صفحه اصلی / رونق اقتصادی در منطقه ویژه خلیج فارس

رونق اقتصادی در منطقه ویژه خلیج فارس

شاهد هستیم که ارزش صادرات به بیش از یک میلیارد دلار رسیده است.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از فرینا، منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس در ۲۴ دی ۷۶ با نام منطقه ویژه اقتصادی معادن و فلزات، بر اساس مصوبه هیات وزیران تاسیس و از ۱۶ اسفند ۸۳ به منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس و سپس با اضافه شدن عبارت اقتصادی در ابتدای سال ۸۸ به منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس تغییر نام دارد.
 این منطقه با وسعت تقریبی ۵۰۰۰ هکتار در ۴ سایت جنوبی، میانی، شمالی و توسعه به لحاظ جغرافیایی تقسیم که ۲۰۰۰ هکتار آن عملیاتی و شرکتهای سرمایه گذار در حال اجرا یا بهره برداری طرح های مورد نظر می باشند و ۳۰۰۰ هکتار دیگر در حال آماده سازی زیرساختها است. منطقه از شمال به کوههای پولادی پالایشگاه های هشتم، ستاره خلیج فارس و هرمز و از جنوب به اسکله های تخلیه و بارگیری مواد معدنی و مواد نفتی، آبهای آزاد و خلیج فارس، از غرب به بندر شهید رجایی و از شرق به نیروگاه ۱۲۰۰ مگاواتی توانیر و شهر بندرعباس و خطوط ریلی مرتبط و شرایط متمایزی را پدید آورده است.
 بنابراین گزارش، فعالیت های شرکت با عملیاتی شدن سایت جنوبی و احداث ساختمان های اداری، حصار کشی سایت میانی، احداث شبکه های راه و تاسیسات، هتل پنج ستاره خلیج فارس، کارخانجات آبشیرین کن، پل های روگذر به محور شهید رجایی و راه آهن شروع و با ادغام شرکت نورد بندرعباس (بارکو) و ملحق شدن اسکله های تخلیه و بارگیری مواد معدنی، نفتی و استقرار گمرک با عملیاتی شدن سایت ها محقق گردید و هم اکنون با توجه به استقرار صنایع بزرگی نظیر فولاد – آلومینیوم و سایر صنایع، این منطقه به قطب صنعت فولاد، آلومینیوم، آند، تخلیه و بارگیری مواد معدنی و نفتی و انرژی برق تبدیل شده است.
 این گزارش می افزاید: در راستای رونق این منطقه اقتصادی شاهد هستیم که ارزش صادرات منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس به بیش از یک میلیارد دلار رسیده است. حسن خلج طهرانی، مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس گفته است: "میزان صادرات تولیدات صنایع مستقر در این منطقه طی سال ۹۵ در مقایسه با سال قبل از آن با ۲۲ درصد افزایش به بیش از یک میلیارد دلار افزایش یافت. ارزش صادرات از این منطقه در سال ۹۴ حدود ۸۲۸ میلیون دلار بوده است که این رقم در سال ۹۵ به بیش از یک میلیارد دلار افزایش یافت. از لحاظ تناژ نیز میزان صادرات از این منطقه از ۲ میلیون و ۶۴ هزارتن سال ۹۴ به بیش از۲ میلیون و ۶۷۷ هزارتن در سال ۹۵ رسید. میزان تولیدات صنایع مستقر دراین منطقه نیز از سه میلیون و ۷۸۴هزارتن سال ۹۴ با ۱۳ درصد رشد به چهار میلیون و ۲۷۵هزارتن در سال ۹۵ افزایش یافت."
 یادآور می شود: فراهم آوردن شرایط جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی و هدایت آنها در جهت احداث واحد های صنعتی و معدنی صنایع انرژی بر و فرآوری مواد معدنی و همچنین رشد توسعه اقتصادی، افزایش فرصت های شغلی، افزایش و توسعه فناوری های مدرن حوزه تولید، مهارتهای مدیریتی، ارتقای کیفیت تولیدات و افزایش توان صادرات به منظور رقابت در بازارهای جهانی جزء اهداف ترسیم شده منطقه است.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.