صفحه اصلی / استارتاپ ژاپنی از سنگ آهک، کاغذ می سازد

استارتاپ ژاپنی از سنگ آهک، کاغذ می سازد

حال یک استارتاپ ژاپنی با نیم نگاهی به گذشته بشر، و با توجه به بحران آب و جنگل زدایی در دنیا، کاغذی را به بازار معرفی کرده که برای تولید آن حتی یک گرم چوب و یا یک قطره آب به صورت مستقیم استفاده نشده است.
آقای «نوبویوشی یاماساکی» بنیان گذار استارتاپ «.TBM Co» که در ۱۵ سالگی ترک تحصیل کرده و فعالیت خود را با نجّاری آغاز کرده بود، تا قبل از تاسیس شرکت، به خرید و فروش خودروهای دست دوم می پرداخته است.
یاماساکی در سفری که به اروپا  داشت، تحت تاثیر معماری باستانی موجود در این قاره و دوام سازه های آهکی پس از سالیان دراز قرار گرفت و در سال ۲۰۰۸ و در کشور تایوان نیز، اولین کاغذ تولید شده از سنگ را از نزدیک مشاهده کرد. این تجربیات و علاقه شخصی آقای یاماساکی به مسائل زیست محیطی، ایده تولید کاغذ از سنگ آهک را در ذهن وی به وجود آورد.
برای تولید هر تن کاغذ معمولی ۱۰۰ تن آب استفاده می شود
بر اساس ادعای استارتاپ TBM، برای تولید هر تن کاغذ معمولی از چوب درختان، ۱۰۰ تن آب مورد نیاز است که برای تولید همین مقدار کاغذ «Limex»، قطره ای آب مصرف نخواهد شد. این شرکت به ازای هر ۲۰ اصله درخت، ۱ تن سنگ آهک را به همراه ۲۰۰ کیلوگرم «پُلی اُلِفین» (نوعی پُلیمر) مورد استفاده قرار می دهد.
تولید تجاری لایمِکس تابستان سال گذشته و در میاگی (یکی از مناطق ژاپن که در زلزله سال ۲۰۱۱ ویران شد) در حالی آغاز شد، که کارخانه مذکور در زمستان سال ۹۳ احداث شده بود و تا روز تولید محصول نهایی، تمام هزینه ها از قبیل مواد اولیه، انرژی و حقوق از محل سرمایه اصلی تامین می شده است.
مهمترین و سودآورترین محصول حال حاضر TBM، کارت های ویزیت هستند که به واسطه جنس کاغذ به کار رفته در آنها، مانند کارت های لَمینت شده معمولی براق بوده ولی در مقابل خم شدن و پارگی بسیار مقاوم ترند.
کاغذ لایمِکس بسیار با دوام و ضد رطوبت بوده و حتی زیر آب نیز می توان روی آن نوشت. جالب اینکه یاماساکی بازار مناسب دیگری نیز برای محصول خود پیدا کرده و در حال حاضر با یکی از بزرگترین رستوران های زنجیره ای سوشی در ژاپن، برای تولید و چاپ منوی غذا قرارداد بسته است.
برنامه یاماساکی برای سایر نقاط دنیا، فروش یا راه اندازی بیش از صد کارخانه تولید کاغذ در مناطق کم آب اما غنی از لحاظ سنگ آهک (مانند مراکش و کالیفرنیا) بوده و تصمیم دارد سایر محصولات خود (تصویر بالا) را نیز در آینده روانه بازار کند.
بنیان گذار TBM همچنین قصد دارد تا سال ۲۰۲۰ میلادی سهام شرکت را در بورس عرضه کرده و یک کارخانه جدید با ظرفیت ۳۰ هزار تن هم در ژاپن احداث کند. کمپانی مورد بحث در نهایت می خواهد تا میانه دهه ۲۰۳۰، درآمد ۹ میلیارد دلاری سالانه را برای خود رقم بزند.

همچنین مطالعه کنید:

۶۰۰ هزار میلیارد تومان جذب و تجهیز منابع در بورس

به گزارش کسب و کار نیوز ، داده‌های آماری مدیریت پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.