صفحه اصلی / ۲.۲میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی دربخش های صنعت، معدن و تجارت جذب شد

۲.۲میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی دربخش های صنعت، معدن و تجارت جذب شد

«افروز بهرامی»افزود: از ابتدای کار دولت «تدبیر و امید» تاکنون ۱۸ میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی در کل اقتصاد کشور به تصویب رسیده که مشتمل بر ۲۶۳ پروژه است.
به گفته این مقام مسئول، سهم بخش های صنعت، معدن و تجارت از این تعداد، ۱۷۸ پروژه با رقم هشت میلیارد دلار بوده است.
وی ادامه داد: تاکنون ۸۱ پروژه از مجموع ۱۷۸ پروژه یاد شده به جذب قطعی سرمایه گذاری منتهی شده و در همین پیوند ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار جذب سرمایه انجام شده است.
بهرامی خاطرنشان کرد: ۹۷ پروژه دیگر با مجموع سرمایه گذاری پنج میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار نیز مراحل اجرایی جذب را می گذرانند، هرچند بخش عمده ای از آنها تاکنون جذب شده است.
وی یادآوری کرد: پروژه های یاد شده همگی تاکنون دستکم بیش از ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته اند و علاوه بر اینها بیش از ۱۵۰ تفاهم نامه و قرارداد در مراحل مذاکره، تبدیل تفاهم به قرارداد و … بوده و هنوز نهایی نشده است.
 
** صنعت، معدن و تجارت، پیشرو در جذب سرمایه گذاری خارجی در پسابرجام
مدیرکل سرمایه گذاری خارجی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک(برجام)، تصریح کرد: در دوران پسابرجام ۱۶۵ پروژه با حجم سرمایه گذاری ۱۳ میلیارد دلار در همه بخش های اقتصادی کشور تصویب شد.
بهرامی افزود: در این میان، بخش های صنعت، معدن و تجارت با جذب پنج میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار از مجموع سرمایه گذاری ذکر شده (۴۲ درصد)، پیشرو بخش های مختلف اقتصادی کشور در این عرصه بوده است.
وی گفت: مبلغ یاد شده شامل ۸۳ پروژه است که تاکنون ۴۰ پروژه به مبلغ یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار جذب شده و ۴۳ پروژه به مبلغ سه میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار مراحل اجرایی کار را می گذرانند.
مدیرکل سرمایه گذاری خارجی وزارت صنعت، معدن وتجارت تصریح کرد: در ۲۰ سال گذشته میانگین سرمایه گذاری خارجی در کشور سالیانه ۲ میلیارد دلار بوده، در حالی که شاهد رشد چشمگیر سرمایه گذاری در دوران پسابرجام هستیم.
به گزارش ایرنا، پس از دستیابی به برجام در بیست و سوم تیرماه ۱۳۹۴، شورای امنیت سازمان ملل متحد با صدور قطعنامه ۲۲۳۱، به طور رسمی از این توافق حمایت کرد و با گنجاندن آن در حقوق بین الملل، عمل به برجام را به صورت یک قانون، الزام آور دانست. 
برجام از بیست و ششم دی ماه ۱۳۹۴ اجرا شد و همچنان در مرحله پیاده سازی تعهدها قرار دارد.
 
** اسپانیا، رتبه نخست سرمایه گذاری در ایران
مدیرکل سرمایه گذاری خارجی وزارت صنعت، معدن و تجارت در ادامه تصریح کرد: بیشترین جذب سرمایه گذاری های خارجی در دولت یازدهم به ترتب متعلق به صنایع پلیمری (با سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار)، صنایع فلزی (به یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار)، پتروشیمی (با یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار)، تجارت (با ۹۲۰ میلیون دلار) و بخش خودرو (با ۴۱۰ میلیون دلار) بوده است.
بهرامی افزود: کشورهای اسپانیا با حدود سه میلیارد دلار، آلمان با یک میلیارد و ۳۶۰ میلیون دلار و چین با یک میلیارد و ۳۲۰ میلیون دلار، به ترتیب بیشترین سرمایه گذاری را در چهار سال گذشته در ایران داشته اند.
به گزارش ایرنا، بیشترین میزان جلب سرمایه‌گذاری خارجی تا قبل از حل موضوع هسته ای ایران در دولت یازدهم، مربوط به سال ۲۰۱۲ میلادی است که رقمی نزدیک به چهار میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار بود.
این رقم در سال ۲۰۱۳ میلادی به سه میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار و در سال ۲۰۱۴ به رقم ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار و در نهایت در سال ۲۰۱۵ به ۲ میلیارد و ۵۰ میلیون دلار کاهش یافت.
با آغاز اجرای برجام، درهای اقتصاد کشور به سوی جهانیان برای تعامل سازنده و همکاری های مشترک گشوده شد که فقط در سال ۱۳۹۵ هیات سرمایه گذاری خارجی ۹ میلیارد و ۱۷۵ میلیون و ۵۸۶ هزار دلار سرمایه گذاری مصوب در استان ها به تصویب رسانده است.
طبق گزارش سازمان سرمایه گذاری خارجی ایران، این سازمان ۱۲میلیارد و ۴۸ میلیون و ۹۶۸ هزار دلار سرمایه گذاری خارجی مصوب در استان های مختلف داشته که در این میان خراسان شمالی با جذب بیش از سه میلیارد و ۳۷۸ میلیون دلار بیش از سایر استان ها سرمایه گذاری خارجی جذب کرده است و پس از آن استان آذربایجان شرقی با ۱.۵ میلیارد دلار قرار دارد.

همچنین مطالعه کنید:

واردات خودرو‌های نو ادامه دارد

به گزارش کسب و کار نیوز، محمد اتابک وزیر صمت در خصوص واردات خودرو  گفت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.