صفحه اصلی / ماهنامه «دانش‌بنیان» هجدهم منتشر شد

ماهنامه «دانش‌بنیان» هجدهم منتشر شد

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از  پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان؛ برای خودرویی که کوهی پیش رو دارد، لازم و ضروری است که سرعتش را شتاب دهد و به قول معروف از دور نیفتد تا بتواند سربالایی را با موفقیت و کمترین فشار ممکن، پشت سر بگذارد. کشور ما، در مقابل کوهی از مسائل دشوار روبرو است. همچنان با موانع زیادی در چالش است. دیگر همه این واقعیت را پذیرفته اند که جمهوری اسلامی ایران، جایی است که پیشرفت در آن، ریشه‌دار است و برایش خاک حاصلخیزی دارد. پس آنچه دغدغه امروز است؛ پیشرفت و حفظ شتاب علمی است.
حفظ سرعت
پرویز کرمی سردبیر ماهنامه «دانش بنیان» در اهمیت حفاظت از نهال اقتصاد دانش بنیان، دست به قلم برده و در یادداشت خود برای این ماهنامه نوشته است: «ما در میانه راهیم. آنچه تا اینجا برای اقتصاد دانش بنیان انجام گرفته، هنوز کلی کار دارد تا به نتیجه مطلوب برسد و جای نگرانی دارد که مبادا این کار مهم و حیاتی در میانه راه رها شود و کسی ادامه اش را پی نگیرد.» و البته راهکارش برای رفع نگرانی این است که «دیگر وقت آن است که دغدغه ذهن دانشجوی خلاق کارآفرین از فضای مسموم شغل یابی به سمت تفکر و تنفس در زیست بوم کارآفرینی و اقتصاد دانش بنیان حرکت کند. آنگاه ما به سربلندی علمی و فناوری دست می یابیم و همگی نسبت به کوچک ترین کندی و کاهش سرعت پیشرفت، حساس می شویم.»
دانش بنیان و صنعت
اما ایجاد رابطه بین دانشگاه و صنعت، از مهمات زیست بوم کارآفرینی است. «دانش بنیان» هجدهم در پرونده ای ویژه بررسی هایی بر روی داروسازی، صنعت فولاد، صنعت ساختمان و راه های ارتباطی میان این صنایع با بخش علمی انجام داده و نقش سرمایه های اجتماعی را ارزیابی کرده است. در پرونده، صاحبنظران علاوه بر بررسی های کارشناسانه خود، راهکارهایی برای ایجاد هر چه بهتر رابطه میان صنعت و دانشگاه ارائه کرده اند.
رویداد کارآفرینی
یکی از بخش های پرطرفدار هفده شماره قبلی «دانش بنیان»، همین بخش رویداد کارآفرینی است که در آن با کارآفرینان فعال و صاحب تجربه گفت وگو شده است. در شماره هجدهم این نشریه نیز، چند کارآفرین فعال نکته های بکر و البته قابل توجهی از دنیای کسب و کار و تبدیل ایده به ثروت ارائه کرده اند که برای هرکسی می تواند جذابیت های زیاد داشته باشد.
ارسلان پارویسی ایده پرواز یک استارتاپ فعال این روزهای کشورمان که در حوزه فعالیت های مالی مشتریان، تحلیل ارائه می دهد، از تجربه های خود به «دانش بنیان» گفته است. همچنین محمود ضرابی از کارآفرینانی است که خلاقیت و ریسک را بسیار در کارنامه خود دارد. این کارآفرین ۵۲ ساله، تجربه های زیادی از کسب و کارش دارد. مثلا می گوید: «از همان ابتدای کار با خودم شرطی بستم که تا به امروز سعی داشتم به آن پایبند بمانم؛ اینکه با نیروی انسانی که جذب کار می شوند، رفتار و برخوردی شایسته و خوب داشته باشم.»
کیوان حمزه زاده توفیقی هم از دیگر کارآفرینانی است که به دنبال تعبیر رویای کارآفرینانه خود است: «صادرات ماهانه هزار تن محصول». او که در حوزه کاشی و سرامیک فعالیت می کند، معتقد است: «کسانی که تلاش می کنند یک شرکت دانش بنیان را راه اندازی کنند، باید در ابتدا بازار مصرف کالایشان را خوب شناسایی کنند. متاسفانه بسیارند کسانی که شرکت هایی را راه اندازی کرده اند، در حالی که من ایرانی به تامین کننده ایرانی خودم اطمینان نکرده¬ام و با خرید کالای خارجی، به این شرکتهای نوپای دانش بنیان اجازه نداده ام خود را نشان دهند و محصول خود را عرضه کنند و بفروشند.»
قاسم رادمان بنیانگذار یک استارتاپ فعال در حوزه پرداخت اینترنتی هم،شتاب اطلاعاتی و امنیت شبکه را در اولویت فعالیت های خود و همکارانش قرار داده است.
راه حل برای نخبگان
اما ایجاد شغل برای سرآمدان و فارغ التحصیلان زبده، نه تنها یک دغدغه بلکه یک راهکار مناسب برای حفظ شتاب علمی است. سیدمحمد سیارپور مدیر مجتمع خدمات فناوری دانشگاه صنعتی شریف، درباره راه های تجاری سازی محصولات دانش بنیان و ایجاد فضای کار برای نخبگان و سرآمدان، از دغدغه ها و فعالیت هایش مرکز تحت مدیریت اش گفته است. او توضیح می دهد: «علاوه بر کلاس در قالب جلسات مربیگری و مشاوره و بازخورددهی، تیم های کارآفرین و دانشجویان را با توانمندی ها و مهارت هایی که به عنوان منطق کار و الگوی حرکتی لازم دارند، آشنا می کنیم. البته خیلی از این توانمندی ها هم هستند که باید در طی مسیر و در طول فرآیند حل مساله به آنها منتقل شود.»
علاوه بر این مطالب، انبوهی از گزارش ها، یادداشت ها و گفت وگوها در حوزه زیست بوم کارآفرینی، هجدهمین شماره ماهنامه «دانش بنیان» را تشکیل داده است که مخاطبان با داشتن نرم افزار کدخوان در موبایل های هوشمندشان، می توانند از فیلم ها، عکس ها، صوت ها و متن های تعبیه شده در این ماهنامه، بهره مند شوند.
هجدهمین شماره ماهنامه «دانش بنیان» به صاحب امتیازی معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، مدیرمسوولی سورنا ستاری و سردبیری پرویز کرمی، در ۱۳۲ صفحه ویژه خردادماه ۱۳۹۶ منتشر شده است.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.