صفحه اصلی / ظرفیت کاردانی نظام آموزش های مهارتی به ۷۰ درصد افزایش می یابد

ظرفیت کاردانی نظام آموزش های مهارتی به ۷۰ درصد افزایش می یابد

 نسل جوان کشور که علاقه مند به دستیابی به آموزش های مهارتی است به ۷۰ درصد افزایش پیدا کند.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا، مجتبی شریعتی نیاسر روز یکشنبه  با بیان اینکه یکی از بندهای مهم طرح آمایش آموزش عالی ماموریت گرا کردن دانشگاه ها است، افزود: در این رابطه در برنامه ششم توسعه بر ماموریت گرایی دانشگاه ها، کار ویژه ای صورت گرفته و برهمین اساس دانشگاه ها به چهار دسته تقسیم شدند.

وی بیان کرد: یک دسته دانشگاه محلی و استانی، دسته دوم منطقه ای، سوم دسته ملی و دسته چهارم دانشگاه هایی با ماموریت فراملی، که در برنامه ششم توسعه این دسته بندی صورت گرفته و بر این اساس دانشگاه هایی که در سطح فراملی هستند یک وظایف فوق العادی برعهده این مراکز نهاده شده است.
وی گفت: این وظایف عبارت است از توسعه تحصیلات تکمیلی، ورود به عرصه جهانی، گسترش مرزهای دانش و غیره و از طرفی آن دسته از دانشگاه هایی که در سطح محلی و استانی هستند وظایف آنها توسعه دورهای مهارتی، گسترش راههای تقاضا محور و یا نیازمحور در منطقه، توجه ویژه به آموزش های مهارتی و غیره است.
شریعتی نیاسر با بیان اینکه تا کنون دانشگاه ها به اسم تفکیک نشده اند و با این جهت گیری درصدد برنامه ریزی برای مراکز عملی هستیم، افزود: این مسیر خوبی است که در برنامه ششم توسعه از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای دانشگاه ها طرح ریزی شده است.
وی گفت: این طرح جدیدی نیست، در دولت یازدهم، ماموریت گرایی دانشگاه ها مبتنی بر اهداف مندرج در اساسنامه ها دنبال می شد و برای مثال می توان به این مطلب اشاره کرد که در دانشگاه هایی که تاسیس آن قرار بود در علوم انسانی پیش رود؛ نباید در حوزه غیرعلوم انسانی آن را به وجود آورد و یا اینکه دانشگاهی که در ابتدا برای هنر ساخته شده، نباید به بخش های غیرهنری ورود پیدا کند و همینطور دانشگاهی که برای اهداف حضوری پرداخته شده نباید در حوزه غیر حضوری مورد استفاده قرار گیرد.
شریعتی نیاسر ادامه داد: در این رابطه می توان به دانشگاه هایی اشاره کرد که وابسته به دستگاه های اجرایی است و برای پوشش نیازهای این نهادها ساخته شده اند و نباید پذیرش دانشجوی آزاد داشته باشند.
وی مشکلات عدم توجه به این موارد را شامل وجود صندلی های خالی، تقویت بی کیفیتی، رشد بی رویه کمی در آموزش عالی، ظرفیت مازاد غیرضروری و در نهایت تحمیل هزینه به دستگاه اجرایی برشمرد که عمدتا مربوط می شود به دانشگاههای که سربار دولت هستند.
معاون آموزشی وزیر علوم افزود: یک بخش دیگر هم در عرصه ماموریت گرایی آموزش های مهارتی است؛ در کشور دو دانشگاه بزرگ مهارتی وجود دارد یکی دانشگاه جامع علمی کاربردی و دیگری دانشگاه فنی حرفه ای است و این دو مرکز علمی از دانشگاههای توانمند کشور به شمار می روند به گونه ای که در سطح بین الملل هم مطرح هستند.
وی گفت: آلمان درخواست کرده که بتواند با این مراکز علمی مهارتی ایران، آموزش های تکنسینی خود را توسعه دهد، کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی(او آی سی» – OIC – در اجلاس کامستک(کمیته دائمی همکاری های علمی و فناوری سازمان همکاری های اسلامی)، مهارتی های علمی ایران را برای ۲۵ سال آینده خود مورد توجه قرار دادند و این نشان از آن است که وزارت علوم باید رویکرد ویژه و برنامه محوری برای آموزش های علمی مهارتی داشته باشد.
