صفحه اصلی / عمده مشکلات تأمین اجتماعی ناشی از انحصاری بودن فعالیت آن است

عمده مشکلات تأمین اجتماعی ناشی از انحصاری بودن فعالیت آن است

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل ازپایگاه خبری اتاق ایران،  بیست و سومین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان با موضوع بررسی مسائل و مشکلات فعالان اقتصادی پیرامون سازمان تأمین اجتماعی برگزار شد.
رئیس اتاق کرمان در این نشست بسیاری از مشکلات موجود در حوزه تأمین اجتماعی را به دلیل عدم وجود رقیب و انحصاری بودن آن عنوان کرد و گفت: در دولت دهم تغییراتی صورت گرفت که بر اساس آن هیات مدیره این سازمان به هیات امنا تبدیل شد و همین امر مشکلاتی را ایجاد کرده است.
سید مهدی طبیب زاده خاطرنشان کرد: در این نشست پیشنهاد‌هایی در حوزه اختیارات اداره کل تأمین اجتماعی استان کرمان مطرح کرده‌ایم که با تصویب آن‌ها بخشی از مشکلات فعالان اقتصادی استان برطرف می‌شود.
طبیب زاده تأکید کرد: شورای گفت‌وگو در برنامه ششم توسعه جایگاه بسیار خوبی پیداکرده و می‌توان از آن به‌عنوان مجرایی برای اصلاح قوانین به‌ویژه در حوزه تأمین اجتماعی استفاده کرد.
وی با اشاره به اینکه بر اساس قانون، رسالت اتاق، کمک به بهبود فضای کسب‌وکار است، گفت: بیشترین دغدغه فعالان اقتصادی وجود مشکلاتی در سه حوزه بیمه، بانک و امور مالیاتی است. اتاق کرمان برای رفع این دغدغه‌ها آموزش ذی‌نفعان، تقویت نمایندگان اتاق در هیات‌ها و کمیسیون‌های بدوی و تجدیدنظر، پیگیری اصلاح قوانین، مقررات و ساختار سازمان تأمین اجتماعی در سطح ملی و استانی و تعامل با سازمان‌ها و ارگان‌های مرتبط را در دستور کار خود قرار داده است.
وی با اشاره به انجام فعالیت‌ها در راستای حمایت قضایی از فعالان اقتصادی، افزود: افتتاح مرکز داوری و امضای تفاهم‌نامه همکاری با دادگستری کرمان انجام‌شد. انتقال دبیرخانه کمیته حمایت قضایی از فعالان اقتصادی به اتاق کرمان و برگزاری همایش منطقه‌ای داوری، دادرسی خصوصی در ۲۲ تیرماه سال جاری، در لیست برنامه‌های اتاق قرار دارند. امیدواریم مجموع اقدامات و فعالیت‌های انجام‌شده به بهبود محیط کسب‌وکار و رشد و توسعه اقتصاد استان منجر شود.
لغو مصوبات متناقض با قانون تأمین اجتماعی پیگیری می‌شود
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در این نشست گفت: برخی آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌های مربوط به تأمین اجتماعی، متناقض با قانون است و درواقع تفسیر اشتباه از متن قانون صورت گرفته است. از اتاق کرمان درخواست می‌شود این موارد متناقض با قانون را احصا و طی گزارشی به شورای گفت‌وگو یا مجلس شورای اسلامی ارائه دهد تا پیگیری‌های لازم برای لغو مصوبات انجام شود.
محمد رضا پور ابراهیمی ادامه داد: تناقض نگاه و تفکر در سازمان تأمین اجتماعی وجود دارد که در این رابطه طی نامه‌ای به رئیس مجلس اعلام‌شد عدم‌اصلاح برخی از بخشنامه‌های مربوطه می‌تواند مشکلات دیگری به وجود آورد.
نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: یکی از برنامه‌های مهم مجلس، بازگرداندن سازمان تأمین اجتماعی به جایگاه اصلی خود یعنی مستقل بودن از دولت است زیرا بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی و اساسنامه این سازمان، تأمین اجتماعی کاملاً غیردولتی است و دولت فقط باید به‌عنوان ناظر در این مجموعه حضورداشته باشد.
