به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا،نشست فعالان بازار گردشگری روسیه، امروز شنبه ۲۷ خردادماه ۹۶، با حضور زهرا احمدیپور ـ معاون رییسجمهور و رییس سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری ـ، مرتضی رحمانیموحد ـ معاون گردشگری ـ، ابراهیم پورفرج ـ رییس جامعه تورگردانان ایران ـ و رؤسا و نمایندگان دفاتر خدمات گردشگری که در بازار روسیه فعالاند، برگزار شد.
همه مجریان تورهای خارجی، روسیه را هدف بگیرند
احمدیپور با اشاره به این که برگزاری این جلسات اقدامات عملیاتی و اجرایی در پی خواهد داشت، تأکید کرد: ناموفق بودن ما در جذب گردشگر از کشورهایی که ارتباط سیاسی خوبی با آنها داریم موضوعی است که باید بهطور جدی مورد بررسی و پیگیری قرار گیرد.
او ادامه داد: رییسجمهور هم در ایام نوروز درباره این موضوع صحبت کردند که چرا جریان گردشگری ما با کشورهای روسیه، ترکیه، گرجستان و… یکطرفه است و سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری و فعالان این بخش چه برنامهای برای برقراری توازن گردشگر بین این کشورها و ایران دارند.
معاون رییسجمهور با تأکید بر این که برنامه عملیاتی برای اقدامات در این مورد باید مشخص شود، اضافه کرد: آسیبشناسی موارد مرتبط با بازار گردشگری روسیه از اقدامات مهمی و اولویتداری است که باید در دستورکار قرار بگیرد. روسیه یک حوزه مهم برای گردشگری ماست و باید سهم مشخصی از این بازار وسیع داشته باشیم.
احمدی پور اظهارکرد: راهاندازی کمپین، حضور جدیتر در نمایشگاهها، برگزاری دورههای آموزشی برای راهنمایان گردشگری، آموزش راهنمایان گردشگری مسلط به زبان روسی، ترجمه و انتشار اطلاعات مربوط به جاذبههای متنوع کشور بهزبان روسی و تعدیل هزینه سفر از مهمترین اقداماتی هستند که برای بهدست آوردن سهم مناسبی از بازارهای گردشگری روسیه در دستورکار سازمان میراثفرهنگی قرار دارند، اما همکاری بخشخصوصی در اجرا و عملیاتی کردن این برنامهها از اهمیت ویژهای برخوردار است.
او افزود: باید اقدامات و تمهیدات لازم با هدف توازنبخشی ورودی و خروجی گردشگر بین کشور ما با روسیه انجام شود و این امر مهم بدون مشارکت بخشخصوصی محقق نمیشود.
معاون رییس جمهور ادامه داد: سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری از فعالان بخش خصوصی که در این راستا حرکت میکنند حمایت میکند و خود این سازمان هم اقدامات عملیاتی و اجرایی را با جدیت پیگیری میکند.
وی اظهارکرد: استفاده از فرصت برگزاری جام جهانی فوتبال در روسیه موضوع دیگری است که باید به آن توجه کرد. باید امکانات و ظرفیتهای موجود را برای استفاده بهینه از این فرصت بهکار بگیریم.
رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تاکید کرد: هر آژانسی که در بخش خروجی فعال است باید برای ورود گردشگر از روسیه به ایران نیز فعالیت کند و برنامه داشته باشد.
لغو ویزا بین ایران و روسیه زمانبر است
مرتضی رحمانیموحد ـ معاون گردشگری سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری ـ در ادامه گفت: روسیه یکی از کشورهایی است که در فهرست کشورهای هدفگردشگری ایران قرار دارد. در سه سال اخیر جریان توسعه گردشگری بین ایران و روسیه بهعنوان یکی از موضوعات مهم در تعاملات بین دو کشور مطرح شده است.
او افزود: امضای برنامه اقدام مشترک با رییس آژانس فدرال گردشگری روسیه و برگزاری جلسات برای اجرایی کردن این برنامه مشترک از اقدامات مهمی است که برای توسعه گردشگری بین دو کشور انجام شده است. این جلسات در نهایت به عزم برای لغو روادید گروهی بین ایران و روسیه منجر شد، اما طی فرایند اجرای لغو روادید در کشور روسیه زمانبَر است.
رحمانیموحد ادامه داد: با رایزنیهایی که با سفارت ایران در روسیه داشتیم، ملاقات با مدیر اجرایی انجمن تورگردانان روسیه انجام شد و در این ملاقات مقرر شد تورگردانان روسی، اکتبر ۲۰۱۷، برای آشنایی با ظرفیتها و جاذبههای ایران به کشورمان سفر کنند. میزبان تورگردانان روس، جامعه تورگردانان ایران است و سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری نقش حامی را برعهده دارد.
