صفحه اصلی / توافقی برای ایجاد حافظ منافع بین ایران و عربستان انجام نشده است

توافقی برای ایجاد حافظ منافع بین ایران و عربستان انجام نشده است

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، حسین جابری انصاری در پاسخ به سوال ایسنا در رابطه با بحث دستگیری صیادان ایرانی از سوی عربستان و راه‌اندازی دفتر حافظ منافع بین ایران و عربستان  خاطرنشان کرد: زمانی که روابط دیپلماتیک و سیاسی برقرار است سفارتخانه‌ها فعال می‌شوند و وقتی روابط رسمی سیاسی و دیپلماتیک قطع شده باشد یکی از سازوکارهایی که در روابط کشورها وجود دارد دفاتر حفاظت منافع است که بر اساس نیاز و توافق دو کشوری که موضوع این مسأله هستند این سازوکار می‌تواند در دستور کار قرار گیرد.
وی ادامه داد: معمولاً باید بین دو کشوری که روابط سیاسی با هم ندارند نیازی احساس شود تا تصمیم بگیرند برای رفع مشکلات خود به دفاتر حافظ منافع  رجوع کنند و توافق نهایی بین طرفین از طریق دفاتر حافظ منافع و جزئیات آن صورت گیرد.
معاون عربی آفریقایی وزیر امور خارجه کشورمان در مسیر بازگشت ظریف به تهران از سفر شمال آفریقا ادامه داد: در شرایط فعلی که روابط سیاسی و دیپلماتیک ما از سوی عربستان سعودی قطع شده است به دلیل مسائل مرتبط با حج چه حج تمتع و چه حج واجب که مصلحت درجه نخست اتباع جمهوری اسلامی ایران است قاعدتاً یکی از جنبه‌ها این است که به چنین سازوکاری رجوع شود اما در این مورد باید بین دو طرف توافق وجود داشته باشد و هر دو طرف احساس این نیاز را داشته باشند و هر دو طرف در مذاکرات مستقیم یا غیرمستقیم در رابطه با ترتیبات این موضوع با یکدیگر توافق کنند.
جابری انصاری تأکید کرد: در این زمینه پیشنهاداتی از سوی طرف‌های ثالث در ماه‌های گذشته مطرح و بین دو کشور تبادل شده است و دو طرف نظرات خود را به شکل غیرمستقیم از طریق طرف ثالث با یکدیگر تبادل کردند. اما تا امروز هیچگونه توافقی بین دو طرف حاصل نشده است. بنابراین اگر توافقی بین دو طرف حاصل شود بر اساس نیاز انجام می‌شود. در یک سال گذشته گفت‌وگوها بین دو طرف انجام شده ولی هنوز توافقی بین طرفین انجام نشده است. اگر چنین توافقی انجام شود به اطلاع افکار عمومی خواهد رسید.
معاون عربی آفریقایی وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به این سوال که آیا شما پیام رییس جمهور ایران را به قطر برده‌اید؟ این پیام درباره چه موضوعی بود؟ گفت: قبل از سفر آقای ظریف  به شمال آفریقا یک سفر کوتاه نیم‌روزه‌ای به دوحه داشتم و پیام شفاهی رییس جمهوری اسلامی ایران جناب دکتر روحانی را به امیر قطر منتقل کردم و این پیام را به وزیر امور خارجه قطر رساندم. چارچوب پیام ما بر اساس سیاست‌های ما در ارتباط با این تحول و مجموعه تحولات منطقه‌ بود.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.