تصمیم‌گیری‌های کلان

شایلی قرایی
 گرامی داشته و از فعالیت‌های آنها تقدیر و تشکر به عمل می‌آید.
به گزارش کسب و کار نیوز، اصناف و بنگاه‌های کوچک و متوسط در تمام جهان اهمیت بسیاری در اقتصاد و افزایش رشد اقتصادی کشور‌ها دارند. در ایران نیز اصناف نقش مهمی در چرخه اقتصاد دارند و به عبارتی یکی از بزرگ‌ترین نهادهاى مدنى محسوب می‌شوند که در وضعیت بازار و قیمت‌گذارى کالاها نقش بسیار موثرى دارند.
علیرضا راسی، نایب‌رئیس اتاق اصناف تهران با برشمردن ویژگی‌ها و تاثیرگذاری اصناف بر اقتصاد کشور تاکید کرد که اصناف و بازاریان که به‌دنبال یکدلی و انسجام بودند، با تشکیل اتاق اصناف براساس برنامه‌ریزی اجرایی گام‌های موثری را برای توسعه اقتصاد ایران برداشتند زیرا اصناف، ویترین اقتصاد کشور هستند. البته اصناف در این سال‌ها با مشکلات بسیاری روبه‌رو شده‌اند که حاصل آن رکود بازار و فاصله گرفتن از رونق بوده است. در کنار این مشکل بزرگ که به تنهایی برای اصناف کافی بوده است، مشکلات بسیار دیگری نیز طی این سال‌ها چوب لای چرخ فعالیت اصناف گذاشته‌اند.
لزوم اختصاص بسته‌های حمایتی به کارآفرینان اصناف
در این رابطه نماینده اتاق اصناف ایران در استان تهران، شهر قدس گفت: توجه به بخش تولید و اختصاص بسته‌های حمایتی و تشویقی به کارآفرینان اصناف و پیگیری اصلاح قانون نظام صنفی در مجلس باید مورد توجه مسئولان ذی‌ربط قرار گیرد.
حسین چناقچی در آستانه روز اصناف درباره خواسته‌های صنوف از ریاست‌جمهوری افزود: تاکنون تسهیلات مناسبی به بنگاه‌های صنفی و کوچک اختصاص نیافته و فقط به صنایع بزرگ پرداخت شده است، اما برای احیا و نوسازی صنایع کوچک و نوسازی بنگاه‌های زودبازده باید به این بنگاه‌ها نیز توجه شود.
وی تصریح کرد: بازنگری در قانون نظام صنفی، مسائل مربوط به مالیات، نوسازی بنگاه‌های کوچک و متوسط، ارائه تسهیلات ارزان به اصناف، بازنگری در قانون کار و رسیدگی به موضوع کسب‌وکارهای نوین، از اولویت‌های فوری اصناف برای پیگیری است. چناقچی درباره پیگیری اصلاح قانون نظام صنفی در مجلس شورای اسلامی افزود: اشکالات موجود در قانون نظام صنفی فعلی این است که قانون بدون درنظر گرفتن مسائل کارشناسی‌شده و با عجله به تصویب رسیده و باید برای رفع مشکلات اصلاحیه‌های قانون نظام صنفی با بهره‌گیری از نظرات کارشناسان مجرب و بررسی‌های دقیق به تصویب برسد. وی همچنین با اشاره به برخی از قوانین دست و پاگیر برای احیای بخش تولید اظهار کرد: با اصلاح برخی قوانین و رفع موانع کسب‌وکار می‌توان نسبت به رونق تولید و صادرات امیدوار بود. چناقچی با تاکید بر اینکه دولت می‌تواند با حمایت‌های ویژه از اصناف بنیه اقتصادی کشور را تقویت کند، اظهار داشت: دولت می‌تواند از طریق تعامل با مجلس شورای اسلامی، قوانین و مقرراتی وضع کند که موانع و خلأها در مسیر رشد اصناف برداشته شود.
اصناف در انتظار کاهش نرخ سود بانکی هستند
نماینده اتاق اصناف ایران در استان سمنان با بیان اینکه مهم‌ترین مشکل امروز اصناف رکود اقتصادی است، گفت: اصناف در انتظار کاهش نرخ سود بانکی هستند.
