صفحه اصلی / هنرمند ایرانی ریشه در تاریخ گذشته خود دارد

هنرمند ایرانی ریشه در تاریخ گذشته خود دارد

و در متن تاریخ و گذشته خود ریشه دارد.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا،  حمید کارگر روز دوشنبه در نشست خبری نمایشگاه پرویز تناولی و شیرهای ایران اظهار داشت: استاد تناولی جزء ثروت های فرهنگی و اجتماعی ما محسوب می شوند و به این هنرمند می بالیم که ایده ای نو و خلاقانه ارائه کرده است. 
وی بیان داشت: در راستای تجلی این باور و اندیشه، موزه ملی ایران با اعلام همکاری آثار ارزشمندی مرتبط با موضوع شیرهای ایرانی، فراهم کرده و دراختیار موزه هنرهای معاصر قرار داد تا در کنار آثار استاد تناولی، ضمن بیان یک واقعیت واحد، یک نگاه و باور از گذشته های دور را برای مردم ایجاد کند. 
کارگر گفت: عملی کردن ایده های یک هنرمند به شکل گیری ایده های جدید کمک می کند و سازمان میراث فرهنگی برای ارائه آثار خود در این گونه نمایشگاه ها آمادگی دارد. 
وی خاطرنشان کرد: در رابطه با فعالیت های فرهنگی و هنری کشورمان باید یک فضای گفتمان در رابطه با هنر و تمدن ایران به وجود بیاوریم که برگزاری نمایشگاه، یکی از راههای تحقق این فضای گفتمانی است. 
مدیرکل امور موزه ها افزود: پرداختن محققان به ایران، کنفرانس ها، سخنرانی ها و پخش مستند راجع به ایران می تواند از نتایج برگزاری این نمایشگاه در داخل و خارج از کشور باشد. 
وی گفت: همانگونه که در صورت تجاوز به خاک ایران، دفاع از کشور را وظیفه خود می دانیم، حضور در مجامع فرهنگی هنری و برگزاری موزه ها و نمایش آثار تاریخی و فرهنگی در خارج کشور نیز وظیفه ماست و هر کدام از ما در این قافله شرکت کنیم به رسالت ملی خود پرداخته ایم و درغیراینصورت، تاریخ به خاطر این غفلت ها ما را نخواهد بخشید.
**نقش شیر در نمادها و آیین های ایران از دوره باستان تاکنون 
در ادامه پرویز تناولی با اشاره به برگزاری نمایش شیرهای ایرانی گفت: برپایی این نمایشگاه یکی از رویاهای ۵۰ ساله من بوده و از زمان کودکی که در تعزیه شیر را می دیدم که بر سر و روی خود می زند، علاقه مند به شیر شدم و بعد از آن عکس های از امام علی (ع) و شیر را دیدم و به اهمیت این موجود در تاریخ و فرهنگ کشورم پی بردم. 
این مجسمه ساز معاصر به تحقیقات چندین ساله خود درباره نقش فرهنگی شیر در ایران زمین اشاره کرد و افزود: از دو سال پیش تصمیم گرفتم تا نقش شیر در فرهنگ ایران را به نمایش بگذارم و از آنجا که نقش شیر در نمادها و آیین های باستانی تا امروز وجود دارد، حیف دانستم که این موضوع از منظر جوانان دور بماند و تمام برداشتهای من در این آثار از منابع کشورم ایران بوده است. 
دبیر نمایشگاه پرویز تناولی و شیرهای ایران نیز در این نشست، برگزاری این نمایشگاه را فرصت مناسبی برای شناختن وجه مهمی از شخصیت استاد تناولی دانست و گفت: تناولی، نقش مهم فرهنگی بازی کرده است و تمام چیزهایی که مردم از آن خسته شده و دور ریخته اند را جمع آوری کرده و آنها را منبع الهام خود و در مسیر فرهنگ ایرانی قرار داده است. 
بهزاد حاتم با بیان اینکه تناولی در نقش یک پالایشگاه فرهنگی عمل کرده است، افزود: نمایشگاه پرویز تناولی و شیرهای ایران، یک رویداد هنری نیست بلکه یک نمایشگاه فرهنگی است که از کارهای بسیار ساده، یک اثر سطح بالا به وجود آورده است. 
در ادامه این نشست، محمدعلی زارع سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران نیز اظهار داشت:‌این نمایشگاه از بهترین نمایشگاه های هنری خواهد بود چراکه حاصل تفکر در حوزه ادبیات و فلسفه است.
نمایشگاه پرویز تناولی و شیرهای ایرانی از ۱۲ تیرماه در همه ۹ گالری موزه هنرهای معاصر تهران برگزار می شود که در آن ۱۴۷ اثر از استاد تناولی و ۱۵۳ اثر از مجموعه فرش، قفل سنگ آویز، وزنه شیر و پوسترهای مذهبی از استاد تناولی، و ۶۳ اثر از جاهای مختلف به امانت گرفته شده و ۹۷ اثر از موزه ملی، ‌5 اثر از موزه هنرهای معاصر، ۱۰ اثر از موزه عباسی، ۳ اثر از موزه نقاشی پشت شیشه و یک اثر از سوسن بابایی، ۳ اثر از علی فرامرزی و ۱۴ اثر از ملک مدنی که جمعا ۳۶۳ اثر خواهد بود به نمایش خواهند آمد . 
از شاهکارهای این مجموعه می توان به ریتون طلا و خنجر طلای دوران هخامنشی از موزه ملی ایران مینیاتورهایی از شاهنامه شاه تهماسب از موزه هنرهای معاصر و شیر بزرگ فیروزه ای از موزه رضا عباسی و اشیایی دیگر از مجموعه های خصوصی اشاره کرد. 
نمایشگاه شیرهای ایرانی نگاهیست به پنج هزار سال نقش شیر در هنر و فرهنگ ایران که سیر شیر ایرانی در آثار تاریخی و فرهنگی ایران را از هزاره سوم پیش از میلاد تا دوران معاصر دنبال می کند که با همکاری موزه تناولی، موزه هنرهای معاصر، موزه ملی ایران، موزه رضا عباسی و مجموعه داران خصوصی و موزه های دیگر برگزار می شود.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.