روسها ایران را نمیشناسند
ابراهیم پورفرج ـ رییس جامعه تورگردانان ایران ـ هم در این نشست یادآور شد: بازار روسیه بسیار بزرگ و مهم است و برای موفقیت در این حوزه باید برنامههای جدی و هدفمند داشته باشیم.
وی بیان کرد: شناخت مردم کشور روسیه از ایران بسیار کم است و به همین دلیل برگزاری فمتور (تورهای آشناسازی) یکی از موضوعاتی است که باید با جدیت به آن توجه کرد. همچنین شرکت در نمایشگاهها از دیگر موضوعاتی است که میتواند زمینه آشنایی مردم روسیه را با جاذبهها و ظرفیتهای کشور ما فراهم کند.
پورفرج اضافه کرد: ما برای ورود به بازار مهم روسیه به یک سرمایهگذاری اولیه برای تبلیغات و معرفی ایران نیاز داریم که باید دولت برعهده بگیرد. همچنین تعدیل کردن نرخ بسته سفر از موضوعات مهم دیگری است که باید پیگیری شود، چراکه درحالحاضر ۴۵ تا ۵۰ درصد هزینه سفر به ایران مربوط به هتل است.
گردشگران روس در جستجوی آفتاب یا تاریخ؟
اکبر غمخوار، عضو انجمن دفاتر خدمات مسافرتی تهران و از جمله فعالان گردشگری در بازار روسیه نیز در این نشست، اظهار کرد: روسها برای فرار از سرما و استفاده از آفتاب و برای درمان بیماریهایی که بهعلت کمبود ویتامین ب به آن دچار میشوند به کشورهای ترکیه، مصر و دوبی سفر میکنند. آن ها شناختی از ایران و ظرفیتهایی که در کشور ما وجود دارد، ندارند. از طرفی هزینه بالای سفر به ایران دلیل دیگری برای سفر نکردن روسها به ایران است. نبودِ راهنمای مسلط به زبان روسی از دیگر موضوعاتی است که باعث از دست رفتن این بازار مهم گردشگری شده است.
وی اضافه کرد: روسها بهدنبال دیدن آثار تاریخی و فرهنگی نیستند و فقط برای استفاده از آفتاب سفر میکنند. ما باید تلاش کنیم که امکانات و بستر مناسب را برای نیازهای گردشگران روس فراهم سازیم.
غمخوار ادامه داد: روسیه ۲۵ میلیون مسلمان دارد که ما میتوانیم برای استفاده از این فرصت برنامهریزی کنیم.
محمد علیشاهی، از دیگران مدیران گردشگری فعال در بازار روسیه گفت: برخلاف نظر آقای غمخوار، معتقدم که روسها فقط بهدنبال استفاده از آفتاب نیستند و بازدید از جاذبههای تاریخی و فرهنگی ما هم برای آنها جالب است.
او ادامه داد: سال گذشته یک تور گردشگری که از روسیه به ایران آمده بود از اصفهان، شیراز، یزد و کاشان بازدید کردند و گفتند که از دیدن این آثار لذت بردهاند. ما باید یک بسته کامل برای گردشگران روس داشته باشیم و فقط به یک موضوع بسنده نکنیم.
رقبای زیادی در روسیه داریم
محمدعلی اشرفواقفی ـ عضو هیات مدیره جامعه تورگردانان ایران ـ هم با اشاره به این که ساز وکار بازار گردشگری روسیه با سایر نقاط دنیا متفاوت است، افزود: اگر موفق شویم بازار گردشگری روسیه را بدست بیاوریم، گردشگران آسیای مرکزی را هم میتوانیم به ایران بیاوریم.
او ادامه داد: کار ما در بازار گردشگری روسیه سخت است، چراکه رقبای بسیار زیادی داریم. باید با برگزاری هفتههای فرهنگی و ارتباط با آژانسهای فعال در کشور روسیه، جاذبههای کشور را به گردشگران روسیه معرفی کنیم.
واقعیتی از مردمان روسیه
رکسانا کرمپور ـ مدیر یکی از دفاتر خدمات مسافرتی ـ نیز با اشاره به بررسیهای خود در مورد فرهنگ و علایق مردم روسیه، بیان کرد: روسها هیچ اطلاعاتی درباره سایتهای تاریخی و جاذبههای فرهنگی کشور ما ندارند. ما به همین دلیل، با سفر به دور ایران، اطلاعات مربوط به تمام این جاذبهها را جمعآوری و پس از ترجمه در فضای مجازی منتشر کردیم.
این فعال گردشگری گفت: روسها مردمانی هستند که خود را با شرایط وقف میدهند و میتوان با کمترین امکانات گردشگران این کشور را به ایران آورد. تبلیغات باید هدفمند و منظم باشد تا نتیجه بهتری از آن حاصل شود.