علی‌اکبر صیادجو به مناسبت فرارسیدن روز اصناف (اول تیر) افزود: با کاهش نرخ سود بانکی بخشی از پول‌های بلوکه‌شده آزاد و روانه تولید و بازار می‌شود و از این طریق اقتصاد کشور از رکود خارج می‌شود. وی تصریح کرد: وقتی در کشوری بیش از ۸۱ درصد نقدینگی آن در بانک‌ها به عنوان سپرده‌گذاری بلوکه شده باشد، قطعا نمی‌توان انتظاری بهتر از وضعیت فعلی متصور بود؛ ورشکستگی بسیاری از موسسات مالی و بانک‌ها در آینده نزدیک محصول سیاست‌های انقباضی است که بانک‌ها نتوانستند سپرده‌ها را در جاهای مناسب هزینه کنند.
صیادجو اظهارکرد: اصناف به عنوان بنگاه‌های کوچک و متوسط از کاهش نرخ سود بانکی استقبال می‌کنند؛ در این وضعیت سرمایه به بازار اصناف و تولید سوق پیدا خواهد کرد. باید فضای کسب‌وکار را به گونه‌ای تعریف کرد که رونق ایجاد شود و در این موضوع نیز موضوعات سیاسی، سرمایه‌گذاری خارجی و تصمیم‌گیری تاثیرگذار است.
وی با بیان اینکه پایین نگه‌داشتن سود بانکی سرمایه را به سمت تولید سوق می‌دهد، افزود: به یقین هرگونه افزایش در نرخ سود بانکی به ضرر تولید ملی و اقتصاد کلان کشور است و تنها به نوعی واسطه‌گری و دلالی را در اقتصاد ترویج می‌کند. باید در نظر گرفت که ترویج واسطه‌گری در اقتصاد هیچ قدمی در رابطه با افزایش تولید کشور بر نمی‌دارد. این در حالیست که اقتصاد امروز کشور به تولید در کنار ایجاد اشتغال بسیار تشنه است.
ضرورت اصلاح و بازنگری در قانون نظام صنفی
علی فاضلی، رئیس اتاق اصناف ایران

اصناف همواره به فکر منافع ملت و ایران اسلامی بوده و طی این سال‌ها ثابت شده است که اصناف به عنوان بزرگ‌ترین تشکل اقتصادی نقش مهمی در چرخه اقتصاد دارد. به عبارت دیگر، وظیفه ذاتی اصناف کمک به مجموعه دولت است تا قوانین مرتبط هر چه سهل‌تر و بهتر اجرا شود. بنابراین انتظار این است که اتاق‌های اصناف در شوراهای مشورتی در عرصه برنامه‌ریزی کلان در بخش اقتصاد مشارکت داده شوند. همچنین روسای اتاق اصناف استان‌ها در جلسات شورای اداری استان‌ها برای ساماندهی بخش اقتصادی در هر استان نیز بتوانند مشارکت داشته باشند.
از سوی دیگر، در حال حاضر یک سوم اشتغال جهان در بنگاه‌های کوچک و متوسط نهفته است و یک چهارم سرمایه جهان از سوی این بنگاه‌ها تامین می‌شود. در کشور ما نیز حدود ۳ میلیون واحد صنفی و ۸ هزار اتحادیه صنفی در کشور وجود دارد و به فعالیت مشغول هستند؛ ازاین‌رو ظرفیت زیادی در اشتغالزایی اصناف به چشم می‌خورد. این در شرایطی است که اقتصاد ایران، یک اقتصاد بنگاه‌محور است و بیشتر اشتغال کشور در نظام اقتصادی و بنگاه‌ها نهفته است که باید در برنامه‌های حمایتی دولت به آن توجه شود، اما به‌طور کلی مهم‌ترین خواسته‌های اصناف در آستانه این روز بزرگ را می‌توان در این موارد جستجو کرد. پیش از هر چیز اصلاح و بازنگری در قانون نظام صنفی لازم است تا مبانی قانونی لازم برای اصلاحات بعدی فراهم شده و راه برای اقدامات مناسب هموار شود.