پور ابراهیمی، با تأکید بر احیای شورای عالی تأمین اجتماعی به‌عنوان یک ضرورت در اقتصاد کشور و پیگیری احیای این شورا توسط کمیسیون‌های اجتماعی دولت و مجلس، گفت: در حال حاضر کارگر و کارفرما هیچ نقشی در اداره سازمان تأمین اجتماعی ندارند و به‌جای فعالیت سه‌جانبه گرایی به یک‌جانبه‌گرایی مطلق تبدیل‌شده است.
وی با اشاره به اینکه یکی از چالش‌های بزرگ اقتصاد ما حوزه تأمین اجتماعی است، گفت: طرح اصلاح ساختار نظام مالی کشور تدوین‌شد که یکی از این موارد اصلاح ساختار سازمان تأمین اجتماعی است.همچنین طرح اصلاح نظام بانکی و اصلاح قانون مالیات بر ارزش‌افزوده در دستور کار مجلس قرار دارد که امیدواریم بتوانیم این دو مورد را تا پایان سال جاری به سرانجام برسانیم.
پورابراهیمی خاطرنشان کرد: سطح نشست‌های شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در استان کرمان بالا و خوب است. جایگاه اتاق کرمان در بین اتاق‌های کشور برجسته است و این مهم می‌تواند فرصت مناسبی برای پیگیری رفع مشکلات فعالان اقتصادی استان باشد.
برخی از واسپاری‌ها در سازمان تأمین اجتماعی لازم است
استاندار کرمان نیز در این نشست گفت: هدف نهایی فعالیت‌های اقتصادی، ایجاد اشتغال و افزایش رفاه اجتماعی است. برای تحقق این مهم همه دستگاه‌ها مانند بیمه و بانک و امور مالیاتی باید اقدامات و فعالیت‌های لازم را برای تسهیل ایجاد شغل پایدار در اقتصاد ایران انجام دهند.
علیرضا رزم حسینی افزود: شاید هدف اصلی قانون‌گذار از تأسیس سازمان تأمین اجتماعی، پرداختن به تأمین اجتماعی بود نه بنگاه اقتصادی تأمین اجتماعی؛ که بر اساس آن دولت در موارد مختلف پول‌هایی را از این سازمان قرض می‌گرفت و  به‌جای پرداخت قرض خود به این سازمان کارخانه می‌داد. این‌گونه شد که بسیاری از این کارخانه‌های غیراقتصادی واگذار شد زیرا کار تأمین اجتماعی این نبود.
رزم حسینی ادامه داد: اکنون رویکرد سازمان تأمین اجتماعی متفاوت شده و در حال حاضر به یکی از نهادهای تأثیرگذار در حوزه اقتصاد کشور، تعیین‌کننده در بورس و یکی از نهادهای مالی قوی کشور تبدیل‌شده است، درحالی‌که باید واسپاری‌های لازم در راستای اصل ۴۴ قانون اساسی شکل گیرد.
وی از رئیس اتاق کرمان به‌عنوان دبیر شورای گفت‌وگو به دلیل برگزاری منظم و با برنامه این نشست‌ها قدردانی کرد و افزود: اگرچه بخشی از مسائل مربوط به حکومت مرکزی است اما در استان به دلیل مشکلاتی که وجود دارد، موارد مختلف در شورای گفت‌وگو پیگیری می‌شود.
رزم حسینی ادامه داد: یکی از این اقدامات، راه‌اندازی پنجره واحد سرمایه‌گذاری است که اگرچه طی سال‌های گذشته فعال بوده اما به دلیل بروکراسی اداری و تمرکزگرایی چندان کارساز نبوده است.
وی با اشاره به ارائه مدل مناسب و جدید در پنجره واحد سرمایه‌گذاری کرمان، خاطرنشان کرد: با فعالیت این پنجره واحد اقدامات بزرگی در سطح استان در حال انجام است که تا دو ماه آینده شاهد اقدامات تأثیرگذاری مانند اخذ مجوزهای موردنیاز برای سرمایه‌گذاران به‌صورت الکترونیکی در این حوزه خواهیم بود.
استاندار کرمان ادامه داد: قانون رفع موانع تولید نیز در سال جاری تقویت و بهتر از سال گذشته ابلاغ‌شد. باید به‌خوبی اجرایی شود تا شاهد تحولات بزرگ در این زمینه باشیم.
در این نشست فعالان بخش خصوصی و مشاور اتاق ایران به ارائه مشکلات در حوزه بیمه تأمین اجتماعی پرداختند و مصوبات در چند بند به تصویب رسید.

همچنین مطالعه کنید:

افزایش ۳۰درصدی قیمت خرید برگ سبز چای/ پیش‌بینی تولید ۱۴۵ هزار تن برگ سبز چای

به گزارش کسب و کار نیوز ، حبیب جهان ساز در خصوص وضعیت برداشت و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.