صفحه اصلی / تمرکز حاشیه‌نشینی در هفت محله سمنان

تمرکز حاشیه‌نشینی در هفت محله سمنان

 در هفته دولت ازجمله بخشی از باند دوم محور سمنان- فیروزکوه خبرداد و مدیرکل مسکن و شهرسازی این استان نیز از بسته شدن پرونده مسکن مهر سمنان تا پایان پاییز خبر داد.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی, سید عبدالمجید نژاد صفوی، مدیرکل راه و ترابری استان سمنان از اتمام بخشی از پروژه‌های مهم این استان درحوزه راه طی هفته دولت خبر داد و عنوان کرد: هفته دولت شاهد افتتاح چندین پروژه حوزه راهسازی استان سمنان با اعتباری بالغ بر ۵۵ میلیارد تومان خواهیم بود.
نژادصفوی درمعرفی این پروژه‌ها عنوان کرد: احداث تقاطع غیرهمسطح شرق گرمسار با صرف شش میلیارد تومان مراحل آخر کار را سپری می‌کند. از سوی دیگر هفته دولت ۱۱ کیلومتر از باند دوم سمنان – فیروزکوه که صعب العبورترین قطعه محوراست به بهره‌برداری می‌رسد. ۲۷ کیلومتر باقی‌مانده نیز مراحل عقد قرارداد ساخت با سرمایه‌گذار بومی را سپری می‌کند و هفته دولت کلنگ‌زنی خواهد شد.
نژادصفوی افزود: احداث باند دوم محور شهمیرزاد – مهدی‌شهر به طول چهار کیلومتر به پایان رسیده و هفته دولت به بهره‌برداری می‌رسد. همچنین ساخت تقاطع غیرهمسطح مومن‌آباد درمدخل شهر سمنان با صرف هفت میلیارد تومان اعتبار به پایان رسیده که هفته دولت افتتاح می‌شود.
مدیرکل راه و ترابری سمنان همچنین گفت: هفته دولت ۱۰ کیلومتر از باند دوم شاهرود به آزادشهر به طول کلی ۲۱ کیلومتر افتتاح می‌شود و مابقی مسیر تا پایان سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید.
وی همچنین از افتتاح ۱۸ کیلومتر از بانددوم محور بیارجمند به خانخودی به طول ۱۸ کیلومتر درهفته دولت خبر داد و افزود: یکی دیگر از پروژه‌های افتتاحی این اداره‌کل درهفته دولت آسفالت محور محمدآباد به ابریشم به طول ۱۰ کیلومتر است.
مدیرکل راه و ترابری سمنان در معرفی پروژه‌های بزرگ در دست اجرای این اداره‌کل عنوان کرد: یکی از این پروژه‌ها احداث محور گرمسار – فیروزکوه است که محوری کوهستانی است و بهره‌‌برداری از آن ارتباط جنوب به شمال کشور را از طریق گرمسار فراهم می‌کند. ۸۰ درصد خاکبرداری شده و ۶۰ درصد ساخت ابنیه فنی آن انجام شده و ۳۰ کیلومتر این محور آماده آسفالت است.
نژادصفوی گفت: از دیگر پروژه‌های مهم می‌توان به ساخت ۳۰ کیلومتر ادامه باند دوم تهران – مشهد در حوزه استحفاظی سمنان اشاره کرد که ۱۰ کیلومتر آن آسفالت شده و مابقی نیز دردست اجرا ست.
وی افزود: به زودی اجرای پروژه تقاطع غیر همسطح گلوگان در خروجی شاهرود به جاده مشهد شروع شده و هفته دولت قرار است عملیات اجرایی پروژه تقاطع غیرهمسطح سه راهی موجن شروع شود.
تمرکز حاشیه‌نشینی سمنان درمرکز استان
همچنین اسماعیل صادقی، مدیرکل مسکن و ساختمان استان سمنان در گفت وگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به تشریح وضعیت حاشیه‌نشینی این استان پرداخت و عنوان کرد: بر اساس مطالعات صورت گرفته تاکنون درهفت محله شهر سمنان و نیز بدون اعلام رسمی درمنطقه تپه‌سیاه (چاش محله) شهمیرزاد با پدیده حاشیه‌نشینی مواجه هستیم.
صادقی جمعیت شهر سمنان را ۱۵۳ هزار نفر و مساحت کلی این شهر را ۲۵۸۹ هکتار اعلام کرد و افزود: تاکنون ۳۸۰ هکتار سکونتگاه غیررسمی با جمعیتی بالغ بر ۱۶ هزار نفر در سمنان شناسایی شده است که درهفت محله شامل چهل دستگاه، زاوقان، قطعه ۱۰، عمران کو، کدیور، کوشمغان و ملحیه جای دارند.
مدیرکل مسکن و شهرسازی سمنان گفت: بیشتر سکونتگاه‌های غیررسمی دربخش‌های جنوب غرب و جنوب شهر سمنان جای دارند و اغلب حاشیه‌نشینان مهاجران افغانی و درصدی نیز مهاجرانی از استان‌های مازندران و سیستان و بلوچستان هستند.
