تا از بتن در رویه راهها بیشتر استفاده شود اما باید توجه داشت که هماکنون مازاد تولید سیمان در کشور وجود دارد که بخشی از آن میتواند در ساخت راه استفاده شود.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ماین نیوز، رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه «از ابتدای فعالیت دولت یازدهم توجه به رویه های بتنی جدی تر شده است» تاکید کرد: هماکنون نزدیک به ۱۰ میلیون تن مازاد تولید سیمان در کشور وجود دارد که بخشی از آن میتواند در ساخت راهها استفاده شود.
محمد شکرچی زاده با اشاره به مزایای استفاده از رویههای بتنی اظهار داشت: نزدیک به ۸ دهه است که ما از سیمان و بتن در صنعت ساختمان، بنادر، سدسازی و پلسازی استفاده می کنیم.
وی افزود: طی این مدت بتن توانسته مزیتهای خود نسبت به فولاد و سدهای خاکی را نشان دهد اما نسبت به رویه های بتنی غفلتی صورت گرفته درحالیکه رویههای بتنی دارای عمر بیشتر، دوام مناسبتتر، ایمنی بیشتر و مصرف سوخت کمتر و با محیطزیست سازگار تر است.
رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه «میزان استفاده از بتن در رویه راهها طی سالهای گذشته از مجموع ۲۰۰ هزار کیلومتر نزدیک به صفر بوده است» گفت: علت آن ناشی از قیمت ارزان و در دسترس بودن قیر است همچنین مهندسین مشاور نیز آشنایی چندانی با بتن نداشتند.
شکرچی زاده با اشاره به توجه دولت یازدهم به رویههای بتنی در حوزه حملونقل بیان داشت: از ابتدای فعالیت دولت یازدهم توجه به رویههای بتنی جدیتر شد و وزیر راه و شهرسازی نیز برای تهیه دستورالعملی دستور داد تا از بتن در رویه راهها بیشتر استفاده شود اما باید توجه داشت که هماکنون مازاد تولید سیمان در کشور وجود دارد که بخشی از آن میتواند در ساخت راه استفاده شود و با توجه به افزایش قیمت قیر میتوان با جایگزین کردن این دو محصول آمادگی برای صادرات قیر را فراهم کرد.
وی خاطرنشان کرد: در بازدید از کشور کره جنوبی متوجه میزان قابلتوجه استفاده از رویههای بتنی در بزرگراهها شدم و با توجه به وجود دانش رویههای بتنی در داخل کشور در ادامه کار با مشکل مواجه نخواهیم شد.
این مقام مسئول به سه پروژه آزادراه تهران- شمال، آزادراه اصفهان-شیراز و باند ۲۹ راست فرودگاه امام خمینی که قرار است با حضور رئیسجمهوری افتتاح شود اشاره کرد و گفت: این باند فرودگاه در آزمایشها مورد رضایت خلبانان قرار گرفته است زیرا علاوه بر کیفیت بالا حداقل چند دهه عمر مفید خواهد داشت.
وی یادآور شد: در روسازیهای بتنی اسـتفاده از پودر سرباره کوره آهنگدازی بهجای ۲۵% سیمان، بـه تـراکم و غیرقابـل نفـوذ کـردن بـتن و سنگدانه های آهکی به کاهش تبادلات حرارتی بتن با محیط کمک میکند؛ الیاف پلیپروپیلن در بهبود مقاومت کششی، انعطافپذیری و انسجام بتن، پس از ترکخوردگی تأثیر بسزایی دارد.
شکرچی زاده خاطرنشان کرد: صرف کمی هزینه بیشتر برای اجرای روسازی بتنی که عملکـرد خود را بهطور مطمئن در طول عمر واقعی طرح خود حفظ میکند و مزایای بیشمار دیگری دارد، بهطورقطع در طولانیمدت به نفع استفادهکنندگان از راه و سازمانهای مسئول خواهد بود.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ماین نیوز، رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه «از ابتدای فعالیت دولت یازدهم توجه به رویه های بتنی جدی تر شده است» تاکید کرد: هماکنون نزدیک به ۱۰ میلیون تن مازاد تولید سیمان در کشور وجود دارد که بخشی از آن میتواند در ساخت راهها استفاده شود.
محمد شکرچی زاده با اشاره به مزایای استفاده از رویههای بتنی اظهار داشت: نزدیک به ۸ دهه است که ما از سیمان و بتن در صنعت ساختمان، بنادر، سدسازی و پلسازی استفاده می کنیم.
وی افزود: طی این مدت بتن توانسته مزیتهای خود نسبت به فولاد و سدهای خاکی را نشان دهد اما نسبت به رویه های بتنی غفلتی صورت گرفته درحالیکه رویههای بتنی دارای عمر بیشتر، دوام مناسبتتر، ایمنی بیشتر و مصرف سوخت کمتر و با محیطزیست سازگار تر است.
رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه «میزان استفاده از بتن در رویه راهها طی سالهای گذشته از مجموع ۲۰۰ هزار کیلومتر نزدیک به صفر بوده است» گفت: علت آن ناشی از قیمت ارزان و در دسترس بودن قیر است همچنین مهندسین مشاور نیز آشنایی چندانی با بتن نداشتند.
شکرچی زاده با اشاره به توجه دولت یازدهم به رویههای بتنی در حوزه حملونقل بیان داشت: از ابتدای فعالیت دولت یازدهم توجه به رویههای بتنی جدیتر شد و وزیر راه و شهرسازی نیز برای تهیه دستورالعملی دستور داد تا از بتن در رویه راهها بیشتر استفاده شود اما باید توجه داشت که هماکنون مازاد تولید سیمان در کشور وجود دارد که بخشی از آن میتواند در ساخت راه استفاده شود و با توجه به افزایش قیمت قیر میتوان با جایگزین کردن این دو محصول آمادگی برای صادرات قیر را فراهم کرد.
وی خاطرنشان کرد: در بازدید از کشور کره جنوبی متوجه میزان قابلتوجه استفاده از رویههای بتنی در بزرگراهها شدم و با توجه به وجود دانش رویههای بتنی در داخل کشور در ادامه کار با مشکل مواجه نخواهیم شد.
این مقام مسئول به سه پروژه آزادراه تهران- شمال، آزادراه اصفهان-شیراز و باند ۲۹ راست فرودگاه امام خمینی که قرار است با حضور رئیسجمهوری افتتاح شود اشاره کرد و گفت: این باند فرودگاه در آزمایشها مورد رضایت خلبانان قرار گرفته است زیرا علاوه بر کیفیت بالا حداقل چند دهه عمر مفید خواهد داشت.
وی یادآور شد: در روسازیهای بتنی اسـتفاده از پودر سرباره کوره آهنگدازی بهجای ۲۵% سیمان، بـه تـراکم و غیرقابـل نفـوذ کـردن بـتن و سنگدانه های آهکی به کاهش تبادلات حرارتی بتن با محیط کمک میکند؛ الیاف پلیپروپیلن در بهبود مقاومت کششی، انعطافپذیری و انسجام بتن، پس از ترکخوردگی تأثیر بسزایی دارد.
شکرچی زاده خاطرنشان کرد: صرف کمی هزینه بیشتر برای اجرای روسازی بتنی که عملکـرد خود را بهطور مطمئن در طول عمر واقعی طرح خود حفظ میکند و مزایای بیشمار دیگری دارد، بهطورقطع در طولانیمدت به نفع استفادهکنندگان از راه و سازمانهای مسئول خواهد بود.