صفحه اصلی / بهبود فضای کسب‌وکار صنعت گردشگری در گرو توسعه بازاریابی و تبلیغات

بهبود فضای کسب‌وکار صنعت گردشگری در گرو توسعه بازاریابی و تبلیغات

 توسعه بازاریابی و تبلیغات گردشگری در کشورهای هدف را از جمله راهکاری بهبود فضای کسب و کار در حوزه گردشگری دانست.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از پایگاه خبری اتاق ایران، رئیس کمیسیون گردشگری اتاق ایران جلب مشارکت سرمایه گذاران داخلی و خارجی از طریق ایجاد تضمین‌های سرمایه گذاری، تسهیل فرایند صدور مجوزها و شفاف سازی نحوه نظارتها، توسعه بازاریابی و تبلیغات گردشگری در کشورهای هدف را از جمله راهکاری بهبود فضای کسب و کار در حوزه گردشگری دانست.
پانزدهمین نشست کمیته مشورتی گردشگری شب گذشته در هتل هما و با حضور رییس و دبیر کمیسیون گردشگری، اقتصاد ورزش و اقتصاد هنر اتاق ایران، مسئولان سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، فعالان بخش خصوصی و غیره برگزار شد.
احمد اصغری در ابتدا از غیبت نمایندگان نهادهای تصمیم گیر و دخیل در امر گردشگری از جمله وزارت اقتصاد و امور دارایی، سازمان محیط زیست، وزارت امور خارجه، نیروهای نظامی و امنیتی، وزارت راه و امور شهرسازی، شهرداری‌ها، مجلس شورای اسلامی و سایر نهادهای قانون گذار گلایه کرد.
رییس کمیسیون گردشگری، اقتصاد ورزش و اقتصاد هنر اتاق ایران با اشاره به مهمترین رویکرد در توسعه کسب و کارهای گردشگری و به تبع آن توسعه اشتغال و تولید، گفت: بر این اساس باید شاهد افزایش خدمات گردشگری از طریق افزایش سهم جذب گردشگران باشیم.
وی تصریح کرد: بهبود واقعی فضای کسب و کار بر مبنای رویکرد نهادگرایی جدید است که در آن توجه ویژه به بهبود قوانین و مقررات صورت می‌گیرد و تلاش می‌شود تا هزینه‌های تولید از طریق بهبود فضای کسب و کار کاهش یابد.
اصغری با اشاره به برخی از راهبردهایی که می‌تواند موجب بهبود فضای کسب و کار در حوزه گردشگری شود، ادامه داد: باز بینی و باز طراحی در قوانین و مقررات موجود از طریق نهادهای مردمی و نهادهای بازار یکی از موارد مذکور است زیرا علت تاکید بر تغیر متولیان آن این است که اساساً نهادهای متولی نسبت به قوانین و مقررات و رویه‌های خود تعصب داشته و نسبت به تغییرات واکنش شدید و جزمانه دارند. بنابراین نهادهای بازار که ذی نفعان واقعی این فرایندها هستند، مشکلات موجود را بهتر درک نموده و نسبت به پیشنهاد و توجیه آن اقدام می‌کنند.
رییس کمیسیون گردشگری، اقتصاد ورزش و اقتصاد هنر اتاق ایران تشویق و حمایتهای مادی و معنوی از کسب و کارها به ویژه کسب و کارهای نوپا را امری ضروری دانست و افزود: امروزه ۸۰ درصد از کسب و کارهای موفق دنیا بر مبنای اینترنت و دیجیتال پایه گذاری شده‌اند و عمدتاً کسب و کارهای نوپا هستند که قدمت زیادی ندارند. حمایت از این نوع کسب و کارها که در ابتدا قدرت زیادی ندارند می‌تواند پشتوانه‌های قوی برای آینده آن‌ها و تبدیل شدن به نیروهای کار مولد را فراهم آورد.
وی حذف و کاهش مجوزهای غیر ضروری و ایجاد پنجره واحد در اعطای مجوزها، جلب مشارکت سرمایه گذاران داخلی و خارجی از طریق ایجاد تضمین‌های سرمایه گذاری، تسهیل فرایند صدور مجوزها و شفاف سازی نحوه نظارتها، توسعه بازاریابی و تبلیغات گردشگری در کشورهای هدف، توسعه گردشگری طبیعی و روستایی (عشایری) و اقامتگاههای بوم گردی، توانمندسازی نیروی انسانی و استفاده از فارغ التحصیلان رشته‌های مرتبط را از دیگر راهکارهای مهم برای بهبود فضای کسب و کار دانست.
اصغری با اشاره به اینکه ساماندهی زیرساخت‌های گردشگری در پایگاه‌های ملی وجهانی، واگذاری بهره‌برداری از بناهای تاریخی به بخش خصوصی، حمایت از ایجاد و راه‌اندازی موزه‌های غیر دولت، توجه به رونق صنایع‌دستی و توسعه زمینه‌های تولید آن نیز می‌تواند رونق گردشگری را رقم بزند، خاطرنشان کرد: در اولویت قرار دادن تخصیص منابع مالی و اعتبارات از صندوق ذخیره ملی و سایر بنگاه‌های توانمند مالی و اقتصادی به پروژه‌های فعال در بخش گردشگری، تدوین برنامه جامع در راستای حفظ و نگهداری منابع طبیعی و مناطق گوناگون جغرافیایی جهت توسعه گردشگری با رویکرد توسعه پایدار و تشکیل کارگروه‌های تخصصی از فعالین بخش خصوصی و دعوت از آن‌ها برای مشارکت در امر سیاست‌گذاری‌های صنعت گردشگری در ابعاد خرد و کلان نیز از دیگر راهکارهایی است که باید موردتوجه قرار بگیرد.
 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.