صفحه اصلی / افغانستان برنده جایزه "روز جهانی بدون دخانیات" شد

افغانستان برنده جایزه "روز جهانی بدون دخانیات" شد

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، وزارت بهداشت این کشور می‌گوید: افغانستان به دنبال تلاش‌هایی که برای کاهش استفاده از دخانیات در این کشور انجام داده، برنده این جایزه شده است.
بر اساس ارزیابی سال ۲۰۱۰ در افغانستان، بیش از ۳۵ درصد بزرگسالان در این کشور دخانیات مصرف می‌کنند، ۱۶ درصد نوجوانان بین سن ۱۳ تا ۱۵ سال، حداقل یکبار دخانیات مصرف کرده‌اند و ۴۰ درصد کسانی که در خانواده‌شان سیگار کشیده می‌شود، از دود آن متضرر می‌شوند.
تشکیل کمیسیون اجرای قانون کنترل تنباکو و دخانیات، دو برابر ساختن تعرفه گمرکی واردات سیگار، راه‌کارهای عاری ساختن دفاتر دولتی وغیردولتی و رستوران‌ها از دود تنباکو و قلیان، نصب علایم منع استفاده از تنباکو در امکان عمومی، وضع محدودیت کامل بر تبلیغات محصولات تنباکو، تبلیغ در مورد ضررهای استفاده از تنباکو و راه‌اندازی کمپین‌های جمع‌آوری قلیان‌ها از شهر کابل از دستاوردهای یک‌ونیم ساله وزارت بهداشت در راستای کاهش استفاده از دخانیات در این کشور خوانده شده است.
"بشیر احمد سروری"، مسئول بخش بهداشت روانیِ وزارت بهداشت افغانستان در مراسم روز جهانی بدون دخانیات گفت: راه مهمی که می‌تواند جلوی افزایش مصرف تنباکو را در افغانستان بگیرد، افزایش میزان مالیات بر واردات آن است.
از سوی دیگر "فدا محمد پیکان"، معاون وزارت بهداشت افغانستان می‌گوید که باز بودن مرزها به روی قاچاقچیان و همچنان ادامه جنگ و ناامنی بر افزایش تعداد مصرف‌کنندگان دخانیات تاثیر چشمگیر دارد.
به گزارش بی‌بی‌سی، بر اساس آماری که سازمان جهانی بهداشت منتشر کرده، دخانیات، جان نیمی از مصرف‌کنندگان خود را می‌گیرد و سالانه نزدیک به شش میلیون نفر در سرتاسر جهان به دلیل استفاده از دخانیات جان می‌بازند که ۹۰۰ هزار نفر از آنها افرادی هستند که در نتیجه تنفس دود سیگار دیگران جان می‌دهند.
سازمان جهانی بهداشت برآورد کرده که تا سال ۲۰۳۰ میلادی شمار افرادی که در نتیجه استفاده از تنباکو جان می‌دهند به بیش از هشت میلیون تن در سال برسد که ۸۰ درصد این تلفات مربوط به کشورهایی با درآمد پایین است.
دخانیات یکی از عوامل مهم به وجود آمدن بیماری‌های سرطان و بیماری‌های مزمن تنفسی و قلبی در جهان است.
مقامات وزارت بهداشت افغانستان از آمارگیری در مورد میزان استفاده از دخانیات، برنامه‌های آموزشی برای اجرای قانون کنترل تنباکو، اطلاع‌رسانی در مورد منع استفاده از دخانیات در مدارس و بسیج همگانی برای اجرای قانون کنترل دخانیات به عنوان برنامه‌های آینده‌شان در راستای کاهش منع استفاده از این محصول مضر و بیماری‌زا یاد می‌کنند.

همچنین مطالعه کنید:

صادرات نفت ایران به بالاترین رکورد ۶ ساله صعود کرد

به گزارش کسب و کار نیوز ، روزنامه فایننشیال تایمز با استناد به گزارش شرکت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.