صفحه اصلی / مناطق آزاد؛ دروازه تعاملات علم و فناوری منتج به ثروت

مناطق آزاد؛ دروازه تعاملات علم و فناوری منتج به ثروت

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، دکتر مجید متقی طلب در نشست مرکز خدمات سرمایه گذاری خارجی اداره کل امور اقتصاد و دارایی استان گیلان که با موضوع «تبیین نقش تولید و صادرات دانش بنیان از طریق مناطق آزاد و چگونگی استفاده از ظرفیت این مناطق در توسعه آن» برگزار شد، با اشاره به اهمیت داشتن ساختاری مدرن و منتج از تغییر نگرش از ساختارهای سنتی تجارت برای رشد و توسعه اقتصادی اظهار کرد: هم اکنون در کشورهای موفق در حوزه صادرات، از خام فروشی و تجارت سنتی فاصله گرفته شده و عملا در عرصه رقابت بین المللی نگرش ها نغییر یافته است.
وی افزود: برای رشد اقتصادی و رسیدن به پیشرفت در این حوزه باید جایگاهی در عرصه رقابت بین الملی برای کشورمان ایجاد کنیم و برای رسیدن به چنین هدف مهمی باید به سمت تغییر نگرش‌ها از تجارت سنتی برویم.
رئیس پارک علم و فناوری گیلان با تاکید بر اینکه باید برای رسیدن به چنین هدفی از ساختاری منسجم برخوردار باشیم، گفت: باید برای این منظور ساختار و برنامه راهبردی طولانی مدت در عرصه تجارت داشته باشیم زیرا آنچه که امروز سبب عقب ماندگی کشورهای جهان سوم در دنیا شده، نداشتن توسعه پایدار و همه جانبه است، در حالی که باید از برنامه ای با قابلیت اندازه گیری در طولانی مدت برخوردار باشیم.
این مقام مسئول ساختار موردنظر را دارای شاخصه هایی دانست و گفت: ساختار فوق باید برای صنعت، جذاب و گیرا باشد تا بتواند سرمایه‌گذاران را جذب کند.
متقی طلب تصریح کرد: مسئله بعدی این است که فرایندها و قوانین اجرایی که در کشور داریم باید موثر و حمایت کننده باشد.
وی ادامه داد: یکی از مسائلی که امروز با آن مواجه هستیم این است که دائما قانون و برنامه ریزی در کل کشور با شعار تاکید بر شرکت‌های دانش بنیان مطرح می‌شود در حالی که بحث دانش بنیان شدن یک اصل اساسی است که باید رعایت شود اما در بحث دانش بنیان، صرف تولید تکنولوژی بالا کفایت نمی‌کند بلکه قدرت گرفتن صنعت از این و نفوذ فناوری در داخل صنعت از موضوعات اساسی است که باید به آن دقت ویژه شود.
این مقام مسئول با بیان اینکه در رقابت در حوزه تجارت، دو راه اساسی می‌توانیم داشته باشیم، افزود: برای اینکه جایگاهی رقابت پذیر در حوزه تجارت داشته باشیم باید یا در ارتباط با قیمت رفتاری داشته باشیم که رقابت پذیری محصول و خدمت ارائه شده را در جریان بیندازد و یا اینکه محصولی که تولید می‌کنیم متمایز باشد. قطعا کسانی که در حوزه دانش و فناوری پیشرو هستند در هر دو مورد موفق هستند.
رئیس پارک علم و فناوری گیلان عمل کردن بر اساس روش دانش بنیان در مقابل با روش و نگرش سنتی در حوزه تجارت و اقتصاد مطرح است گفت: تعریف بین المللی اقتصاد دانش بنیان این است که تاکید اقتصاد دانش بنیان بر استفاده مستمر از دانش و فناوری است و این استفاده مستمر در همه جهات از جمله ساختار، فرایند و پرسنل همه و همه مورد توجه است.
وی تصریح کرد: رقابت در جایی شکل می گیرد که امکان مبتنی بر دانش و فناوری وجود داشته باشد و در عین حال ثروت از آن تولید شود. تولید بر اساس نوآوری و فناوری مطمئنا باید به تولید ثروت و بهبود اقتصاد منتهی شود و اگر تولید دانش بنیان داشته باشیم ولی اقتصاد محور نباشد منتج به خروج نخبگان به خارج از کشور میشود که سالها شاهد آن بوده‌ایم.
متقی طلب با بیان اینکه صرف تولید دانش و فناوری نمی‌تواند کافی باشد، اظهار کرد: باید سیستم موجود در کشور از چنین رویکردی که مبتنی بر دانش بنیان شدن اقتصاد و تجارت است؛ حمایت کند و حمایت از شرکت‌های دانش بنیان به صورت سیستماتیک وجود داشته باشد.
وی متذکر شد: آمارها نشان می‌دهد انواع شرکت‌های موفق و قدرتمند دنیا در اقتصاد جهانی از نقش آفرینی دانش و فناوری مبتنی بر علم در فعالیت خود بهره می‌برند لذا اگر قرار باشد در حوزه تجارت، رقابت پذیر ورود کنیم باید بتوانیم ساختار را اصلاح کرده و مبتنی بر دانش پیش برویم.
متقی طلب در ادامه به تعریف فعالیت‌های مناطق آزاد پرداخت و گفت:در ساختارهای کنونی مناطق آزاد آنچه که بسیار اهمیت دارد این است که این مناطق طوری طراحی شوند که سرمایه‌های خارجی را جذب کنند تا ارزش افزوده ایجاد کنند و در چنین ساختاری مجددا نقش سرمایههای نامحسوس بسیار حائز اهمیت است. به عبارت بهتر مناطق آزاد می توانند دروازه تعاملات علم و فناوری منتج به ثروت باشند.
رئیس پارک علم و فناوری گیلان تصریح کرد: در رسیدن به چنین هدفی، از دو سال پیش بین پارک گیلان و منطقه آزاد انزلی مذاکراتی صورت گرفته که پارک‌های علم و فناروی را به عنوان پلی در نظر بگیریم که علم را به اقتصاد متصل کنند تا بتوان از علم، ثروت تولید کرد.
وی ادامه داد: کنسرسیومی از ۲۴ شرکت دانش بنیان پارک علم و فناوری گیلان تشکیل شده است تا بتوانند برای صادرات محصولات دانش بنیان فعالیت داشته باشند، اگرچه مشکلاتی نیز وجود دارد.
متقی طلب افزود: در همین راستا‌ پس از ماه مبارک رمضان، نمایشگاه دائمی در منطقه آزاد انزلی از فعالیت‌های همین کنسرسیوم شکل می گیرد که مربوط به موضوعات دانش بنیان است تا ساختار اصلی درگاه صادرات خدمات و محصولات دانش بنیان را از مناطق آزاد و ویژه داشته باشیم.
وی عنوان کرد: اگر قرار باشد در عرصه رقابت های بین المللی ورود کنیم و پایدار بمانیم و پیشرفت داشته باشیم باید از مسیر علم و فناوری و اقتصاد دانش بنیان به بازارهای جهانی ورود پیدا کنیم.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.