وی با بیان اینکه دانشگاه های علمی مهارتی باید به صورت یکپارچه مورد حمایت قرار گیرند، افزود: بحث تجمیع دانشگاه های مهارتی برای ارتقاء سطح بهره وری مطرح شده و دنبال می شود و ماموریت ها تغییر نکرده و با قدرت ادامه خواهد داشت و از طرفی تامین کننده نیاز دانش آموزان و فارغ التحصیلان هنرستانی کشور نیز به شمار می رود و دانشگاه علمی کاربردی نیز در قالب تجمیع همچنان باید ماموریت خود را برای بالا بردن سطح دانش شاغلین دنبال کنند.
شریعتی نیاسر گفت: در همین راستا دو کار انجام شده یکی اینکه در بخش مهارتی موارد غیر مرتبط را حذف کردیم و به عنوان مثال اگر یک موسسه برای دوره های علمی کاربردی و در دوره های خاصی تعریف شده و در مقابل دوره های غیر مرتبط در آن تدریس می شود، این دوره ها را حذف کردیم و در این رابطه تعداد رشته محل های دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور هدفمند شده و نسبت به سال ۹۵ کاهش پیدا کرده است.
وی افزود: این کاهش در واقع به معنای هدفمند کردن آموزش های علمی مهارتی است و امروز ظرفیت کاردانی کشور در آموزش های مهارتی در حدود ۶۱ درصد است و ظرفیت کارشناسی نا پیوسته در بخش مهارتی در حدود ۳۹ درصد است و امید است تا سال آینده ظرفیت کاردانی نظام آموزش های مهارتی به حدود ۷۰ درصد برسد که درصد خوبی است و نسل جوان کشور که علاقه مند به دستیابی به آموزش های مهارتی است، بتواند به این بستر ورود پیدا کند.
معاون آموزشی وزیر علوم گفت: طرح آمایش آموزش عالی، باز شدن میدان عمل برای دانش آموختگانی است که می خواهند وارد کسب و کار شوند و کارآموزی به راه اندازند و مدیریت کسب و کار را بهتر درک کنند و امسال به درخواست دانشجویان ظرفیت پذیرش دانشگاه های خوب و مطرح کشور را برای رشته مدیریت کسب و کار افزایش داده ایم.
وی ادامه داد: بند سوم طرح آمایش آموزش عالی مربوط است به ساماندهی موسسات و در این رابطه طرحی تدوین شده که در قالب این طرح موسسات نوپا و کمتر از ۱۵ سال بتوانند در بستر دانشگاه های بزرگ رشد پیدا کرده و ارتقاء یابند و از این طریق کمبودها و کسری امکانات منابع انسانی خود را در دانشگاه مادر در منطقه خود جبران کنند و آموزش عالی نیز در این هم افزایی بتواند به این موسسات بهتر مجوز دهد تا زمینه رشد آنها فراهم شود.
شریعتی نیاسر گفت: طرح ساماندهی آموزشی به دانشگاه ها ابلاغ شده و بزودی در دانشگاه ها منتشر می شود و امید است از این موقعیتی که بوجود آمده، دانشگاه ها بتوانند در یک فضای همراهی با دانشگاه ها بزرگ به یک تراز واقعی برسند و در واقع دانشجویان و اساتید و مجموعه دانشگاه ها هم بتوانند از امکانات دانشگاه های بزرگ و مادر استفاده کنند و این طرح به معنای ادغام یا الحاق نیست و دانشگاهها جایگاه و اعتبار خود را دارند.
** تبدیل وضعیت مدرسان دانشگاه ها به هیات های علمی 
معاون آموزشی وزیر علوم درمورد دستورالعمل ابلاغی تبدیل وضعیت مدرسان به هیات علمی در دانشگاه فرهنگیان گفت: این طرح برای مدرسان دانشگاه های مانند فنی حرفه ای و فرهنگیان جهت برخورداری از امتیاز هیات علمی تهیه شد و طبیعی است که هر دستورالعملی مولفه ها و شاخص های خود را دارد و این امکان وجود دارد که شامل همه مدرسان نشود و بدین صورت پیش بینی می شود حدود ۶۰ درصد از مدرسان دانشگاه فرهنگیان تبدیل وضعیت شوند.
وی افزود: دانشگاه فرهنگیان قرار است گزارش اعمال این دستورالعمل را ارائه دهد که در نتیجه ببینیم چند درصد از مدرسان دانشگاه شامل این طرح می شوند. گرچه مشکل تعدادی از آنها با این رویه حل نمی شود، اما دانشگاه فرهنگیان پیشنهاداتی در این خصوص به آموزش عالی ارائه داده و موضوع در حال بررسی است. 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.