وی با بیان اینکه بیشتر حاشیه‌نشینان از نظر سواد در سطح پائینی هستند، عنوان کرد: انحرافات و بزهکاری در مناطق حاشیه‌نشین سمنان فراوان است و استفاده غیر کار‌آمد از زمین و آشفتگی کالبدی و نا‌زیبایی، کیفیت پایین محیط زیست و عدم وجود امنیت کافی و تجمیع مهاجران از مبدا مشترک یا قومیت مشابه از ویژگی‌های آشکار این‌گونه سکونتگاه‌ها ست که در بسیاری موارد به سبب ضعف ناهنجاری‌های اجتماعی و نبود نظارت‌های قانونی، کانون آسیب‌های اجتماعی است. سکونتگاه‌های غیررسمی جزو مناطق مستعد ارتکاب جرم هستند و فقدان نظارت امنیتی کافی، وجود شمار فراوانی از افراد نیازمند و بیکار، سواد اندک، فقدان روشنایی کافی در معابر و وضعیت جغرافیایی برخی مناطق از حاشیه نشینان مجرمانی اجتماعی می‌سازد.
صادقی افزود: مطالعات ما برای تعیین دقیق تمام مناطق حاشیه نشین استان ادامه دارد و تاکنون هفت محله در استان سمنان به طور نهایی شناسایی شده که شامل ۰.۷ هکتار با ۱۴۳ نفر جمعیت در چهل دستگاه، ۷۵.۴ هکتار با ۱۵۲۷ نفر جمعیت درزاوقان، ۱۰۱ هکتار با ۵۶۳۹ نفر جمعیت درقطعه ۱۰، ۱۴.۵ هکتار با ۵۵۳ نفر جمعیت درعمران‌کو، ۳۷.۳ هکتار با ۳۱۵۰ نفر جمعیت در کدیور، ۳۴.۲ هکتار با ۱۰۷۹ هکتار در کوشمغان و ۱۷.۳ هکتار و ۳۱۰۵ نفر سکنه در ملحیه می‌شود. البته در تپه‌سیاه شهمیرزاد نیز مناطق حاشیه‌نشین شناسایی شده که هنوز به طور رسمی آمار آن اعلام نشده و مطالعات نهایی ادامه دارد.
مدیرکل مسکن و شهرسازی استان سمنان گفت: برای ارتقای سلامت و رفع مشکلات درمانی و بهداشتی و کاهش آسیب‌های اجتماعی مناطق حاشیه‌نشین تاکنون جلساتی را با استانداری، نیروی انتظامی و دانشگاه علوم پزشکی برگزار کرده‌ایم و قرار است خانه محله و پایگاه‌های ارتقای سلامت درمناطق حاشیه‌نشین راه‌اندازی شود.
وی با بیان اینکه ساخت‌وسازهای غیرقانونی از مشکلات اجتماعی مناطق حاشیه‌نشین است که باید مورد توجه قرار گیرد، تاکید کرد: برای رفع مشکل حاشیه‌نشینی باید جلوی ساخت وسازهای غیرمجاز در مرکز استان گرفته شود که دراین زمینه به همکاری بیشتر شهرداری نیازداریم.
صادقی افزود: فقدان خدمات پایه و نبود تسهیلات بهداشتی، مسکن غیر استاندارد، غیر قانونی یا غیر رسمی و نبود حداقل معیارها، مصالح مناسب، تراکم بالا، ازدهام و در نتیجه پایین بودن سرانه و شرایط زندگی سالم از ویژگی‌های مشهود در مناطق حاشیه‌نشین است که رفع آنها به همکاری نهادهای مختلف نیازدارد.
شناسایی بافت ناکارآمد در ۱۷ شهر سمنان
مدیرکل مسکن و ساختمان استان سمنان با بیان اینکه در۱۷ شهر استان سمنان حدود ۲۲۲۹ هکتار بافت ناکارآمد شناسایی شده است، گفت: درشهرهای سمنان،‌ گرمسار، دامغان، امیریه، کلاته خیج، ایوانکی، دیباج، سرخه، شاهرود، بسطام، مجن، درجزین، مهدی‌شهر، شهمیرزاد، میامی وآرادان بافت فرسوده شناسایی شده که بیشترین آن به شاهرود (۴۶۴ هکتار) و سپس سمنان (۳۵۰ هکتار) و کمترین آن به میامی (شش هکتار) اختصاص دارد.
تحویل ۸۶ درصد واحدهای مسکن مهر سمنان
صادقی همچنین عنوان کرد: از ۲۷ هزار و ۶۹۱ واحد مسکن مهر درشهرهای باجمعیت بالای ۲۵ هزار نفر سمنان ( سمنان، شاهرود، دامغان و گرمسار) ۲۳ هزار و ۷۴۰ واحد یعنی حدود ۸۶ درصد تحویل شده و ۳۹۵۱ واحد باقی مانده است.
وی گفت: ۳۴۲۱ واحد باقی‌مانده مسکن مهر عارضه‌دار و ۵۳۰ واحد بدون عارضه است و امیدواریم تا پایان پاییز ۹۶ تمام واحدهای بدون عارضه تکمیل و تحویل شوند.

 

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.