پس از آن مالیات به عنوان یک عامل غیرخنثی در فعالیت صنفی اهمیت دارد. مالیات با تغییر ساختار هزینه، افزایش هزینه تولید و کاهش اشتغال یا افزایش قیمت و کاهش تقاضا در فعالیت صنفی اثرگذار است. البته اگر درآمدهای مالیاتی از محل اصناف، در بهبود زیرساخت‌های تولیدی و فناوری در اصناف هزینه می‌شد، می‌توانست تا حدودی از طریق افزایش بهره‌وری، بار تحمیل شده را جبران کند. درباره مالیات بر ارزش افزوده نیز قانون با کاستی‌های بسیاری روبه‌رو است و مهم‌تر از آن زیرساخت‌های لازم برای اجرای صحیح مالیات بر ارزش افزوده فراهم نشده است. همین امر بر فضای کسب‌وکار تاثیر منفی داشته است. از طرفی اصناف هر سال توافقاتی با سازمان امور مالیاتی صورت می‌دهد که متاسفانه بعدا شاهد عدم پایبندی سازمان امور مالیاتی به آنها هستیم و موجب رنجش فعالان صنفی می‌شود.
اگرچه مالیات‌ها منابع درآمدی چشمگیری برای دولت پدید می‌آورد، اما ممکن است در جای دیگر برای دولت دردسرساز شود. یکی دیگر از موضوعات مهم که باید در اولویت اصناف قرار گیرد، نوسازی بنگاه‌های کوچک و متوسط است. تسهیلات بانکی یکی دیگر از موضوعات دارای اهمیت است که با نوسازی بنگاه‌های کوچک و متوسط نیز ارتباط تنگاتنگی دارد.
حضور اصناف در تصمیم‌گیری‌ها
ابوالقاسم شیرازی، رئیس اتحادیه پوشاک تهران

اصناف قشر بسیار بزرگی را در کشور تشکیل می‌دهند و همواره در تمام فعالیت‌های اقتصادی و سیاسی در صف اول قرار داشته‌اند. بنابراین روز ملی اصناف بهانه‌ای است برای یادآوری زحمات اصناف، چراکه بر کسی پوشیده نیست اقتصاد کشور چگونه با تلاش این قشر زحمتکش می‌چرخد. بنابراین ضرورت دارد اشاره شود که مهم‌ترین خواسته اصناف حضور نماینده اصناف در تمام تصمیم‌گیری‌هایی است که قرار است دولت برای اصناف‌ اتخاذ کند. باید از نظرات اصناف نیز استفاده کنند. در جلساتی که در حوزه مالیات، قوانین بانکی و … تصمیم‌گیری می‌شود، از نظرات اصناف استفاده شود چون اجرای این سیاست‌ها باید دربرگیرنده حقوق اصناف باشد.
در حال حاضر این روند وجود دارد، اما کامل نیست و در برخی مواقع از نماینده اصناف دعوت نمی‌شود. باید از نظرات اصناف برای تصمیم‌گیری‌های مربوط به حوزه خودشان استفاده شود.
همچنین ضرورت حمایت دولت از تولیدات داخلی نیز دیگر خواسته اصناف است. برای احیای تولید و حمایت از تولید داخلی در وهله اول ابتدا باید برخی از موانع تولید از سر راه برداشته شود و دولت نیز باید در این خصوص به کمک اصناف بیاید و همراه با اتاق اصناف پیگیر این موضوع خواهیم بود. حتما باید مشکلات عدیده از سر راه تولید برداشته شود تا هزینه‌های تولید به حداقل برسد و قیمت تمام‌شده قابلیت رقابت با کالاهای خارجی را داشته باشد و مزیت‌دار شود. به‌ویژه اینکه به دنبال صادرات‌محور کردن تولیدات داخلی تا پایان سال هستیم و قصد داریم در بازارهای جهانی حضور داشته باشیم. همچنین برای حضور در بازارهای جهانی، اتحادیه پوشاک قبل از برجام عضو فدراسیون پوشاک جهان شد. به این دلیل که هم می‌خواهیم در نمایشگاه‌های خارجی حضور داشته باشیم و هم تولید‌کنندگان خارجی در نمایشگاه‌های داخلی حضور داشته باشند تا بتوانند از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های ایران دیدن کنند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.